indahla Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Jeg har kjøpt en Asus EEE 901 XP fra http://clove.co.uk/ Det står på produktsiden at den leveres med en 12GB SSD disk. Dette er i realiteten 2 stk fysiske SSD-disker; en på 4GB og en på 8GB. Maskinen leveres med Windows XP Home ferdig installert. Alle som har benyttet Windows XP vet at dette OS'et tar plass. Jeg har forsøkt å fjerne alle installerte programmer fra C: (4GB) og installert de på D: (8GB). Det ga meg ca 1GB ledig plass på C: Men så installerte jeg Office 2003 på D: og kjørte Windows Update. Det første til at over 500MB med filer med installert på C:, uten at jeg kunne velge å heller legge de på D: Maskinen har nå under 400MB ledig plass på C: og her i praksis ubrukelig. Jeg har slettet alt jeg kan på C: men kommer ingen vei.. Jeg kan selvfølgelig forsøke å installere Windows XP vha nLite, men dette skal jo strengt tatt ikke være nødvendig. Mitt spørsmål er derfor: kan jeg ha krav på å heve kjøpet siden maskinene i praksis er ubrukelig siden SSD'en er delt opp i en 4GB og en 8GB disk? På produktsiden hos Clove ( http://clove.co.uk/viewProduct.aspx?Manufa...AF-8F0EB31FBCFA ) står det bare 12GB nevnt.. Takk for alle tips og meninger! Endret 22. september 2008 av indahla Lenke til kommentar
zonko Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Siden du kjøpte maskina fra Storbritannia vil du måtte forholde seg til britisk lovverk. Jeg er ingen ekspert på deres lovverk desverre, men i Norge ses heving av kjøp som et meget sterkt virkemiddel og det skal derfor mye til for at det kan brukes. Jeg forutsetter at britene tenker på samme måte her, så jeg tror du ikke kommer noen vei med noe hevingsforsøk. All den tid dette er ei minimaskin, så kan man heller ikke ha de store kravene til den heller. Den leveres med xp, men "alle" vet jo at dette er et tungt os, det samme med tunge MS office. Du nevner selv en måte du kan ordne opp i problemene på (nLite). Så lenge det er måter å fikse opp på som vil gå betydelig mindre ut over leverandøren og som ikke koster deg altfor mye, da er det veien å gå, du får ikke hevet ihvertfall (etter norske regler). Eneste jeg tror du kunne få hevet på ville være å kontakte forhandelern og be pent om retur. Frakt må du i såfall betale, kanskje et gebyr også. Jeg er ikke sikker på om det finnes noen britisk avart av angrefristloven, den kunne i såfall kanskje ha reddet deg. Lenke til kommentar
Gryteknut Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hei, jeg lurer på å skaffe meg en 901 og har derfor lest litt om den på nettet. Det er (dessverre) vanlig at den lille SSD'en fyller seg opp raskt. Selv om du ikke spør om tips for å fri opp plass, har du noen her: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=352761 Enda mer off-topic: Hvor mye måtte du gi for PC'en inkl frakt/avgifter? Lang leveringstid? Lenke til kommentar
Granoes Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Fordelen med den lille disken, og grunnen til at de 12gb er delt, er at den lille delen er mye raskere, og derfor dyrere. Jeg ville anbefale å bytte OS. Det høres kanskje ut som en stor jobb, men jeg tror du ville kunne bli fornøyd når det er gjort. Lenke til kommentar
indahla Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Jeg ville anbefale å bytte OS. Det høres kanskje ut som en stor jobb, men jeg tror du ville kunne bli fornøyd når det er gjort. Bytte til hva? Linux vil jeg ikke ha... Lenke til kommentar
indahla Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hei, jeg lurer på å skaffe meg en 901 og har derfor lest litt om den på nettet. Det er (dessverre) vanlig at den lille SSD'en fyller seg opp raskt. Selv om du ikke spør om tips for å fri opp plass, har du noen her: http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=352761 Enda mer off-topic: Hvor mye måtte du gi for PC'en inkl frakt/avgifter? Lang leveringstid? Skal sjekke ut linken. Takk for tips =) Når det gjelder PC'en betalte jeg litt under 300 pund, pluss 35 pund i frakt. Også ble det 888,- NOK i mva og tollgebyr. Totalt kom den på rett over 4000,- Dette var i midten av juli. Veldig fornøyd med maskinen med tanke på størrelse, vekt, og at den kjører fullverdig versjon av Windows XP. Men, som sagt, jeg må rydde på disken nesten hver dag og det blir veldig slitsomt i lengden... Lenke til kommentar
kesse Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Du har desverre ingen rett til å heve kjøpet. Det hadde du ikke hatt i Norge heller da fristen er 14 dager etter at du mottok varen, noe de ikke har i England. Selg den brukt evt, selvom du da må regne med et relativt stort tap. Lenke til kommentar
rbreen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg også kjøpte en 901 med XP fra utlandet. Har ca. 1 Gb ledig plass på C: og 6 Gb på D:. I tilegg har jeg et 8 Gb SDHC kort + en 320Gb ekstern HD på USB. Maskinen kjører som en drøm. Syns jeg har plenty med plass og ASUSen er raskere enn mange andre bærbare jeg har. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Lag deg en "lett-utgave" av Windows XP med nLite (søk på google). Med dette programmet kan du fjerne alt av unødvendig dilldall i XP som du ikke har bruk for. Plassbehovet til XP kan med dette lett halveres. Lenke til kommentar
Skee Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Anbefaler deg på det sterkeste å gå gjennom mye av det som står på www.eeeuser.com før du prøver å levere tilbake. Mange der som har vært gjennom det du har nå, og funnet greie måter å få plass til både XP og Office. Det må lirkes og lures litt, men det er mulig. nLite med trimming av XP og slipstreaming av SP3 skal vist virke som bare juling, drastisk reduksjon av plassbehovet. Endret 23. september 2008 av Skee Lenke til kommentar
indahla Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Takk for mange tips. Egentlig er jeg jo fornøyd, så hvis jeg klarer å løse plassproblemet er jo det det beste. Får lese litt i diverse guider og gjøre noen forsøk. Lenke til kommentar
rbreen Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Gjorde noen enkle grep på 901 i kveld og gikk fra 1Gb ledig til 1.6 GB på C-driven. Flyttet bl.a Outlook ekspress .dbx filer til d-driven og fjernet pagefile.sys (siden jeg har 2 Gb RAM) Lenke til kommentar
indahla Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Gjorde noen enkle grep på 901 i kveld og gikk fra 1Gb ledig til 1.6 GB på C-driven. Flyttet bl.a Outlook ekspress .dbx filer til d-driven og fjernet pagefile.sys (siden jeg har 2 Gb RAM) Ikke kjører jeg Outlook Express (ikke Outlook heller), og pagefile har jeg skrudd av tidligere.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå