peapea Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Hei, Jeg kjøpte like godt en BB Curve 8300 på eBay. Den var låst til AT&T. Jeg fant ut at det er helt unødvendig å betale noen for å få den låst opp (gjelder sikkert også andre Blackberryer fra dem), for AT&T International Dept. hjelper deg på telefonen, leder deg til og med gjennom opplåsningsprosessen! Ikke bare det, da jeg ringte, ble jeg spurt om jeg betalte for samtalen. Da jeg svarte ja, bad damen om nummeret mitt så hun kunne ringe meg opp! Da hun ringte opp, satte hun meg over til Customer Service hvor jeg fikk hjelp! MEN, en ting å være klar over før du kjøper telefon fra USA, pass på at du får med SIM-kortet fra AT&T, for det MÅ du ha for å få den låst opp! Jeg limer inn instruksjonen for nyere OS og det litt eldre OS'et som er i min telefon (litt forskjell på menyene) nedenfor. Siden du uansett må ringe til AT&T for å få opplåsningskoden, kan du like godt la dem lede deg gjennom prosessen, for det går så kjapt og effektivt, og skulle du gjøre noe feil underveis, får du hjelp. Damen var så tålmodig og hyggelig, og ville ikke engang gi slipp på meg før telefonen var reboota, så hun var helt sikker på at den virket som den skulle! Før du ringer, må du ha gjort noen ting klar (Telefonnummer, IMEI-kode, AT&T SIM-kort på plass i telefonen og Wireless slått av, dvs. for 8300 skal Bluetooth være avslått, den har ikke Wi-Fi). Du må altså finne telefonnummeret telefonen har hatt hos AT&T, dette trenger du når du kommer frem til AT&T, akkurat som når du ringer kundeservice hos Telenor, får du en automatisk stemme som ber deg om å taste inn "Your 10 Digit Phone Number" (Husk: UTEN landskoden 1, bare retningsnummeret og selve telefonnummeret). Hvis du ikke allerede vet det, kan du finne nummeret i telefonen slik: Desktop/Home---Settings(ikon mappe med tannhjul)---Options (skiftenøkkel-ikon)---Scroll og velg Advanced Options---Scroll og velg SIM Card (langt nede). Da får du se nummeret på SIM-kortet og telefonnummeret. ELLER med et nyere OS: Tools-ikonet---Settings---Scroll ned og velg SIM Card. Du skal nå se det samme som nevnt over. Dette er forøvrig også vinduet du senere skal tilbake til for å skrive inn kommandoer og opplåsningskode! Ring så til AT&T International Dept. Fra Norge ringer du: 00-1-916-843-4685. Slå så inn det amerikanske mobilnummeret når du blir spurt om det. Når du så kommer frem til sentralbordet, kan du en gang til bli bedt om nummeret. Da gav jeg det IKKE, forklarte heller situasjonen: "I don't really have a number. You see, I'm calling from overseas. I just bought a used AT&T Blackberry which is locked to your services and I'm hoping that you can help in getting it unlocked so that I can use it with my provider here in Norway." Du må også ha telefonens identifikasjonsnummer (IMEI Code) klar. Denne kan du finne under batteriet, men den kan være vanskelig å lese der, og det hender visstnok av og til at den der er feil. Man bør derfor helst finne nummeret i telefonens system. Jeg kan ikke huske helt sikkert, men jeg tror man taster inn "*#06#" for å få det frem. Hvis du har problemer, forsøk å finne det under batteriet, ellers er jeg sikker på at du får hjelp på telefonen også til å finne dette. Det finnes forøvrig en lov i USA som sier at folk har rett til å få låst opp telefonene sine. AT&T har ikke operatørlås på sine nyere telefoner. De gir derfor opplåsningskoder, med mindre bindingstiden ikke er gått ut, da må en betale en liten avgift for koden og frigivelse av telefonen til bruk i utlandet (virker som om de slipper folk fri hvis de skal flytte ut av USA, mot denne avgiften på en hundrelapp eller to, tror jeg). Men, generelt kan man kreve penger for å gi opplåsningskoder, grunnen til alle disse firmaene som tilbyr slike tjenester. Men i dette tilfellet er det helt unødvendig, du får det gratis! Når folk ringer den ordinære AT&T-supporten, deres 800-nummer, er de visstnok heller ikke så veldig hjelpsomme. Men ringer man heller deres internasjonale avdeling og sier at man trenger å få låst opp fordi man skal bruke telefonen "overseas", får man hjelp med en gang (et "triks" ikke så mange vet om). For oss er jo uansett denne avdelingen rett instans, i og med at vi virkelig er utenlands (ikke bare later som om vi skal