Gå til innhold

Bruk av video hode til fotografering

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har ett Manfrotto stativ som jeg kjøpte til mitt HV20 videokamera. Nå har jeg skaffet meg speilrefleks og vil gjerne bare ha med ett stativ ut på tur som jeg kan veksle mellom. Det står i beskrivelsen til flere av Manfrotto sine hoder at de kan brukes også til å ta bilder med SLR. Dette synes jeg er litt rart da alle Manfrotto hodene har samme design:

Design på Hode

Her ser man at skrumekanismen for å feste metallplaten til hodet ligger tett opp mot toppen av hodet noe som fører til at hvis man setter kameraet sitt på i den retningen at det er mulig å panorere opp og ned så vil det ikke være mulig å feste skruen skikkelig da den blir blokkert av kamerahuset.

Har noen en løsning på dette problemet, eventuelt forslag til ett nytt hode som kan brukes til både foto og video?

Det går selvfølgelig å montere på kameraet med en 90 graders vridning men da kan man bare panorere i en retning som gjør at bildene blir skeive... ikke helt ønskelig. Dette er litt vanskelig å forklare med ord så hvis ingen forstår kan jeg alltids legge ut noen bilder på det.

Uansett, tar imot råd med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei, må innrøemme at jeg ikke helt forstod forklaringen din. Har selv brukt kamera på 701 RC2 og har aldri hatt noe problem med å få plassert kameraet. Det som er ulempe med et videohode er at det normalt ikke kan vris så kameraet står på høykant. Naturlig nok, siden folk ikke er spesielt interesserti å vri TVen for å se bilder i høydeformat...

Det finnes såkalte kombihoder som skal være brukbare til begge deler. Manfrotto har et ganske rimelig et som heter 390RC2, men det er lite og ikke egnet for alt for tungt utstyr. Fungerer bra med et kompaktkamera eller et speilrefleks med normalzoom. Det er ikke væskedempet. Ellers finnes det et som heter 322RC2, men det har jeg ikke prøvd noen gang.

Finnes sikkert tilsvarende fra andre produsenter også, men har ikke oversitk over disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...