Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford fiesta 1,1 96' går ekstremt dårlig.


negnirty

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg kompresjonstester en av de kommende dagene. Temperaturen holder seg lav, alltid like over minimum. Hvor høyt skal trykket på eksosen være sånn ca?

 

Sjekket nettopp trykket på eksosen. Klarer fint og holde igjen ca.5sek. før det begynner å svike.

Endret av negnirty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal kjøpe meg kompresjonstester en av de kommende dagene. Temperaturen holder seg lav, alltid like over minimum. Hvor høyt skal trykket på eksosen være sånn ca?

 

Sjekket nettopp trykket på eksosen. Klarer fint og holde igjen ca.5sek. før det begynner å svike.

 

Du merker om det "blåser ut" eller om det er en laber bris. Hadde den vært dau kunne det ha vært tett katalysator. Er den tett vil bilen føles meget dau.

Lenke til kommentar

Skifte stempelringer osv er masse jobb. Da snakker vi om motorenovering, hvor man skifter toppakning/bolter, registerreim osv siden det må av uansett.

 

Å skifte katalysatoren er ikke spesielt mye jobb. Men problemet er at den er svindyr original. Du får universale på biltema osv. til ca 900kr. Det kan kreve litt sveising og overganger osv, men om motoren fortsatt soter og det ikke rettes vil den ikke vare lenge.

 

Edit: Om den er tett, så jobber også motoren veldig tungt. Da kan det også forekomme høyere oljebruk.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Skifte stempelringer osv er masse jobb. Da snakker vi om motorenovering, hvor man skifter toppakning/bolter, registerreim osv siden det må av uansett.

 

Å skifte katalysatoren er ikke spesielt mye jobb. Men problemet er at den er svindyr original. Du får universale på biltema osv. til ca 900kr. Det kan kreve litt sveising og overganger osv, men om motoren fortsatt soter og det ikke rettes vil den ikke vare lenge.

 

Edit: Om den er tett, så jobber også motoren veldig tungt. Da kan det også forekomme høyere oljebruk.

 

Like greit å bare kjøpe ny motor da, siden den må ut allikevel, og det kanskje er mulig å få tak i en billig motor et sted. Å gjøre dette på verksted er helt uaktuelt, siden det garantert blir kostende sikkert det dobbelte av det jeg betalte for hele bilen.

Endret av negnirty
Lenke til kommentar

Men før du hiver ut motoren med en ny, kan du jo koble fra katalysator, sette inn et rør i mellom og se. Om motoren da går betydelig bedre og oljeforbruke forsvinner, så er jo saken klar. Å kjøre uten det røret anbefales ikke, både pga støy (vil smelle noe jævli) og fare for kulldioksid inn i kupeen som er en svært farlig gass for oss mennesker i og med at det tas opp 200 ganger lettere i blodet en oksygen.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...