det). Servicen jeg fikk, var virkelig fantastisk bra (ikke av typen man opplever for ofte)! Nedenfor følger hele prosedyren for opplåsning for nyere og eldre OS (mitt OS er 4.2.2.89). Det kan kanskje være noen variasjoner i andre OS-versjoner, men de to oppskriftene nedenfor skulle uansett hjelpe deg til å finne frem til menyen du trenger. Kan nok være greit å ha lest gjennom den før en ringer, så en har en viss peiling på hva som vil skje. Husk å få med deg at du, når du skal skrive inn kommandoene "mepd" og "mep2" MÅ holde nede ALT-tasten hele tiden (men slippe den når du har skrevet en kommando og trykke og holde på nytt når du skal skrive den andre)! Viktig, glemmer du det, skjer ingenting! Trenger du ellers råd og hjelp ift. bruken av Blackberryen, er det et utmerket forum på http://www.crackberry.com. Damen på Customer Service anbefalte meg også http://www.blackberry.com - har ikke fått sjekket denne enda, men det skal være support og forum der. Vel, tenkte uansett at jeg burde dele dette med andre, vet det er en del som kjøper Blackberry fra utlandet, siden de er så utrolig dyre her, og de fleste brukte Curve er fra AT&T/Cingular! Håper dette kan være til hjelp! LYKKE TIL MED DIN "NYE" BLACKBERRY!!! PROCEDURE FOR UNLOCKING YOUR PHONE (newer OS): Call the Cingular / AT&T International Department at 1-916-843-4685 to get your unlock code. Before calling: Have your phone's AT&T phone number ready to enter on your phone keypad to get automatically routed to a real person when your call first gets through. Have your phone's IMEI number ready as the Customer Service representative will need it to find the unlock code which is unique for your phone. Make sure NOT to remove your *AT&T* SIM card (or insert one, as you need to have an AT&T SIM in the phone to unlock it). Turn WIRELESS OFF. The Customer Service representative will walk you through this procedure to unlock your phone: 1 - On the Home screen (click the menu icon button to get there), click the Tools icon. The Options menu appears. 2 - In the Tools menu, select the Settings icon. 3 - Scroll to SIM Card and select it. Now you should see your phone number and the SIM Card ID number. 4 - Push/hold the ALT key while you type ‘mepd’ - an arrow will appear in the top right corner. 5 - Push/hold the ALT key while you type ‘mep2′ to display the dialog box asking for the unlock code (Comment: typing 'mepe' would the same thing, since the number 2 and e shares the same key. I have also seen some procedures wrote as 'mepe'). 6 - Enter the Network Unlock code into the field. 7 - Press ENTER and reboot your phone. For phones with an older OS, mine is 4.2.2.89, it's SLIGHTLY different: PROCEDURE FOR UNLOCKING YOUR OS 4.2.2.89 PHONE: Call the Cingular / AT&T International Department at 1-916-843-4685 to get your unlock code. Before calling: Have your phone's AT&T phone number ready to enter on your phone keypad to get automatically routed to a real person when your call first gets through. Have your phone's IMEI number ready as the Customer Service representative will need it to find the unlock code which is unique for your phone. Make sure NOT to remove your *AT&T* SIM card (or insert one, as you need to have an AT&T SIM in the phone to unlock it). Turn WIRELESS OFF. The Customer Service representative will walk you through this procedure to unlock your phone: 1 - On the Home screen (click the menu icon button to get there), click the Settings icon (folder with tooth wheels inside). 2 - In the Settings menu, click the Options icon (wrench symbol). 3 - In the Options menu, scroll to select "Advanced Options" 4 - In the Advanced Options menu, scroll down to select "SIM Card". Now you should see your phone number and the SIM Card ID number. 5 - Push the ALT key while you type ‘mepd’ - an arrow will appear in the top right corner. 6 - Hold the ALT key while you type ‘mep2′ to display the dialog box asking for the unlock code (Comment: typing 'mepe' would the same thing, since the number 2 and e shares the same key. I have also seen some procedures wrote as 'mepe'). 7 - Input the Network Unlock code into the field. 8 - Press ENTER and reboot your phone. Good luck!!! Endret 22. september 2008 av peapea Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå