Simen1 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Selv kunne jeg mest tenkt meg et lyssterkt normalobjektiv ment for 1,5x crop. Dvs. ca 33mm f/1,4. En erstatter for deres siste fullformatobjektiv normalen 50mm f/1,4. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Selv kunne jeg mest tenkt meg et lyssterkt normalobjektiv ment for 1,5x crop. Dvs. ca 33mm f/1,4. En erstatter for deres siste fullformatobjektiv normalen 50mm f/1,4. Pentax har en DA* 30mm på roadmap-en deres roadmap.pdf Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 Glimrende Da dropper jeg kjøpet av 50mm f/1,4 og venter på den. DA* betyr sannsynligvis tetting mot vann og støv. I tillegg får den SDM. Det blir et ypperlig gatefoto-objektiv til all slags vær. Ellers så er det Tamron som frister mest over hele linja: 10-24, 17-50 og 70-200. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 30mm er slettes ikke uinteressant. Jeg har 50mm f/1.4 allerede, og det er utrolig bra når man bare innstiller seg på at det er litt vel smalt til daglig bruk. Menneh, står ikke noe om lysstyrken på det der. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Nei, jeg begynner å se det samme som deg etter at jeg også ofte fant 50mm for trangt. Vet ikke om 30mm holder, kanskje 35mm er perfekt ... Mener å huske at jeg en gang kjøte Exifer, eller hva det nå het, for å se "statistikk" av brennvidde m.m. etter å ha brukt kit-linsa en tid. Hvis jeg ikke husker feil så var det en del bilder i "trange omgivelse" som havnet rundt 35mm. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Nei, jeg begynner å se det samme som deg etter at jeg også ofte fant 50mm for trangt. Vet ikke om 30mm holder, kanskje 35mm er perfekt ... Heller litt for vid enn litt for trang. Crop kan bare gjøres en vei. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Glimrende Da dropper jeg kjøpet av 50mm f/1,4 og venter på den. DA* betyr sannsynligvis tetting mot vann og støv. I tillegg får den SDM. Det blir et ypperlig gatefoto-objektiv til all slags vær. Ellers så er det Tamron som frister mest over hele linja: 10-24, 17-50 og 70-200. Det er ganske så likt det jeg tenker på å kjøpe. Jeg har en 17-50mm fra før og 70-300mm, og neste blir vel Tamron 10-24mm. Personlig synes jeg at 70mm blir for trangt, og har derfor mer lyst på pentax 50-135 isteden for Tamron 70-200mm. Pentax har jo også fordeler siden det er DA* (værtetting og motor), og den er jo også mye mindre og lettere. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Crop kan bare gjøres en vei. Sant, så sant ... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 (endret) Jeg har allerede nevnt det i en annen tråd, men for at denne skal bli mest mulig komplett: En fugl har hvisket meg i øret at K-m har fått kortere signalvei på kretskortet i forhold til K200D. Dette som en konsekvens av at kamerahuset er krympa. Det innebærer at det blir mindre indusert støy i signalveien. Ut fra det lille jeg har sett av eksempelbilder gir dette brukbar 1600 ISO bilder. Noe sier meg at denne etterhvert kommer til å erstatte min gamle *ist DS som reisekamera Endret 12. november 2008 av fototim Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Noen som har sett noen tester av Pentax K-m?? (som er gjort i Norge. Vurderer å kjøpe kameraet, men vil gjerne ha sett konklusjonen fra blannt annet Akam.no/ Dinside.no osv Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Når kommer testen av Pentax k-m på akam.no??? Har kjøpt dette kameraet, og har testet det nå i ca 2-3 uker. Spennt på å se om vi har samme oppfatning av kameraet. Etter min mening er nemmelig dette kameraet skikkelig bra. Har ikke funnet noen nevneverdige feil i d hele tatt. (kanskje bortsett fra at det ikke hat værtetting) Et supert kjøp Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Vi har nettopp fått det til test, men det står desverre noen andre kameraer foran det i køen, som Nikon D3x og Olymous E-30. Jeg har imidlertid tittet litt på det, og forløpig ser bildekvaliteten ikke overraskende ut til å være omtrent som på K200D. Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 2. mars 2009 Del Skrevet 2. mars 2009 Vi har nettopp fått det til test, men det står desverre noen andre kameraer foran det i køen, som Nikon D3x og Olymous E-30. Jeg har imidlertid tittet litt på det, og forløpig ser bildekvaliteten ikke overraskende ut til å være omtrent som på K200D. Vil det være for opptimistisk at det kommer ut en test i løpet av neste uke en gang?? Bildekvaliteten etter min mening er meget bra ( med mine nybegynner øyne). Men det er sikkert litt smak og behag Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2009 Vil det være for opptimistisk at det kommer ut en test i løpet av neste uke en gang?? Ja, svært. Ikke bare er det PMA-tid, men det er også sykdom i redaksjonen, i tillegg til at det jo er finanskrise og Akam heller ikke har unnsluppet kniven, så vi er underbemannet i tillegg. Vi regner vanligvis at det tar ca tre uker å teste et speilreflekskamera, sånn i snitt, men det kan ta kortere tid hvis de er enkle, og lengre hvis de er avanserte greier. Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Vil det være for opptimistisk at det kommer ut en test i løpet av neste uke en gang?? Ja, svært. Ikke bare er det PMA-tid, men det er også sykdom i redaksjonen, i tillegg til at det jo er finanskrise og Akam heller ikke har unnsluppet kniven, så vi er underbemannet i tillegg. Vi regner vanligvis at det tar ca tre uker å teste et speilreflekskamera, sånn i snitt, men det kan ta kortere tid hvis de er enkle, og lengre hvis de er avanserte greier. Ok, men kan du gi meg noen hint om hvordan kameraet ligger ann i forhold til andre klasser som feks. k20,k200d,nikon d60/d80,canon 450d osv??? Er det noen sjangse for at et test dukker opp på akam.no i neste uke?? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 Vil det være for opptimistisk at det kommer ut en test i løpet av neste uke en gang?? Ja, svært. Ikke bare er det PMA-tid, men det er også sykdom i redaksjonen, i tillegg til at det jo er finanskrise og Akam heller ikke har unnsluppet kniven, så vi er underbemannet i tillegg. Vi regner vanligvis at det tar ca tre uker å teste et speilreflekskamera, sånn i snitt, men det kan ta kortere tid hvis de er enkle, og lengre hvis de er avanserte greier. Ok, men kan du gi meg noen hint om hvordan kameraet ligger ann i forhold til andre klasser som feks. k20,k200d,nikon d60/d80,canon 450d osv??? I korthet ser det ut til at K-m rent bildekvalitetsmessig ligner svært mye på K200D, men er bygget mindre, lettere og mindre robust. Personlig tror jeg at jeg heller ville vurdert K200D, om ikke liten størrelse var viktig og prisen ikke var veldig forskjellig. Hadde jeg hatt budsjett til det og var jeg på Pentax-kjøret, ville jeg selvsagt kjøpt K20D fremfor K200D. Er det noen sjangse for at et test dukker opp på akam.no i neste uke?? Svært liten, tatt i betraktning at jeg skal ha ferie neste uke. Lenke til kommentar
Valtam666 Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 (endret) Noen mulighet for at pentax k-m blir omtalt på akam.no i løpet av April-mai? Noen som har noen erfaringer om hvilket objektiv som er det beste av Pentax da 55-300, pentax da 55-250, tamron 55-300,sigma 55-300???? Lurer på kjøp av nytt objektiv i tillegg til mitt pentax da 18-55 mm. Endret 6. mai 2009 av Valtam666 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg