problemer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ok, jeg elsker mat, og i den tiden vi går inn i nå, mørke, kaldt, vindfullt og ufyselig, så er det ingenting som slår en bedre kveld med god mat og en god film. MEN Det irriterer meg noe grenseløst å lese ene pakningen etter den andre med "mindre fett" "mindre sukker" samme gode smaken, 35% mindre ett eller annet. Ikke spis rødt kjøtt, mer fisk, mer frukt, mer grønnsaker, mindre ditt og mindre datt... Mer pasta, mer ris, BAH Hvorfor skal ikke jeg få styre litt selv hva jeg faktisk ønsker å bruke og ikke minst lage? Farlig å steike i fett. Mye godt mulig, men så får jeg da en utmerket steikeskorpe. Bruk olje til å steke, jeje, hva med er galt med lettsmør, og lettpaprika, lettbiff og koteletter uten fett? Ikke spis ditt og ikke spis datt, spis heller ett eple. FEIL, jeg ønsker meg smakfull mat, god mat og mat som ikke nødvendigvis fyller idealet til grønnsaksspirene i media. Eller kalorijegerene. Det koster meg altså ingen kalorier å slenge på en biff, og det knyter seg når jeg søker etter oppskrifter på sauser hvor enten kommentarene eller det står en sidelinje i oppskriften: Erstatt fløte med vann eller ultralett melk for ett sunnere alternativ... ARGH, om jeg vil ha sunnere alternativer, finner jeg dem om jeg vil ha dem. Om folk er så redd for ekstra kalorier og faktisk er villig til å la dette gå på bekostning av smak så får en rettogslett ut å løpe litt avogtil. Når julebordsesongen begynner om 1 mnd tid, så kommer alle dumme artikler om hvor farlig det er og hvor mye en legger på seg. Dette er noe forbanna tull, det er alt ,mellom nyttår og jul som gjør at en legger på seg eventuelt, ikke ett eller 2 julebord. Grunnen til dette fedmemaset er ganske enkelt fordi folk beveger seg forlite og spiser det samme som da vi faktisk brukte kroppen, nå kjører man til og fra jobb, sitter med en PC og kjører hjemigjen, men 2000 kalorier trenger man fremdeles.. Jeg gremmes over hvor lite opplyst man er, det er bare å spenne på seg arbeidsklærene og ut og bruke noe verktøy, eller å ta seg en joggetur. Det er ikke maten som er farlig, eller fettinnholdet, det er mengden av bevegelse, og ikke minst hvordan man beveger seg. Men istedet for at jeg kan få noen skikkelige usunne alternativer på butikken så må jeg leite godt på nederste hylle fordi noen har funnet ut at trendy produkter er det man skal kjøpe og tilberede, ikke de smakfulle alternativene med normalt fettinnhold naturlig fra naturen, istedet må jeg lide meg igjennom ett halvhjertet forsøk på bacon med 35% mindre fett, samme gode smaken... For å bevise hvor dumt dette er: Juice tilsatt vann... Trendig som få og smaker ja nettopp vann. Men sundt og godt.... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hvorfor skal ikke jeg få styre litt selv hva jeg faktisk ønsker å bruke og ikke minst lage? Hvem stopper deg? Lenke til kommentar
runipus Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Kus. et hva du vil Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 "Vi" spiste generelt mindre før. I tillegg spiste vi relativt mer grønnsaker (og fiks) og mindre kjøtt. Om du går enda lenger tilbake(steinalderen) så spiste vi riktignok relativt mer kjøtt og mindre grønnsaker, men det er en annen sak. Poenget mitt er at vi spiser ikke det samme som før, vi spiser mer, spesiellt så spiser vi mer kjøtt. Og vi spiser mye mer ferdigmat som frossenpizza, micromiddag, fjordland, pytt i panne osv med mye ulumskheter og dårlig ernæringsinnhold. Det beste helsetipset man kan få er å lage maten selv, kutte ned på kjøttkonsumet og spise mer grønnsaker. Gjør du det så trenger du ikke bry deg om alle formaningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå