negnirty Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Skal kjøpe meg kompresjonstester en av de kommende dagene. Temperaturen holder seg lav, alltid like over minimum. Hvor høyt skal trykket på eksosen være sånn ca? Sjekket nettopp trykket på eksosen. Klarer fint og holde igjen ca.5sek. før det begynner å svike. Endret 23. september 2008 av negnirty Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Skal kjøpe meg kompresjonstester en av de kommende dagene. Temperaturen holder seg lav, alltid like over minimum. Hvor høyt skal trykket på eksosen være sånn ca? Sjekket nettopp trykket på eksosen. Klarer fint og holde igjen ca.5sek. før det begynner å svike. Du merker om det "blåser ut" eller om det er en laber bris. Hadde den vært dau kunne det ha vært tett katalysator. Er den tett vil bilen føles meget dau. Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) blåser ikke like mye som man skulle trodd iallefall... vil absolutt si den er MEGET dau. Er det at katalysatoren er tett en konsekvens av at stempelringene kan være slitte? Endret 23. september 2008 av negnirty Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Katalysatoren kan tettes om motoren i går som det skal, og da blant annet av alt for oljeholdig røyk f.eks. Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Hvor mye jobb er det å fikse dette om dette skulle være problemet? og rettferdiggjør dette oljeforbruket? Endret 23. september 2008 av negnirty Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Skifte stempelringer osv er masse jobb. Da snakker vi om motorenovering, hvor man skifter toppakning/bolter, registerreim osv siden det må av uansett. Å skifte katalysatoren er ikke spesielt mye jobb. Men problemet er at den er svindyr original. Du får universale på biltema osv. til ca 900kr. Det kan kreve litt sveising og overganger osv, men om motoren fortsatt soter og det ikke rettes vil den ikke vare lenge. Edit: Om den er tett, så jobber også motoren veldig tungt. Da kan det også forekomme høyere oljebruk. Endret 23. september 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Skifte stempelringer osv er masse jobb. Da snakker vi om motorenovering, hvor man skifter toppakning/bolter, registerreim osv siden det må av uansett. Å skifte katalysatoren er ikke spesielt mye jobb. Men problemet er at den er svindyr original. Du får universale på biltema osv. til ca 900kr. Det kan kreve litt sveising og overganger osv, men om motoren fortsatt soter og det ikke rettes vil den ikke vare lenge. Edit: Om den er tett, så jobber også motoren veldig tungt. Da kan det også forekomme høyere oljebruk. Like greit å bare kjøpe ny motor da, siden den må ut allikevel, og det kanskje er mulig å få tak i en billig motor et sted. Å gjøre dette på verksted er helt uaktuelt, siden det garantert blir kostende sikkert det dobbelte av det jeg betalte for hele bilen. Endret 24. september 2008 av negnirty Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hvis det bare er et reint bytte med samme motor, så er det nok ikke så himla dyrt Men hvis du har litt teknisk innsikt, så greier du det fint selv, og du sparer en del penger Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Tenkte kanskje å fleske til med en 1.3 i samme slengen om det ble til det... Er dette uproblematisk? Har jo litt teknisk innsikt, men er ikke akkurat bilmekaniker. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det var ikke jeg første gangen jeg bytta motor heller, men nå er jeg den stolte eier av "Grøftekanten Auto" Burde gå greit å skifte over til 1.3, uten at jeg har spesielt peil på Ford.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 (endret) Men før du hiver ut motoren med en ny, kan du jo koble fra katalysator, sette inn et rør i mellom og se. Om motoren da går betydelig bedre og oljeforbruke forsvinner, så er jo saken klar. Å kjøre uten det røret anbefales ikke, både pga støy (vil smelle noe jævli) og fare for kulldioksid inn i kupeen som er en svært farlig gass for oss mennesker i og med at det tas opp 200 ganger lettere i blodet en oksygen. Endret 24. september 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
negnirty Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Det skal jeg prøve, takk for tipset Logiman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå