Mr.Anki Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hei, For omlag to uker siden solgte jeg et hovedkort på bruktmarkedet til hw.no. Det hastet for kjøperen å få hovedkortet og det ble sendt som express over natten. Men med denne tjenesten går det ikke ann å bruker oppkrav, så vi ble enige om at han skulle overføre penger til min konto. Men det har han altså ikke gjort enda. Det handler om 500kr for hovedkortet + 261kr for frakten. Han svarer ikke på mail eller på telefon. Kontakten ble brud etter at han sa at han skulle sette inn penger dagen etter. Men fikk dagen etter en mail om at han ikke hadde fått gjort det grunnet noen sykehus greier. Og siden har jeg ikke hørt noe som helst. Jeg vil gjerne ha igjen pengene mine evt. hovedkortet og lurer på om dette vil bli løst ved en anmelelse? Vil det få noen konsekvenser for meg om jeg anmelder han? Håper på noen gode svar! Mvh Mr.Anki Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Det er ulempen med å sende bort før du får penger, eller ikke sende i oppkrav. Tror ikke du får så mye ut av å anmelde det, eneste er at det kan hjelpe som en middel for for å få personen til å betale. Inkasso er den mest drastiske veien å gå, men da bør du ha kontrakt på salget eller annet som er sikkert bevis. Har svidd meg på lignende saker tidligere Endret 22. september 2008 av Sparkey Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Når man anmelder en slik sak, får personen da et brev om det i posten? Han har forresten et eget firma om det hjelper. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Av rent prinsipp hadde jeg anmeldt, selv om det mest sannsynlig ikke hadde ført noen vei. Man vet jo aldri. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Blir vel til at jeg muligens gjør det ja. På hvilken måte får kjøperen vita at han er anmeld? Det kan jo være at han ikke her hjemme, hvor lenge bør jeg vente? Vil en anmelelse påvirke meg på noen måte? Tenker på negative ting. Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 En anmeldelse av denne kaliber blir henlagt. Dermed oppnår man ikke noe som helst, og samtidig har man spilt et viktig kort: Skyldneren tror at han ikke trenger å betale i det hele tatt, fordi det ikke får konsekvenser. Poenget er at du skal true med å anmelde, slik at skyldneren får sjansen til å gjøre opp for seg på en hederlig måte. Ellers støtter jeg forslaget om inkasso. Lenke til kommentar
alexanns Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du må sende et påkrav, dvs. et krav på pengene han skylder deg. I påkravet kan du gjerne sette en frist. Dersom han ikke betaler innen fristen, kan du kreve forsinkelsesrenter fra den dag han egentlig skulle ha betalt. Men: i praksis er det vanskelig å inndrive et slikt pengekrav dersom skyldneren nekter å betale. Dette er en tung prosess. Du må da gå til namsmannen og kreve inndrivelse. Til namsmannen må du betale et gebyr som er større en prisen på det du har kjøpt. Dersom de klarer å inndrive kravet ditt, får du imidlertid dette tilbake i tillegg til rentene og kjøpesummen. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Får prøve å skrive et skriftlig brev til han og se om det skjer noe da. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 hvis du sender en vare du har solgt må du ha pengene på konto først eller sørge for at du får pengene ved avhenting (oppkrav) for å være sikker på at du får det du skal ha. nå som du sitter med skjegget i postkassen vil jeg uansett anbefale deg å anmelde han til politiet. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Annmeldelse vil ikke hjelpe. Ta kontakt med forbruker ombudet. Du vil da få beskjed om å sende et skriftelig brev til han du solgte til å gi han en frist for innbetaling. Visst ikke penger er inne innen fristen tar de saken og ordner med innkasso og til slutt namsmann som tar trekk rett fra lønnen hannes. Edit: må bare legge til at dette er en lang prosess. Regn med 3mnd+ Endret 30. september 2008 av Ground Z Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Forbrukerombudet har ikke noe med denne saken å gjøre, da de megler mellom bedrifter og privatpersoner, ikke to privatpersoner. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. september 2008 Forfatter Del Skrevet 30. september 2008 Han har også en bedrift han driver selv. Han sa at jeg kunne sende varen dit vis det ikke gikk ann å bruker ekspress over natten til privatpersoner. Adressen til bedriften og hjemmeadressen hans er den sammen. Jeg har også navnet på bedriften. Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Så lenge avtalen er inngått mellom dere som privatpersoner har det ingenting å si at han har firma selv Lenke til kommentar
Panter Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 (endret) Forbrukerombudet .... megler mellom bedrifter og privatpersoner, ikke to privatpersoner. Nei, det er Forbrukerrådet. Endret 30. september 2008 av Panter Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 blæh. Jeg burde jo ikke blande de, med tanke på at vi har dialog med de av og til. - Forbrukerrådet megler mellom bedrifter og privatpersoner i tvister - Forbrukerombudet håndhever markedsførsingsloven Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 10. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2008 Viste seg har fyren hadde vært på ferie og pengene er overført idag Glad det ordnet seg! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 blæh. Jeg burde jo ikke blande de, med tanke på at vi har dialog med de av og til. - Forbrukerrådet megler mellom bedrifter og privatpersoner i tvister - Forbrukerombudet håndhever markedsførsingsloven det er feil, private kan fint klage inn andre private for forbrukerrådet samme for ftu. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå