Gå til innhold

Kosthold for å gå ned i vekt

Anbefalte innlegg

Heihå folkens.

Vet ikke om jeg poster i riktig kategori, men la gå.

Jeg prøver å gå ned i vekt, og lurer på om mitt nye kosthold er et godt system for å klare det. Siden jeg er en lite fysisk aktiv person, må jeg selvfølgelig også bli mer fysisk aktiv, som også inngår i planen.

Uansett, mitt nye kosthold består av at jeg spiser klokken 06:15, 08:45, 11:30, 13:45, 16:15, 18:45 og 21:15, altså med ca 2,5 timers mellomrom.

Første måltidet, frokosten, er en skål med rugfras (frokostblanding) med lettmelk. Helt allminnelig porsjon. De andre måltidene består av 1 stk grovt knekkebrød med hvitost, med unntak av 11:30 som er 2 grove knekkebrød med hvitost, eller 16:15 som er middag. I tilleg går jeg 45 minutter tur hver dag, og tar 60 situps daglig med unntak av onsdag. Er dette en effektig måte å bli tynnere på? Er en 17-år gammel gutt hvis det skal ha noe å si.

Bare seriøse svar, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville prøvd å kutte ut så mange knekkebrød måltid og heller lagt inn litt mer variert kosthold i løpet av en dag. Gjerne mer egg/kjøtt.

Ellers er all trening, god trening så for all del bare tren. All trening hjelper til med å forbenne kalorier. Om du skal drive på med hjemmetrening, så ville jeg tatt pushush, situps og det du klarer å komme på for å få trent hele kroppen.

Lenke til kommentar
Så jeg bør bare droppe situpsene og heller fokusere på mosjonstreningen? Men ellers da? Virker kostholdet greit nok, eller er det forlite eller for mye? Husk at turene er stort sett eneste aktivitet jeg får i løpet av en dag.

går ikke ann og fortelle deg det, du skriver ikke no om vekt eller høyde og hva du spiser til middag skriver du heller ikke... skal du ned i vekt så tell kcal, få i deg mindre enn du forbrenner, som bebeluv skriver...

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
Spis sunt ofte (trengs ikke mye av gangen, men du bør jo helst starte med en solid frokost og ordentlig middag, trenger ikke akkurat å være i det dyreste laget). Ikke spis det samme dag på dag, legg inn noe frukt og grønt i tillegg. Og som nevnt, egg og kjøtt er bare bra. Fet fisk sies å være veeeeeldig sunt! Og egg er det proteiner i. Pass på at du ikke går der sulten. Så er det viktig å drikke mye vann, for du mister masse både om dagen og natta. En tur hver dag er ikke så dumt heller, og å trene utholdenhet er også bra! Du finner fort ut hva som passer deg, men du bør spise MINST like mye som du forbrenner. Dropp alt godteriet, brusen og safta, det kan du kose deg med i helgene. Og det hjelper heller ikke med lett-brus hvis du tror det. Det blir du bare feitere av.

Håper det hjalp!

haha, dagens, han skal NED i vekt... og da bør han ikke spise MINST like mye som han forbrenner... og hvorfor ikke spise det samme hver dag? kan du gi meg en grunn til det?

Lenke til kommentar
Altså, når du trener så er det viktig å få i seg mat igjen for å restituere... Hvis du til slutt får i deg for lite mat så begynner du å miste muskelmasse, for kroppen trenger føde! Og man skal helst spise så mye som man forbrenner.

Hva var poenget med den setningen i denne tråden? Trådstarter skal gå NED i vekt, ikke holde vekten.

Lenke til kommentar
Altså, når du trener så er det viktig å få i seg mat igjen for å restituere... Hvis du til slutt får i deg for lite mat så begynner du å miste muskelmasse, for kroppen trenger føde! Og man skal helst spise så mye som man forbrenner.

Hva var poenget med den setningen i denne tråden? Trådstarter skal gå NED i vekt, ikke holde vekten.

Jeg tenkte ikke over at han ikke trente. Men uansett... Du forbrenner noe uansett om du ikke trener... Så du bør helst ha i deg over 1700 kcal pr. dag hvis du ikke vil begynne å miste muskelmasse. Og siden han går litt, så er det god mosjon med 45 min. Du forbrenner en del da...

Og folkens... Han ville ha seriøse svar! Jeg prøver å være seriøs... Hvis jeg har feil, så kan dere heller si hva jeg har feil og rette opp det i stedet for å skrive masse crap om hva jeg skrev...!

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Spis sunt ofte (trengs ikke mye av gangen, men du bør jo helst starte med en solid frokost og ordentlig middag, trenger ikke akkurat å være i det dyreste laget). Ikke spis det samme dag på dag, legg inn noe frukt og grønt i tillegg. Og som nevnt, egg og kjøtt er bare bra. Fet fisk sies å være veeeeeldig sunt! Og egg er det proteiner i. Pass på at du ikke går der sulten. Så er det viktig å drikke mye vann, for du mister masse både om dagen og natta. En tur hver dag er ikke så dumt heller, og å trene utholdenhet er også bra! Du finner fort ut hva som passer deg, men du bør spise MINST like mye som du forbrenner. Dropp alt godteriet, brusen og safta, det kan du kose deg med i helgene. Og det hjelper heller ikke med lett-brus hvis du tror det. Det blir du bare feitere av.

Håper det hjalp!

haha, dagens, han skal NED i vekt... og da bør han ikke spise MINST like mye som han forbrenner... og hvorfor ikke spise det samme hver dag? kan du gi meg en grunn til det?

Kan du gi en grunn til hvorfor man SKAL spise det samme hver dag?`?? Det er for å få et balansert kosthold da vettu! Det fins mange forskjellige næringer og vitaminer som du skal ha i deg... OG hvis jeg tok feil på at man skal spise like mye som man forbrenner så SRY! da, jeg mener jeg hadde hørt det, men jeg er ingen ekspert...

siden du ikke har peiling hvorfor skriver du da? På deff spiser jeg ofte bare kylling filet og svinefilet, går i det samme vær dag, har ingen ting å si..

Endret av OZ-Racing
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke over at han ikke trente. Men uansett... Du forbrenner noe uansett om du ikke trener... Så du bør helst ha i deg over 1700 kcal pr. dag hvis du ikke vil begynne å miste muskelmasse. Og siden han går litt, så er det god mosjon med 45 min. Du forbrenner en del da...

Og folkens... Han ville ha seriøse svar! Jeg prøver å være seriøs... Hvis jeg har feil, så kan dere heller si hva jeg har feil og rette opp det i stedet for å skrive masse crap om hva jeg skrev...!

Og nå driter du deg bare enda mer ut.... Om han ikke trener spiller ingen rolle, men vis du hadde lest posten så ser du at han går, noe som også kalles trening... DU skal ikke ha noe mer kcal i deg når du slanker deg selv om du trener, tåpelig sagt... og hvor har du 1700 kcal ifra? en fyr på 190 cm og 120 kg forbrenner mye mer enn en fyr på 150 og 50 kg.. så den 1700 kcal greia du er bare tull... og hvis han vil ha seriøse svar så burde kanskje ikke du skrive her :)

Lenke til kommentar

Mindre inn enn det du forbrenner. Situps hjelper forbrenningen din, og nei, den lille økningen du vil få i muskelmasse på magen er ubetydelig, så fortsett med situps. Kjør mer styrketrening i tillegg om du gidder, bedre med ned i vekt og litt styrke enn ned i vekt og slapp for å si det banalt.

Lenke til kommentar
kcal er energi... Du trenger energi da. Og det er forskjell på om man er stor eller liten, og hvor mye man forbrenner, for alle har ikke lik forbrenning. Og ja, gåing er jo trening, selv om det ikke sto så klart i det jeg skrev.

Jeg mener ikke at hvis han trener så skal han ha i seg 3500 kcal og hvis ikke så skal han ha i seg 2500 kcal. Poenget er at han må ha i seg litt kcal/energi uansett om han skal slanke seg eller ikke, for underernæring er ikke bra... Og hvis man er underernært så vil man jo etterhvert miste muskelmasse fordi kroppen trenger noe å jobbe med.

I såfall hvis alt er feil... Spis bra mat, mye frukt og grønt og ikke "nei-mat". Ok nå kanskje?

Hvis du skal klage på alt, så klag på artikler... For jeg har jo lest om mye forskjellig, kanskje ikke alt stemmer 100 % da.. Det er ikke noe jeg sitter og finner på... Jeg har fått det fra noe sted da vettu...

du trenger energi ja, og hvilken artikkel har du 1700 ifra? siden det er det du referer til?

edit: og du kan spise så mye nei-mat du bare vil, bare du ikke går over i kcal overskudd... er det så vansklig å forstå?

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt, så er jeg ingen ekspert. :huh:

Men iallefall, husk at du burde gå 45 min. rask gange. Er ikke så veldig mye vits hvis det er rusling og ikke rask gange.

Tenk også på forbrenningen. Små,hyppige måltid øker forbrenningen. Øker forbrenningen, kan du spise mer, men samtidig ikke gå opp.

...og du ødelegger en del hvis du ødelegger forbrenningen, men dette var du sikkert klar over allerede;)

Endret av toffusdokkus
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du går ned i vekt hvis du forbrenner flere kalorier enn det du spiser. Jeg vet ikke hvordan forskjellene er mellom havregryn og den frokostblandingen du spiser, men jeg ville ha byttet frokostblandingen mot havregryn, fordi havregryn metter og ikke inneholder like stor mengde med sukker.

Du spiser knekkebrød, det er bra, i motsetning til brød. Hvitosten burde du bytte ut, det er veldig usunt, og du kan heller velge en lettost eller kokt skinke som er veldig magert.

Ikke slutt med situpsene. Ja, du får muskler, men styrketrening øker også forbrenningen.

Edit: Slankekurer generelt gjør at du går ned noen kilo, men da er det vann du mister, og du går opp igjen etter slankekuren.

Endret av Anefisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...