Gå til innhold

Civilization revolution strategitips

Mazeking

Anbefalte innlegg

Har nettopp skaffet med Civilization Revolution etter å ka kost meg med demoen på ps3 store.

Har spilt igjennom et par ganger på letteste og nest letteste nivå og det var ikke akkuratt vanskelig å knuse alle på brettet. Spiller nå på midterste nivå (King?) og her er det ikke bare å valse inn i fremmede byer og tro man kan ta alt. Her motstanderene faktisk kjappe med å få et godt forsvar i byene og de tar faktisk også over dine byer hvis du lar dem stå forsvarsløse. Det gjør de nemlig ikke på de letteste nivåene.

Er dog et par ting jeg ikke blir helt klok på.

I starten av spillet er det viktig å rase rundt på brettet og ta knekken på barbarer og finne diverse wonders er samt bli kjent med terreng og andre sivilisasjoner.

Er usikker på hva som er best å starte ut med av teknologier og ressurser for å vokse raskest. Skal man fortetst mulig få ut settlers og bygge flere byer eller skal man satse max på å bygge ut en stor by så sant man har gode ressurser i nærheten?

Granary og Copper er vel de første teknologiene som gir tilgang til ekstra mat og ekstra science.

Hva velger dere av ressurspriotering når dere skal bygge dere opp i starten? Finner mye i civ guide og på nettet om hva de forskjellige bygningene og unitene er avhengig av teknologimessig, men lite av hva slags ressurser som går med til utvikling og bygging og hvordan disse best kan omprioriteres. Noen som har noen tips her?

Bør man satse ensidig på Science for å komme kjappere til noe teknologi og deretter satser maks på production for å bygge ting? Går nemlig ann å gi "worker orders" på dette.

Forøvrig et utrolig artig spill. Deilig å kunne spille noe i ro og mak turnbased... Håper det dukker opp flerer slike spill etterhvert på konsoll også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant også ut at det var dårlig med civ rev spillere her på forumet, så linkene du har postet over var litt bedre ja.

Ellers er jo evnetuelle spillere velkommen til å poste her da. :-)

Apropos spørsmålet mitt angående taktikk over så ser det ut som flere velger å bygge 4-5 byer og spesialiserer disse på gold, science osv samt evt å pumpe settlers inn i en annen by. Eller så er det enkelte sivilisasjoner som har store fordeler i starten framfor andre.

Det går også "rykter" om at konsoll-AI'en jukser på høyerer nivå enn King. Units spawner både her og der uten at man skjønner at konsoll-AI kan ha hatt mulighet til å bygge opp så mye ressurser på så kort tid. Det er vist et helvette å slå konsollen på Diety.

Kanskje en moderator burde flytte denne til felles konsollforumet?

Lenke til kommentar

AI får mange fordeler på de høyeste vanskelighetsgradene, unit spawning i fog of war er en av de ja. Men det ender som oftes bare med ekstra XP til mine units.

Men Deity er fullt slåbart så lenge du timer byggingen din godt og spillet litt på bonusene til civ'en din.

Lenke til kommentar

Plasserer dere den første settleren der den kommer default eller passer dere på å få et sted med mest mulig food eller hammers?

Det lønner seg vel å være kjapp med å få ut warriors de første rundene for å utforske brette framfor å mixe mellom science food og hammers? Dvs at man bør legge den første byen der man ihvertfall får mest mulig hammers?

Hva gjør dere de første 10 rundene for å komme godt i gang?

Lenke til kommentar
Plasserer dere den første settleren der den kommer default eller passer dere på å få et sted med mest mulig food eller hammers?

Det lønner seg vel å være kjapp med å få ut warriors de første rundene for å utforske brette framfor å mixe mellom science food og hammers? Dvs at man bør legge den første byen der man ihvertfall får mest mulig hammers?

Har for det meste spilt med Kina. Jeg starter alltid opp med max sience fra første tur for å få Horseback Riding mens jeg samler produksjon ved å bygge på et wonder. Når Horseback Riding er i boks, bytter jeg over til max hammers for å spy ut tre hester, nok til en army etterhvert, som jeg sender ut en etter en i alle retninger, og skifter til Bronze Working for archers i forsvar. Du får utforsket mye fort og rasket med deg en god del barbarhytter som sikkert vil gi deg nok gull til en gratis settler og ny by. Har du litt flaks med beliggenheten kan du også overhumple en motstander eller to tidlig i spillet. Etterhvert har du uansett en oppgradert vetran horsearmy som vil ta seg av det meste som kommer imot deg, og kanskje også nok til å ta knekken på flere motstandere, litt avhenging av beliggenhet og nivået du spiller på.

Lenke til kommentar

Jeg har vunnet et par ganger med hver rase på deity, og prøvd meg med forskjellige strategier og taktikker.

Den sikreste måten å vinne på etter min erfaring er å gjøre som Hekta å bygge en hestearme så raskt som mulig for deretter å ta knekken på nærmeste nabo (eller nærmeste to naboer hvis du rekker det). En hestearme banker archere, men ikke archer-armies. (Med mindre den er veteran og infiltrant og du er araber). Den ekstra hovedstaden du har kapret og det faktum at det er en mindre ai å plages ved gjør at du får et fint forsprang. Jeg pleier å satse tungt på science, slik at jeg ligger i front der og får flest mulig bonuser som førstemann. Da er det bare å velge etterhvert hvordan du vil vinne:)

Satte pers forrige uke med romskip fremme på alpha centauri i 1550 :w00t:

Jeg har nå spilt et par "fredelige runder" (fredelig i den forstand at jeg ikke rusher en hestearme og plukker vekk en nabo) og det er langt mer utfordrende, fordelene av å eliminere en nabo er enorm. I de rundene med fredelig start er det langt jevnere. Jeg pleier å sende ut et par warriors til utforskning, og fremdeles å satse på science og forsvar i begynnelsen, det er mye enklere å banke tilbakestående naboer:). Det er også nyttig å legge merke til de rase-spesifikke fordelene du har og utnytte disse.

Et par tips:

-micro-management og spesialisering av byer: Du tjener veldig mye på å bestemme selv nøyaktig hvor arbeiderne dine skal hente ressurser, og det er mye lurere å ha noen byer som bare lager science og noen som bare lager hammere enn blandings i alle. (En gullby kan være greit å ha også, selv om jeg som regel klarer meg med det gullet jeg får i overskudd fra science)

- Bygg byer på øyer (Selv på de minste øyene så lenge det er hval/fisk/dye rundt dem, disse blir gigantiske produsenter av science/gull). Jeg pleier sende avgårde en galleon med en settler, bygge en by, som bygger en settler som sendes videre; rince and repeat.

- Ved bruk av spioner: Send inn en spy-ring for å gi juling til en eventuell residerende spy, deretter "leave quietly" og send inn en enkelt-spion etterpå, så slipper du bruke opp spy-ringen.

-Som nevnt jukser AI-en en hel del, med spawning i fow og fly som slipper å lande, i tillegg til at den betaler langt mindre for enheter og bygninger. Dette er det fint lite å gjøre noe med, bortsett fra at det kan lønne seg å plassere ut noen enheter i nærliggende fow.

Lenke til kommentar

Dette er ofte en god startoppskrift:

-Bygg tre warriors som du sender ut for å knerte barrabrians, oppdage landemerker, og utvide kartet ditt. Om en dør, bygg en ny. Å møte andre civ'er er ikke så viktig, det er nesten greit å unngå i starten.

-Bygg så en settler og lag en ny by på den beste plassen tilgjengelig, helst med ressurs(er) og rikelig med food.

-Sett begge byene på science, ikke gold.

-Ikke bruk noen penger før du har nådd 100 i gold, da får du nemlig en gratis settler. Finner du nok gold i starten har du tre byer veldig tidlig.

-Hent tilbake warrior'sene dine og lag en arme.

-Ha oppfunnet bronze working nå og lag archere.

-Bygg barracks (units laget her får da veteran promotion, +50%) i byen som produserer mest. I hver arme du lager bør du ha en unit med veteran promotion, da får hele armeen det. Etterhvert blir de bare armeer som duger i de fleste forsvar og angrep.

-Bygg library i by(er) som har høy science.

-Prioriter teknologier som lar deg utnytte de ressursene du har tilgjengelig.

-Sjekk området rundt byene før du bygger byggninger, bygg så bare de du får maks utbytte av.

På de høyeste vanskelighetsgradene er det ofte vanskelig/umulig å være offansiv i begynnelsen. Konsentrer deg om et godt fosvar til du kan bygge katapulter eller knights.

Hust å utvid emperiet ditt i takt med rivalene dine. Om det ikke er mer plass på fastlandet er det ofte bedre å settle øyer og lignende istede for å prøve å erobre naboene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...