Kani Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Kan noen anbefale en god veske eller bag? Vet ikke helt hva jeg skal gå for. Hva mener dere? Har også fått anbefalt et uv-filter. Dette her: http://www.japanphoto.no/product/filter-og...-filter-i-72mm/ Det er til dette objektivet: http://www.japanphoto.no/product/objektive...-5-6g-if-ed-vr/ Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 UV filtret kan du godt spare deg. UV beskyttelse er innbygd i nye kamera, og det er også delte meninger om det beskytter noe som helst mot f.eks slag. Veske - her må du nesten bestemme deg for hvor mye du skal ha i den. Er det bare kamera med dette objektivet, eller vil du ha ei veske eller sekk som du kan "vokse" i? Uansett, så kan det hende du finner noe du får lyst på om du går i en foto, data eller el-kjede butikk. Lenke til kommentar
Kani Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Ok... Men er det ikke slik at et UV-filter beskytter mot riper i glasset på objektivet? Jeg tenker jo som så at det er bedre å få riper i et UV-filter enn i glasset på objektivet. Du mener jeg kan spare meg UV-filter på grunn av at det er innebygd i kameraet? Er det det i D80? Har bare fått tips fra venner som driver med fotografering at jeg absolutt burde få meg et filter for å hjelpe mot motlys og UV generelt... Er ikke dette riktig da? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Filter er faktisk en ulempe i motlys, fordi det gir flere interne refleksjoner og dermed større sjanse for såkalte "flares" når du har lyskilder i motivet. UV-filter er først og fremst nødvendig når du bruker film, digitale systemkameraer har et innebygget filter foran sensoren. Lenke til kommentar
Kani Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Filter er faktisk en ulempe i motlys, fordi det gir flere interne refleksjoner og dermed større sjanse for såkalte "flares" når du har lyskilder i motivet. UV-filter er først og fremst nødvendig når du bruker film, digitale systemkameraer har et innebygget filter foran sensoren. Ok..takk for informasjonen. Det var jeg ikke klar over. Er mye å sette seg inn i når det gjelder fotografering. Så da skal jeg bare glemme UV-filter til dette kameraet? Er redd for riper i objektivet, men hvis det dere sier stemmer, så Det blir vel kanskje ikke så lett riper i objektivet uansett hvis jeg behandler det pent? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det blir ikke riper om du behandler det som møkk heller. Frontelementet på objektivet er av relativt tykt, herdet glass, som er hardere enn stål. Bruk solblenderen som følger med, så har du mer enn god nok beskyttelse. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 UV-filter er først og fremst nødvendig når du bruker film, digitale systemkameraer har et innebygget filter foran sensoren. Det er faktisk ikke nødvendig når man bruker film heller lenger. Ordet "beskyttelsesfilter" er funnet opp av en genial kremmer. Lenke til kommentar
arela Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ordet "beskyttelsesfilter" er funnet opp av en genial kremmer. Og en kan vel si det var full klaff Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) UV-filter er først og fremst nødvendig når du bruker film, digitale systemkameraer har et innebygget filter foran sensoren. Det er faktisk ikke nødvendig når man bruker film heller lenger. Helt riktig. Antirefleksbelegget i et moderne objektiv absorberer i overkant av 80% av all UV-stråling. Det er derfor Nikon laget en spesiell UV-Nikkor (105/4.5) for å ta bilder i UV-spekteret - noe som jo er en av Bjørn Rørsletts spesialiteter. Edit: og moderne film er vel heller ikke spesielt sensitiv i UV-delen av spekteret. Endret 22. september 2008 av Anew Lenke til kommentar
Kani Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Ok. Da lærte jeg noe nytt. Takk skal dere ha. Der sparte jeg noen hundrelapper Så objektivet skal man være skikkelig ekkel mot før det får riper, ja... Lenke til kommentar
arela Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ok. Da lærte jeg noe nytt. Takk skal dere ha. Der sparte jeg noen hundrelapper Så objektivet skal man være skikkelig ekkel mot før det får riper, ja... Det skal også ei brukbar ripe til i frontglasset om det skal vises på bildet, vær mer forsiktig med riper på glasset mot kameraet. Det kan være at selve objektivet ikke tåler så mye ekkel behandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå