Gå til innhold

[LØST] Flytte Vista over til ny disk.

8086

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en ny og større disk til notebooken min. Tenkte da å partisjonere den, og flytte filene fra den Vista-partisjonen på den gamle over til den respektive partisjonen på den ny disken.

Det eneste problemet, slik jeg ser det, er bootloader. Hvordan kan jeg garantere at NTLDR ligger på riktig sted på disken ifht det oppstartsvelgere (i mitt tilfelle, GRUB) ønsker at den skal være? Mener at det skal være første sektor av partisjonen. Har ikke noe Vista DVD som jeg kan kjøre "Reparer oppstartsektor" med, fordi Acer bare leverer en Utility partisjon med sine bærbare ...

Kommer til å boote Linux for selve kopieringen av filene (skal også flytte over den forsåvidt). Før noen foreslår det, så må jeg bare si at sektor-for-sektor kopiering er utelukket pga ulike partisjonsstørrelser, og fordi jeg ønsker å kvitte meg med en del oppbygd fragmentering.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det beste og enkleste er vel å klone disken (sector for sector) med alt dens innhold.

Edit:

Å bare flytte filer fra Vista partisjonen vil ikke funke.

Nå bruker heller ikke Vista NTLDR lengre kalt opp fra MBR og PBR på aktiv partisjon -

Se: http://www.articlesbase.com/operating-syst...iew-242748.html

For å opprettholde recovery muligheten og Vista bootloader ville jeg nok i det minste klonet denne og vista partisjonen 1:1

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

OK, takk. Tenker jeg gjør som du sier, når jeg tenkte meg om kunne jeg klone disse to partisjonene, og deretter bruke GParted (eller noe annet) til å gjøre partisjonen større. Takk for info. Akkurat nå har jeg bare problemer med at jeg ikke får fjernet sporene av GPT (ny partisjonstabelltype) på den nye disken, etter at Vista gjorde den om fra MBR til GPT.

Endret av 8086
Lenke til kommentar
Aldri opplevd at vista "gjør om til GPT" uten at du lager det selv.

Det er korrekt. Når jeg først mottok den nye disken så prøvde jeg bare for moro skyld å gjøre den om til en GPT-disk. Etterpå konverterte jeg den tilbake til MBR. Problemet var at jeg ikke greide å fjerne sporene etter GPT. Jeg brukte "shred", prøvde å nulle begynnelsen av disken "dd if=/dev/zero of=/dev/sda count=100k bs=1k", men alt uten at jeg slapp unna at fdisk, cfdisk, og parted klagde på at disken så ut den hadde Guid Partition Table.

Fant deretter ut at det ikke spilte noen rolle :blush: Jeg kunne bare ignorere advarselen, og opprette partisjoner helt etter eget ønske. GParted/parted som kommer med ubuntu støttet av en eller annen grunn ikke å åpne ntfs (selv om bibliotekene var der), så jeg gjorde det for egen hånd.

Slik gjorde jeg det (sda er gammel, sdb er ny disk):

Bootet først opp Ubuntu, og jobbet deretter i en konsoll (ev. terminal)

Med fdisk -l /dev/sda så jeg hvor mange sektorer de gamle partisjonene var på

I fdisk opprettet jeg så en partisjon som var like stor som rescue partisjonen, og en annen som var mye større enn Vista installasjonen, fordi jeg ønsket meg litt mer plass.

Så brukte jeg "dd if=/dev/sdaX of=/dev/sdbX" (bytt ut X med riktig partisjonsnummer), for å klone innholdet i partisjonene, og deretter "ntsfresize /dev/sdb2" (ny Vista partisjon) for å maksimere filsystemet til partisjonsstørrelsen.

Jeg tok ut den gamle disken og satt inn den nye.

Det var alt jeg trengte for å fikse Windows-biten, men det ville antagelig ikke funke av seg selv uten å fikse MBR-en også. Hvis du ikke vil installere Linux, så må du nå få tak i en rescue cd og fikse bootloaderen. F.eks. Ultimate Boot CD og bruk verktøyet MBRTool for å fikse MBR-en.

Fordi jeg også hadde en Linux-installasjon jeg ville flytte over, valgte jeg å starte opp fra en installasjonscd, installere, starte på nytt igjen fra installasjonscd-en, og så kopiere innholdet av den gamle installasjonen til den nye partisjonen. Så måtte jeg tilpasse GRUBs "/boot/menu.lst" ifht de nye partisjonene. Grunnen til at jeg valgte å først installere Linux, for deretter å skrive over hele installasjonen var at det var den enkleste/minst stressende måte å få GRUB installert.

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...