pjuik Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Har fått noe krøll på harddisken på Windowsmaskina og mangler en fil for å få startet opp. Har bootet med Knoppix Live-cd og tenkte overføre filen fra USB-penna til Windowskatalogen, men det går ikke. Får bare melding om "could not write to /mnt/hda1/windows/system32/hal.dll" Er det så at det ikke er mulig og at jeg har misforstått noe eller er det noe som er feil? Kjører som "root" når jeg prøver. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Er filsystemet montert read only? Du kan sjekke ved å kjøre kommandoen mount i terminal. Du får da en liste over alle harddisker som er monter, gjeldende filsystem og options. Se etter (rw). Lenke til kommentar
pjuik Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Ser ut som det er read only. Det står " /dev/hda1 on /mnt/hda1 type vfat (ro,nosuid,nodev) " Hva gjør jeg da? Endret 22. september 2008 av pjuik Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 som root: umount /dev/hda1 mount -t vfat /dev/hda1 /mnt/hda1 -o rw Dersom du får en feilmelding om at mountpoint ikke eksisterer er det fordi mappen /mnt/hda1 ble slettet når du avmonterte volumet. Da kjører du bare "mkdir /mnt/hda1" og prøver på nytt. Lenke til kommentar
pjuik Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Takk for tipsene. Forsøkte alt det du skrev, men fikk fortsatt samme feilmelding som den jeg skrev i første innlegg. Lenke til kommentar
pjuik Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Finnes det noe program i Knoppix som kan kjøre scandisk på harddisken for å se etter fysiske feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå