Exolic Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Har en Skoda Felicia 96 mod. som jeg hadde inne på Eu kontroll nå. Vindusviskerene har aldri fungert helt topp mens jeg har hatt bilen, men har allikevel gått gjennom Eu kontroll to ganger. Men nå fikk jeg feil og måtte fikse det. Problemet er: 1. Intervall fungerer ikke, går bare på full guffe. 2. De går ikke tilbake til startposisjon ved stopp. Stopper bare der de er når de skrus av. Når jeg kjøpte bilen så nevnte forrige eieren noe om at han hadde bytta motoren en gang, og da fungerte det en stund, men etter en måned så kom feilene tilbake. Noen som vet hva dette kan være? Snakka med et verksted, 1. gangen mente de det var bryteren, så når jeg ringte for å bestille delen så mente de det var motoren... Så da blei jeg usikker. Noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Bryter eller reléet? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Noen som vet hva dette kan være? Snakka med et verksted, 1. gangen mente de det var bryteren, så når jeg ringte for å bestille delen så mente de det var motoren... Så da blei jeg usikker. Noen som har noen forslag? Begge deler har med defekt selvparkering å gjøre. Rent teknisk, så er det en bryter inne i viskermotoren som gjør at motoren får strøm også utenom pusserbryteren med mindre den er i parkeringsposisjon. Dette gjør at viskeren fullfører bevegelsen før den parkerer seg, selv om du slår av bryteren når viskeren akkurat er på vei oppover ruta. Intervallfunksjonen funker ellers slik at den gir ut bare korte strømpulser som er akkurat nok til å starte viskerslaget og bevege seg litt utenfor parkeringsstilling, og deretter er det selvparkeringsfunksjonen som fullfører slaget og "parkere" viskeren i utgangsposisjonen -inntil neste intervall kommer.. Noe annet som kan forekomme er viskere som beveger seg bare et lite stykke på første takt, og deretter fullfører bevegelsen på neste takt. Viskeren beveger seg da ikke langt nok ut av parkeringsposisjonen til at parkeringsbryteren oppfanger det og iverksetter parkering, men på neste slag har den derimot beveget seg langt nok. Årsaken til det kan være slitasje eller motstand, som gjør at viskeren går tyngre/saktere enn normalt. Denne selvparkeringsbryteren er en del av motoren. Er du heldig kan den byttes separat, men det mest sannsynlige er at du må bytte motor.. Endret 23. september 2008 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Viskermotoren har 12V konstant, samt en 12V som styres av brytern inne i bilen. I tillegg til jord. Den konstante 12V slås av, av en mikrobryter i motoren når viskern er på plass. Sjekk derfor om den har den konstante 12V på plass. Kan være brytern har hengt seg fast i av også. Det med intervall styres vel et annet sted, så der må feilen ligge i bryter eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det med intervall styres vel et annet sted, så der må feilen ligge i bryter eller tilsvarende. Hoppet du over å lese det jeg hadde skrevet om intervall og selvparkering? Men når jeg nå leser feilbeskrivelsen på nytt, så stemmer jo ikke det helt med oppførselen ved defekt selvparkering; da burde viskerene gått i mange korte rykk og napp med intervaller både opp og ned, og ikke på "full guffe".. Ellers er vi vel enige om feilen: defekt parkeringsbryter i viskermotoren, evt. manglende konstant 12V tilførsel til den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå