Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rådgivning ved eventuelt lån?

Nidaroo

Anbefalte innlegg

Ettersom det faller under bordet at det jeg idag har av ting og tang tar store deler av min inntekt, månedvis har jeg lurt på om det kan være lurt å ta et lån. Har jobb og all sikkerhet på hånd så noe stort problem vil det ikke være. Men det jeg lurer på er la oss si man tar lån på 50,000. Hvor mye vil det pr, dags dato bli i omkostninger og ekstra kostnader som blant annet rente? Sånn generelt utfra de fleste lånerne.

Er det ikke lurt i det hele tatt å ta et lån nå, med mindre man syntes det er ok å betale store deler av lånet opp i renter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett er det aldri lurt å ta opp et forbrukslån med mindre du absolutt MÅ ha pengene NÅ. På 50 000 blir det ikke ekstremt dyrt, men hvorfor kan du ikke spare penger noen måneder og betale med dine egne penger istedenfor å bruke penger du ikke har. Hvis du forstår hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Generelt sett er det aldri lurt å ta opp et forbrukslån med mindre du absolutt MÅ ha pengene NÅ. På 50 000 blir det ikke ekstremt dyrt, men hvorfor kan du ikke spare penger noen måneder og betale med dine egne penger istedenfor å bruke penger du ikke har. Hvis du forstår hva jeg mener?

Joda greit ord det. Men problemet er vel igrunn som hos de fleste at de lille man til slutt sitter igjen med etter endel regninger og utgifter blir ikke rare greiene. Skal man virkelig så-i-hop noen titals tusen på kort tid, må man virkelig jobbe hardt for å gjøre det. For da skal man vel og merke sitte på både pine og magre benken. ^^

Alt koster idag vettu. Kommer ikke ut av butikken engang ved å kjøpe varer mindre enn 2-3 lapper. Er så overhodet rasende dyrt å handle idag, samme hva det nå enn er.

Lenke til kommentar
Skal man virkelig så-i-hop noen titals tusen på kort tid, må man virkelig jobbe hardt for å gjøre det. For da skal man vel og merke sitte på både pine og magre benken. ^^

Jeg kan love deg at framtiden blir enda magrere når de framtidige lønningene går til å betale renter og avdrag på gammel moro.

Lenke til kommentar

Jeg synes du skal sette opp et enkelt budsjett/regnskap for hva du tjener og hva du bruker. Da ser du fort hvor du eventuelt kan spare inn og hva du har råd til å betale på et mulig lån. Det kan du også helt sikkert få hjelp til i banken, i tillegg til at de kan fortelle nøyaktig hva det vil koste å låne det du trenger.

Lenke til kommentar

Dersom du sitter igjen med så lite igjen ved slutten av måneden at du ikke klarer å spare opp til noe du skal kjøpe så har du heller ikke råd til å ta opp det lånet.

Og om du vil bruke lånet for å tvinge deg til å bruke pengene på noe du har lyst på i stede for forbruk så bør du tenke deg kraftig om. Det kan fort gå galt.

Lenke til kommentar

Tror heller du skal tvinge deg til en fast spareplan. Men det er viktig (for oss med liten selvdisiplin) å sette lista for å bruke pengene ganske høyt. Jeg har funnet det å spare i Pengemarkedsfond utenfor min bankforbindelse er fruktbart. Da unngår jeg å tappe inn i sparepengene de siste dagene før lønning, ettersom det fort tar 3-4 dager å innløse PM-fondet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...