Gå til innhold

Fremkalle/forstørre s/h selv, hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Hei! (mulig feilpostet...)

Har tenkt å prøve meg på s/h bilder analogt. Har aldri fremkalt selv før.

Var en tur innom fotoimport.com og lagde ein handleliste:

Kodak T-Max 100 135-24

Kodak T-Max 400 135-36

Kodak T-Max Fremkaller 1L konsentrat

Kodak Indikator Stopp 1L

Ilford Rapid fixer 0,5L

Paterson Termometer s/hv 13-30 gr C

Jobo 35mm Tank m/ 1 spole

Paterson Filmavstryker

Paterson Mørkeromspose

Har jeg det jeg trenger her? Noe jeg ikke trenger?

Takk for svar!

Endret av ryggemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glem filmavstrykeren/nalen. Ellers så har du vel det du trenger til å fremkalle film her.

Hei!

Flott! Ser på diverse anvisninger på nettet at photo-flo er nevnt ifb med skylling? Er dette viktig?

Og ein ting til: Ang fikseringstiden er det nevnt at jeg skal teste tiden ved legge den filmbiten eg klipper av før spoling i et glass med fiks, og se når den er klar? Er det ikke tabeller for hvor lenge den skal fikses?

Er det ikke viktig at alle stegene i prosessen gjøres RETT etter hverandre?

Takk for svar!!!

Lenke til kommentar

Kodak Photo-Flo er vel et middel som skal sørge for at vannet renner letter av filmen når den tørker slik at det ikke oppstår tørkeflekker. Pleier å ha i noen dråper i det siste minuttet av skyllevannet.

Når det gjelder fiksering, bruker jeg Agfa Agefix. Pleier å fiksere i 3 minutter med konstant agitering, så åpne tanken. Ser filmen klar og ren ut, fikserer jeg i 3 minutter til, så er den klar for skylling. Har filmen en "melkehvit" hinne eller flekker på seg etter 3 minutter med fiksering, pleier jeg å fiksere litt til for så og se om den ser bra ut da. Ser den da bra ut, fikserer jeg i 3 minutter før skylling. Finnes sikkert flere metoder å gjøre dette på, men denne har alltid fungert for meg. :)

Lenke til kommentar

Ser ut som du har med det meste ja. Istedenfor photo flo kan du også bruke zalo. Meningen med vesken er kun å bryte overflatespenningen på vannet, slik at det renner lettere av. Det gjør zalo like godt.

Ser du også har stopp på listen. Har aldri brukt dette selv, men har skyldt godt 2 ganger for så å helle i fix. Noen andre kan kanskje fortelle om stoppbad er veldig nødvendig? Det gjør kanskje at du sliter mindre på fixen om du skal bruke fixen flere ganger?

Ang. fixeringstid så gjør det ingenting om du fixerer for lenge, så om du er usikker kan du la den stå litt lenger. Selv lar jeg den stå 4min (Det er det som gjelder for Tetenal fixen jeg bruker). Agiterer kanskje en gang eller to om jeg gidder, men det er strengt tatt ikke nødvendig.

Lenke til kommentar
Ser du også har stopp på listen. Har aldri brukt dette selv, men har skyldt godt 2 ganger for så å helle i fix. Noen andre kan kanskje fortelle om stoppbad er veldig nødvendig? Det gjør kanskje at du sliter mindre på fixen om du skal bruke fixen flere ganger?

Enig med deg der. Har aldri brukt stoppbad på sort/hvit fremkalling. Lar bare filmene skylle godt i 20 grader varmt vann mens jeg blander/vermer opp fiksen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg testet å fremkalle en t-max 100 film.

Har scannet de, og syns de ble generelt for mørke. (dårlig scanner, Epson rx500 multifunksjon)

Gjorde dette:

t-maks fremkaller (1+4) i 6.5 min, 22 grader.

Var dette for lite?

kodak stopp 30 sekund.

ilford rapid fiks i 9 min.

Skal filmen være "lilla-klar" eller "grå-klar"?

Den ble lilla-klar etter 2 min, men det tok 7-8 min før den le kvitt lillafargen...

Skyllet i 30 min, et par dråper ilfotol til slutt, hang til tørk ca 1 time.

Kommentarer til dette her?

Takk!

Lenke til kommentar

Har scannet de, og syns de ble generelt for mørke. (dårlig scanner, Epson rx500 multifunksjon)

Gjorde dette:

Var dette for lite?

kodak stopp 30 sekund.

Den ble lilla-klar etter 2 min, men det tok 7-8 min før den le kvitt lillafargen...

Takk!

Bruker verken den fremkallern eller fiksen, så den delen får noen med peiling mene noe om. :p Men om temperatur, utblanding og tid er slik det står på flasken, er det sikkert rett.

Men stopp tror jeg ikke du trenger. Det skal holde å skylle filmene i 20 grader varmt vann mens du blander fiksen ut. Bruker ikke stopp selv.

Mine filmer bruker og å ha lillaskjær rett etter fikseringen. Men den forsvinner alltid under skyllingen. Skyller cirka i 20 minutter i 20 grader varmt vann pluss et minutt eller to på slutten med Photo-flo. Det skal gjøre samme nytten å bruke Zalo i stede for Photo-flo, men jeg har aldri testet det.

Edit: Jeg pleier å henge mine filmer til tørk over natten. Mulig jeg er overforsiktig, men jeg liker at filmene er helt tørre før jeg begynner å klusse med de. :p

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Gjorde dette:

Var dette for lite?

kodak stopp 30 sekund.

Takk!

Filmen skal være grå når den er ferdig skylt. Mine negativer er også lilla etter fiksering slik som M.H sine, men det går bort etter skylling. Jeg skyller i ca 30 min, og bytter vannet 5-6 ganger.

Jeg fikserer mine i 8 minutte, men det er mulig at man klarer seg med mindre. Jeg har lest at T-Max filmene trenger en lengre fiksering enn andre filmer, og velger å være på den sikre siden.

Når jeg tørker filmen pleier jeg å la dusjen stå på varmt i noen minutter slik at luften blir fuktig, slik at støvet binder seg til vannet og detter ned på gulvet før jeg henger opp filmen. Det pleier å ta lengre enn 1 time for mine å tørke, men det er selvsagt avhengig av hvor varmt det er i rommet.

Jeg henger alltid en metallklemme i enden av filmen under tørking slik at den ikke skal krølle seg. Jeg gjorde ikke det med den første filmen jeg fremkalte, og filmen ble en eneste stor krøll.

Francis

Lenke til kommentar
Filmen skal være grå når den er ferdig skylt. Mine negativer er også lilla etter fiksering slik som M.H sine, men det går bort etter skylling. Jeg skyller i ca 30 min, og bytter vannet 5-6 ganger.

Jeg fikserer mine i 8 minutte, men det er mulig at man klarer seg med mindre. Jeg har lest at T-Max filmene trenger en lengre fiksering enn andre filmer, og velger å være på den sikre siden.

Når jeg tørker filmen pleier jeg å la dusjen stå på varmt i noen minutter slik at luften blir fuktig, slik at støvet binder seg til vannet og detter ned på gulvet før jeg henger opp filmen. Det pleier å ta lengre enn 1 time for mine å tørke, men det er selvsagt avhengig av hvor varmt det er i rommet.

Jeg henger alltid en metallklemme i enden av filmen under tørking slik at den ikke skal krølle seg. Jeg gjorde ikke det med den første filmen jeg fremkalte, og filmen ble en eneste stor krøll.

Francis

Hei! Har fremkallt ein film til, og (t-max 100) og gikk ned til 5 min fikseringstid. Da var den, som du sier, lilla, men ble grå etter vasking.

Men over til neste skritt: Jeg skal få overta et "opemus 4" apparat. Er dette noe jeg kan få ut t-max bilder med, på papir? (har aldri vært i nærheten av en forstørrer før).

Evt. Vil en skanner (og print) gi bedre bildekvalitet av negativet enn en forstørrer?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Hei! Har fremkallt ein film til, og (t-max 100) og gikk ned til 5 min fikseringstid. Da var den, som du sier, lilla, men ble grå etter vasking.

Men over til neste skritt: Jeg skal få overta et "opemus 4" apparat. Er dette noe jeg kan få ut t-max bilder med, på papir? (har aldri vært i nærheten av en forstørrer før).

Evt. Vil en skanner (og print) gi bedre bildekvalitet av negativet enn en forstørrer?

Takk for svar!

Er usikker på om kvaliteten blir bedre eller dårligere i ekte mørkerom, men jeg syns nå i hvertfall det er mye mer moro med ekte mørkerom.

