Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Jepp, nå flesker jeg til med å beskrive hva jeg tror, og hva jeg har opplevd av moderering som har hatt maksimal positiv effekt på meg selv. Først kommer jeg med to kandidater, som for meg bør være rettesnoren til de yngre, eller kanskje eldre moderatorer her, for å bli istand til å bygge samholdet her på forumet til et høyere nivå. Dotten TWFA Så hva er forskjellen mellom hvordan disse utøver sitt virke, kontra alle de andre flinke modsa? Jeg har opplevd at forskjellen ligger i hvordan disse følger opp enkeltmodereringene sine!? Jeg har erfart at nettopp disse to ikke er mere føyelige enn andre, men de har tatt kontakt med den det gjelder (etter en velfortjent innvilgelse av permisjon uten lønn... ), og sørget for å fortelle disse at "døra er enda på gløtt her", men det avhenger av deg selv. Så har de også kommet med råd, og formuleringer som så har gitt denne stakkaren, som selv har malt seg inn i et hjørne, en tydelig pekepinn for hvor de tror veien ut av hjørnet går. Kort sagt har disse utøvd helhetlig lederskap ved å ta hensyn til at vi er alle mennesker, og at det viktige er ikke feiltrinnet, men lyst og evnen til å "komme tilbake." Ja, jeg har vært i min egen kjeller, og det flere ganger, og det er disse to som jeg skal gi kudos til for å være viktigste faktorer for at jeg turde forsøke å komme tilbake hit. Tusen Takk!! Så er jeg nå så frekk å påstå at hvis eierne av forumet holdt disse frem som læremestre i modvirket for de andre modsa, så hadde vi merket forbløffende resultater. Jepp, jeg er norlænning, og vet at inni enhver østlending og stakkars søring bor det en liten norlænning, som bare tørster etter å få komme ut i all sin velde, eller gru (slik som noen av dere lam sikkert tenker... ) Vi skryter faen meg alt for lite av oss selv, og derfor tør vi altfor sjelden skryte uhemmet av andres prestasjoner ...!? Takk for stunden! Endret 25. september 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Så du liker disse to fordi de sa at du var velkommen tilbake selv om du fikk ferie fra forumet? Sikkert koz det Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Så du liker disse to fordi de sa at du var velkommen tilbake selv om du fikk ferie fra forumet? Sikkert koz det Ventet ikke annet fra den kanten, nei... :!: Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du ventet ikke annet fra meg? Eller ventet du ikke annet enn å få beskjed fra favorittmodza dine om at du fortsatt kunne få lov til å besøke forumet selv om de hadde tuppet deg ut? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Du ventet ikke annet fra meg? Eller ventet du ikke annet enn å få beskjed fra favorittmodza dine om at du fortsatt kunne få lov til å besøke forumet selv om de hadde tuppet deg ut? Nå får du denne! Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Den svei Men seriøst, du er passe innbilsk hvis du innbiller deg at jeg stalker deg. Er ikke min feil at vi begge henger i tilbakemeldings-forumet. Jeg troller ikke når jeg har over 3000 poster, det hadde vært ganske kjedelig å trolle så lenge, men litt er alltid koselig. Spam holder jeg meg for god til. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Okay, så friskmeldes du herved av Dr. PencilCase (var ikke den betryggende...?) Så kommer utfordringen: Klarer du ved å koble ut trollhjernen din, og så finne kontakt med dine beste hensikter (som du ved alle dine innlegg belegger som dokumentasjon), ved dermed å se på hva jeg skriver på "nytt", og formulere gode nye spørsmål , som ikke får meg spontant til å ville koke grøt? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Okay, så friskmeldes du herved av Dr. PencilCase (var ikke den betryggende...?) Så er jeg nå så frekk å påstå at hvis eierne av forumet holdt disse frem som læremestre i modvirket for de andre modsa, så hadde vi merket forbløffende resultater. TWFA trakk seg vel fra moderatorteamet fordi han skulle bruke mindre tid på forumet? Dotten lærer sikkert opp alle nye moderatorer Håper ikke du fikk et sterkt ønske om å koke grøt nå. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Nei, nå melder det heller seg en følelse at to duggfriske pils kan være på sin plass. Når du nevner TWFA, så har vi allerede fått tydelige signaler fra den kanten, og Dotten, på tross av at han må drasse rundt med forumjerntrusa si, og det over favoritt-minskjørtet sitt (knallrødt, såklart... ), på langt vei har akseptert den lille mangelen jeg i denne tråden velger og fokuserer på. Så betyr kanskje heller det at de som kanskje virkelig trenger å lese denne tråden er våre nye fremadstormende lerderfigurer, forkledt i sine litt utydelige personlige oppfatninger av hva en rollemodell kan være? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Bilde av en perfekt moderator må vel være en som er aktiv i å holde forumet på et godt stadium. Som fjerne unødvendige innlegg og forklarer hvorfor, som rettleder hvis det trengs og gjerne også som selv bidrar til forumet med gode og innholdsrike innlegg slik som feks. tom waits for alice gjorde. Bilde av en elendig moderator er vel en som er mer interessert i å se til at tråder går den veien han/ hun selv ønsker enn å gjøre forumet til et bedre sted å være, som sletter og redigerer innlegg i vildens sky og som ikke har noe imot å henge ut brukere og som generelt sett burde ha tittelen "Diktatorspire". Heldigvis er det langt flere gode moderatorer enn dårlige her. Kan legge til som en slutt at det er vanskelig å være perfekt enten det gjelder bruker, moderator eller en vanelig person forøvrig. Man bør gjerne slå seg til ro med "gode" fremfor "perfekte". Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 TWFA er ikke moderator lengre forresten, men i hans modereringstid var han nok den beste Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det vet jeg da godt. Ser du ikke at jeg skrev"feks. slik som tom waits for alice gjorde"? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 så ikke på innlegget ditt men sa heller en respons til trådstarter Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ikke at jeg har hatt særlige problemer med moderatorer eller retningslinjene her på forumet (i det minste ikke de snart siste to årene, må innrømme jeg har fått totalt tre advarsler, men alle de er vekke nå), så er jeg så absolutt enig i at selv om den generelle kvaliteten på moderatorene her på forumet er svært høy, så skiller Dotten og TWFA seg ut. Jeg er enig med deg når du sier at disse to kanskje er det nærmeste man kommer perfekt moderering, og de er derfor to personer jeg har stor respekt for. TWFA var i mine øyne det største tapet diskusjon.no har hatt, men jeg lever fortsatt med et lite håp om at han vil være tilbake i moderatorstillingen igjen. En dag. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Med tanke på åpningsinnlegget så er jeg ikke helt sikker på hva trådstarter (altså PencilCase) vil fram til eller diskutere, men jeg er enig i at Dotten er et godt tillskud til forumet bla. ved tråder som "Hva vil du si til moderatorene)" samt den "boksen" han nylig lagde i "Politikk og samfunn". Og jeg er enig i at tom waits for alice var et godt tillskudd både med moderering samt å tillføye forumet mye kunnskap (noen han sikkert gjør selvom han ikke er (bruker)moderator lenger. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Det som jeg ønsket å få frem var det "lille ekstra" som disse to moderatorene har, og som jeg har lyst til at de andre moderatorerne skal legge merke til, slik at de andre kan ta lærdom av egenskapene, og at forumkulturen da blir enda bedre. Jeg foreslo i en annen tråd (omhandlet mangel på debattkultur, og generell degenerering i den siste tiden) at hvis jeg var eier så hadde jeg punget gladelig ut for at eks. TWFA ble leid inn og fikk ansvaret for å lære opp resten av moderatorstaben. Moderatorene kaller seg ofte for "trafikkkonstabler" her på diskusjon.no. Det er ikke den verste sammenligningen. Jeg ser på dem som ledere, og da er en god leder ikke bare en som vet når han skal trekke grenser, men også ivareta de som har blitt grensesatt, slik at disse lærer, og kommer tilbake som mer kompetente brukere, og ikke bare forsvinner sånn uten videre. Edit: Glemte å få med at jeg tror at hvis vi er flinkere på å rose lederne våre, og da på konkrete ting, så er vi som brukere med på å hjelpe til med å bygge opp bedre ledere. Kort og godt handler det om å først gjøre seg selv kompetent, for så å gå ut og gjøre andre kompetente. Endret 24. september 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Essem Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Moderatorene kaller seg ofte for "trafikkkonstabler" her på diskusjon.no. Det er ikke den verste sammenligningen. Jeg ser på dem som ledere Jeg ser på dem som dotømmere eller vaskehjelper. De har ansvaret for å holde driten unna forumet. Og selv om denne sammenligningen kanskje ikke høres så fasjonabel ut, mener jeg ikke å snakke negativt om modizzene. De gjør en viktig jobb Jeg er sjeleglad for at noen gidder. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Moderatorene kaller seg ofte for "trafikkkonstabler" her på diskusjon.no. Det er ikke den verste sammenligningen. Jeg ser på dem som ledere Jeg ser på dem som dotømmere eller vaskehjelper. De har ansvaret for å holde driten unna forumet. Og selv om denne sammenligningen kanskje ikke høres så fasjonabel ut, mener jeg ikke å snakke negativt om modizzene. De gjør en viktig jobb Jeg er sjeleglad for at noen gidder. Okay, da er vi enige om at modsa er viktige for oss, og at vi er takknemmelige for at de gidder å engasjere seg i dette ubetalte virket. So far so good! Men så ser vi veldig forskjellig på resten, fordi at på tross av din takknemmelighet så belønner du dem ved å karakterisere dem som dotømmere. Det gir et sørgelig dårlig signal, både til modsa og til oss andre som oppholder oss her. Personlig tar jeg ikke det så tungt, fordi jeg er bra sikker på at den du nå bryter ned kompetansen hos er kun deg selv. Ordet som beskriver den måte å kommunisere på er; dobbeltkommunikasjon. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønte at "dotømmer" sendte ut et dårlig signal, derfor prøvde jeg å gjøre opp for det ved å si at moderatorene gjør en strålende jobb. Tenkte at jeg måtte skape en motvekt til all hypen din om at moddene er ledere. Trafikkonstabler er nok en passende tittel Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Edit: Glemte å få med at jeg tror at hvis vi er flinkere på å rose lederne våre, og da på konkrete ting, så er vi som brukere med på å hjelpe til med å bygge opp bedre ledere. Kort og godt handler det om å først gjøre seg selv kompetent, for så å gå ut og gjøre andre kompetente. Nå er vel tråden "Hva ønsker du å si til moderatorene" nettopp ment for slik kommunikasjon mellom brukere og moderatorer som du etterlyser her. Må legge til at jeg fortsatt har vansker med å se diskusjonsgrunnlaget for denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg