Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Brukt jumper for å cleare BIOS, windows vil ikke starte

Anbefalte innlegg

hei :p

jeg har klart å surre til maskinen min grådig :(

i dag skulle jeg prøve å overklokke min double core AMD Athlon 64 3800+ for litt bedre ytelse, og litt for moro skyld, å bli litt kjent med overklokking. jeg kjørte FBS fra 200 opp til 235, og det gikk fint, så jeg kjørte den opp i 250, men da ville den ikke. maskinen startet, men skjermen forble svart. så jeg åpnet kabinettet, trykket på jumper-"knappen" (forklarer lenger ned) og startet den på nytt. da startet den fint, fikk beskjed om å omkonfigurere biosen litt og det der, men når jeg skulle starte windows, fikk jeg så vidt opp xp-logoen, så kom bluescreen i ett sekund, og så startet maskinen seg på nytt igjen. jeg gikk gjennom bios flere ganger og reseta til defaults, men det hjalp ikke. så jeg gikk inn i gjenoppretting og satte den til å gjenopprette systemet, men beholde mine dokumenter og innstillinger. den sto og gikk, og når den var ferdig skulle jeg starte, men fikk da beskjed om at windows xp ikke var ordentlig installert, at jeg måtte installere på nytt :S

noen som har peiling på hva som har hendt, og hvordan jeg kan få startet den igjen med dokumentene mine?

specs:

Hovedkort: MSI K8N SLI Platinum

Prossessor: Amd Athlon 64 X2 3800+

Windows XP 32bit

Takk! :D

//Blarcky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du er inne på noe der.

skal harddisken settes som IDE primary master?

når jeg reseta BIOS, fikk jeg DVD-leseren min som primary master, og harddisken min som IDE third master, og jeg har heller ikke noen mulighet til å endre det, ihvertfall ikke som jeg kan se i BIOS'en.

//Blarcky

Endret av Blarcky
Lenke til kommentar

forsøker nå å reparere windows xp installasjonen min med cd.

booter maskinen min fra cden, og installasjonen går fint i gang, men etterhvert kommer det opp at den trenger filen nvenetfd.inf til installasjonen av nvidia network bus. jeg skal skrive inn banen for filen og trykke ok.

problemet her er at verken tastaturet eller musa mi responderer, og jeg får ikke klikket meg videre :(

ideer?

//Blarcky

Lenke til kommentar

At du har fått switchet om på rekkefølgen på harddiskene er grunnen til at Windows ikke booter. "reparering" av Windows er noe herk, og du kan likegodt bare reinstallere med en gang, fordi du får et totalt oppherpet system etter slik reparering (les: "reparering" av Windows er i praksis reinstallasjon på samme partisjon og katalog som fra før, altså totalt rot.)

For å bytte om på rekkefølgen må du sette opp SATA-kontrolleren korrekt, eller slik den var fra før. Det er dog ikke vits å gjøre det nå uansett, ettersom du uansett har herpet opp Windows.

Lenke til kommentar

Du skulle aldri ha prøvd å reparere Windows, for hva var egentlig sannsynligheten for at det var noe feil med Windows-installasjonen din? :roll:

Problemene oppsto etter at du hadde "mekka" på BIOSen, og da er det vel all grunn til å tro at det er det som er årsaken til problemet. I etterpåklokskapens lys er det lett å si at det du skulle ha gjort var å notere deg alle de viktige innstillingene i BIOS før du begynte å rote med noe som helst. Da kunne du enkelt gått tilbake til et oppsett som fungerte før du rota det til. Siden du da ikke var så forutseende (velkommen til klubben :p), burde du ha prøvd deg frem med forskjellige settings og evt. søkt råd her FØR du satte i gang å voldta Windows. Nå har du nok, som andre har nevnt her, messa opp Windows så grundig at det bare er å begynne fra scratch.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

vel, takk for oppmuntrende ord! (beklager ironien, kan ikke la være)

PCen er fortsatt i samme tilstand, har ikke fått gjort noe med det enna :S

Men har et spørsmål :p ville det være mulig å kjøpe en ny harddisk og legge windows inn på den, og deretter, når alt funker igjen, koble til den gamle harddisken og få tilbake greiene mine? :p

//Blarcky

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...