Om forstørreren er komplett og virker, er den helt sikkert brukbar. Vet ikke om du kan justere kontrasten på din forstørrer, men hvis du kan det, kan du bruke variokontrast papir. Hvis ikke, må du bruke gradert papir.

Er ganske lett å lage papirkopier i mørkerom. Må gjøres i rødt lys da. Er i hovedsak bare å justere fokus, belyse papiret (med filmen i forstørreren da), fremkalle, stoppbad, fiksering og skyll og tørk. Om det er vanlig plastpapir bruker jeg å fremkalle i cirka 1 minutt, stoppbad i ca 30 sekunder og fiksere i cirka 1 minutt og skylle i cirka 20 minutter. Mulig disse tidene vil variere litt etter hvordan kjemi du bruker.

Kan være lurt å lage en "prøvestripe" først. Altså dele et ark opp på langs flere ganger slik at slipper å bruke et helt hark til dette. Og så belyse arket med flere forskjellige tider, slik at det er lettere å se hvor lenge du skal belyse hele arket.

Sikkert litt rotete forklart, menmen. Sikkert ting jeg har glemt og. :p

Lenke til kommentar

Hei

Litt rart at ingen har nevnt denne:

http://www.digitaltruth.com/devchart.html

Perfekt for å finne "ideelle" tider og tempraturer for et vell av filmtyper og fremkallere.

Fotograferer en del s/h 35mm selv for kosen, scanner de inn på en nikon ls-50, da jeg ikke har plass eller lyst til å kjøre ut på papir via forstørrer og sånt.

Fungerer helt ypperlig, devchart har vært uvurdelig for å finne tider osv.

Liker TMax 100 i XTol 1:1 jeg, smooth og pen kontrast, synes ilford blir for hard i korningen, i allefall når jeg scanner. =)

OH

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Jeg har no fått tak i en forstørrer. "meopta opemus 4".

To linser følger med. 50mm og 85mm... Hvilken skal brukes til 35mm film?

Er også interessert i tips til valg av papirtype, og kjemi for å komme igang. (evt link)

Det jeg har fra før er kjemi til fremkalling.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Hvilken av objektivene du skal bruke kommer vel an på hvor store forstørrelser du skal lage. Er vel slik at du kan lage større forstørrelser med 50mm enn med 85mm.

Ok takk.

Trenger da tips til papirtype og kjemi!

Har ingen erfaring, ser det er så mye å velge i...

Lenke til kommentar

Hei. Da har jeg bestillt utstyr til forstørring.

Mørkeromslampe, skålsett 3stk 20x25cm, Ilford MG-4 44M 13x18 og Ilford MG fremkaller 1L.

Har et par spørsmål ang forstørring.

Har ikke tilgang til vask på mørkerommet jeg har tenkt å lage. Noen annen måte å skylle bildene på, eller må bildene fraktes vil et annet rom for skylling? (RC papir)

Og hvor mange bilder kan lages i hvert kar, før en må bytte veske?

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Bruker og Ilford papir. Litt større enn det du kjøpte, men er godt fornøyd med det. Bruker og for tiden samme fremkaller som deg til sort/hvitt.

Har sånn tank som er koblet til vann på det mørkerommet som jeg bruker, så jeg har ikke testet andre måter å skylle papirkopiene på, men det går kanskje an å bruke en stor bøtte eller et kar med rent vann i til å skylle dem i. Men har aldri prøvd det.

Lenke til kommentar
Bruker og Ilford papir. Litt større enn det du kjøpte, men er godt fornøyd med det. Bruker og for tiden samme fremkaller som deg til sort/hvitt.

Har sånn tank som er koblet til vann på det mørkerommet som jeg bruker, så jeg har ikke testet andre måter å skylle papirkopiene på, men det går kanskje an å bruke en stor bøtte eller et kar med rent vann i til å skylle dem i. Men har aldri prøvd det.

Hei! Hvor mange bilder pleier du å kunne lage i et bad? Må man ofte etterfylle med fremkaller hvis man skal jobbe lenge med mange bilder. (testkopi og slikt...)

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Tja, godt spørsmål. Jeg har aldri telt hvor mange kopier jeg lager i ett bad. Men jeg pleier å blande ny kjemi når jeg ser at det går merkbart lengre tid før bildet kommer frem på kopien i fremkalleren. Mulig dette ikke er helt etter boka, men jeg bruker å gjøre det slik. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...