von-schnellfahrer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Takk for mange gode svar. Skal lese litt mer på de alternativene dere foreslår, før jeg tar et valg. Hun har et Canon Ixus 950 IS som hun bruker i dag. Hun er ikke helt fornøyd med bildekvaliteten, så det blir nok ikke et nytt kompaktkamera. Mvh Cato Håper du har pratet med hun, eller skal prate med hun angående speilrefleks..... Var jeg trådstarter ville jeg tatt med kona til nærmeste fotobutikk hvor man kan kjenne og leke litt med forskjellige produkter.... Lenke til kommentar
Catod Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hadde egentlig tenkt at det skulle være en overraskelse.. Mvh Cato Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hadde egentlig tenkt at det skulle være en overraskelse.. Mvh Cato Kan fortsatt være en overraskelse, bare at hun selv får bestemme kamera.... Gi henne for eksempel et kort på sengen, hvor det står at hun snart skal bli eier av et valgfritt DSLR Lenke til kommentar
kaian Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Kan fortsatt være en overraskelse, bare at hun selv får bestemme kamera.... Gi henne for eksempel et kort på sengen, hvor det står at hun snart skal bli eier av et valgfritt DSLR Det var et helt usedvanlig godt forslag her omkring! Ufattelig mye hyggeligere enn at all tenkingen og alle avveininger er gjort for henne. Briliant! Ti, nei hundre, ganger så oppmerksomt, sjarmerende, osv... som å levere ferdig kamerapakke! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Eventuelt kan du jo ta en tur innom en butikk, og bare sånn i forbifarten si at hun kan velge seg et speilreflekskamera. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hadde egentlig tenkt at det skulle være en overraskelse.. Mvh Cato Skjønner det Men spørsmålet er, hva er viktigst? At hun blir overrasket på selve dagen, eller at hun har glede av det hver dag etterpå? Som sagt, det er ganske stor forskjell med tanke på ergonomi og brukergrensesnitt som gjør at det er veldig individuelt hva folk liker. Jeg takler for eksempel ikke Canons xxxD-hus (350D, 400D, 450D) på grunn av utformingen på grepet. Andre med kortere fingre synes de er fantastiske. Det ødelegger kanskje overraskelsen, men det har allikevel mye mer å si for fotogleden at hun får mulighet til å velge et kamerahus ut fra sine preferanser. Da vet du at hun får noe hun blir fornøyd med. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hadde egentlig tenkt at det skulle være en overraskelse.. Mvh Cato Gå i butikken å kjøp det du tror er det riktige,snakk så med betjeningen så får du med byttelapp om hun heller vil ha en annen modell,bestiller du på nett har du jo angrerett . Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hvis størrelsen og vægten er væsentlig, da er Olympus E-420 det mindste og letteste på markedet, mindre og lettere end Nikon D40/60. Findes i fornuftige tilbud som kit med 2 objektiver. Men - hvis du selv har et spejlrefleks idag, vil det være en god ide at købe samme fabrikat, da i derved kan anvende de samme objektiver. Lenke til kommentar
Catod Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hær var det mange gode forslag. Det viktigste er jo at hun får det kameraet som hun ønsker seg, og som passer best for henne. Så det beste er vel å ta henne med i en butikk så hun kan velge selv. Dette vil ødelegge noe av overraskelsen. Et "gavekort" er ikke det samme som en "ordentlig" gave, men men. mvh Cato Lenke til kommentar
Catod Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hvis størrelsen og vægten er væsentlig, da er Olympus E-420 det mindste og letteste på markedet, mindre og lettere end Nikon D40/60. Findes i fornuftige tilbud som kit med 2 objektiver. Men - hvis du selv har et spejlrefleks idag, vil det være en god ide at købe samme fabrikat, da i derved kan anvende de samme objektiver. Det er nok bildekvaliteten som er viktigst. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Jeg tror jeg hadde foretatt valget og gitt en fint innpakket eske til henne. Du kjenner forhåpentligvis hendene hennes, og kan foreta en noenlunde kvalifisert vurdering av om et grep passer for henne. Jeg tror en jente vil finne det mer romantisk, mens vi gutta ønsker helst å velge selv. Gi oss øremerkede penger, så er vi lykkelige. Men jentene ønsker enda mer følelser i gaven, og et gavekort har ikke mye følelser. Det forteller bare at du har hatt en ide, men ikke gjennomført den. Litt forskjellig psykologi her, boys. Endret 23. september 2008 av PMnormal Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Nikon D60 hos Elite Foto, Komplett og slike steder er kanon kjøp i den pris klassen. Kaskje en gammel Olympus 410 også er fint dame kamra. D40 har vært tomt i norge fra Nikon i 2 mnd så det er det lite håp om å skaffe. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hadde egentlig ikke tenkt å uttale meg om saken, men jeg er fullstendig enig med PMnormal. Dessuten synes jeg ofte man overdriver dette med grep for helt ferske DSLR-brukere. Har man ikke prøvd noe annet kamera enn sitt eget kommer man garantert ikke til å gå rundt å irritere seg over ergonomi. Denne bevisstheten kommer først med en del erfaring, samt kunnskap om hva andre modeller tilbyr. Hvis man er på jakt etter et DSLR og lurer på hvilken modell man skal velge er jeg enig i at ergonomi kan være et avgjørende punkt. Men ikke for en som aldri har prøvd før og plutselig får et kamera i gave. Spesielt ikke når vi snakker om et så lite kontroversielt grep som D40 sitt. Kjøp kameraet og gi kjæresten din en flott overraskelse! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hmmh. D40+blitz til 5000 er ingen dårlig løsning. Men samtidig får du Oly E-420 kit (4000 hos japan photo) + FL-36R (1800 hos komplett.no) til 5800 kroner. Da får du liveview, som kanskje er fint å ha når man skal ta bilde av karabater som lurer på hvorfor mamma putter en diger dings foran øynene sine? Jeg er ikke noen enorm fan av liveview, men akkurat her har det jo en viss funksjon. Pluss at oly'en kommer med bedre optikk. Og muligheten for fjernstyrt blitz er jo fin å ha når dama begynner å fatte interesse. Men om det er verdt 800 kroner ekstra? Tja.. Lenke til kommentar
bjordal Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Olympus E-420 er eit glimrende valg. kona mi bruker Olympus E-410 (stort sett samme kamera) Utrolig lite og lett kamerahus, samme gjelder objektivene, mindre størrelse på dem også, samelingnet med canon nikon ovs. Menyen er lett og forstå(den er på norsk ). live- view er også en funksjon kona setter pris på. Så var det billedkvaliteten da, jeg kan skrive under på at den er bra. Veldig naturlige hudfarger selv med kitobjektivene. Du får også kjøpt en pancakelens til dette kameraet for ca 2000 kr da blir størrelsen som eit kompaktkamera. Endret 24. september 2008 av bjordal Lenke til kommentar
Dusk Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Tror nok at Olympus kamra ikke bør selges uten om å ha prøvd dette. Kamra står som regel å støver ned rundt om kring. 1 av 10 som liker grepet, og håpper glatt over dette. Ellers så erre bare å gå for det billigste og beste spesifikasjoennen du kan få. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Tror nok at Olympus kamra ikke bør selges uten om å ha prøvd dette. Kamra står som regel å støver ned rundt om kring. 1 av 10 som liker grepet, og håpper glatt over dette. Ellers så erre bare å gå for det billigste og beste spesifikasjoennen du kan få. Jeg anbefaler iallefall Nikon D40 på det sterkeste. Jeg har både D40 og Canon EOS 450D og må innrømme at jeg stort sett bruker D40. Hvorfor? Fordi jeg liker grepet bedre (varierer fra person til person, såklart...), det virker noe mer robust, det tar knallbra bilder (til og med på auto), har mye lettere brukergrensesnitt enn EOS'en og det har gode muligheter for utvidelse (objektiver, blitz etc.). Eneste ulempen jeg ser ved kameraet er mangelen på støvfjerning. Men så lenge en ikke skifter objektiver så ofte, bør ikke dette være et problem. En bør ha i bakhodet at det ikke har innebygd autofokusmotor. Lenke til kommentar
Lasse1953 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hei! Jeg skal kjøpe speilrefleks i gave til dama. Den skal primært brukes til fotografering av en to år gammel gutt og andre mennesker. Noen naturbilder blir det jo også, men ikke veldig mange. Hun har aldri hatt speilrefleks tidligere, så den bør ikke være altfor avansert å bruke. Hun tar for det meste øyeblikksbilder, så det vil ofte ikke være tid til å gjøre mange innstillinger før bildet skal tas. Bildekvaliteten er viktigst. Må være god på innebilder. Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 4000 kr, men kan kanskje strekke meg til 5000. Selv har jeg ingen kunnskap om dette. Noen som kan hjelpe meg? Mvh Cato Jeg er jo litt usikker på prisen på damen. Du sier i overskriften at du skal kjøpe et speilrefleks til dama under 5000. Hvor mye hadde du tenkt å gi for henne? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei! Jeg skal kjøpe speilrefleks i gave til dama. Den skal primært brukes til fotografering av en to år gammel gutt og andre mennesker. Noen naturbilder blir det jo også, men ikke veldig mange. Hun har aldri hatt speilrefleks tidligere, så den bør ikke være altfor avansert å bruke. Hun tar for det meste øyeblikksbilder, så det vil ofte ikke være tid til å gjøre mange innstillinger før bildet skal tas. Bildekvaliteten er viktigst. Må være god på innebilder. Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 4000 kr, men kan kanskje strekke meg til 5000. Selv har jeg ingen kunnskap om dette. Noen som kan hjelpe meg? Mvh Cato Jeg er jo litt usikker på prisen på damen. Du sier i overskriften at du skal kjøpe et speilrefleks til dama under 5000. Hvor mye hadde du tenkt å gi for henne? Denne slo ikke helt ann hos meg..... For å gjøre poenget ditt enda mer komplett, så er det heller ingen som har sagt at vi snakker om 5000 penger.... Altså syntes jeg du kommer med et meningsløst svar til trådstarter som er i en liten knipe.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 ser det annbefales pakker med ekstra blitz, men trengt det egentlig til en nybegynner,holder det ikke lenge med den innebygde? Etter det jeg erfarer så er det behov for ekstra objektiv lenge før behovet for ekstra blitz melder seg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå