Gå til innhold

Asus A7V8X og Raid

Anbefalte innlegg

Ok, har sittet å knotet i hele dag for å få opp dette, og nå er det like før jeg dumper hele maskina ut vinduet.

Jeg har et A7V8X hovedkort, 2 stk 160GB Maxtor ATA/133 disker og to S-ATA til PATA overganger. Wehey tenker jeg, nå skal det bli Raid på gutten. FEIL! Kobler ene disken på PATA raid kanalen på hovedkortet, pg den andre disken på PRI SATA gjennom det ABIT kaller en Serillel converter (Ja, jeg vet jeg skrev serillel, det er det den heter). Starter opp maskina, hopper inn i FastTrak konfigurasjons verktøyet, setter begge diskene i en Raid 0 konfigurasjon. Får opp at den er på ca. 320GB, so far so good.

Rebooter maskin med XP plata i. Kommer til der det står at jeg skal trykke F6 for å legge til tredjeparts driver. Setter inn disketten jeg laget fra CD som fulgte med, velger riktig driver der, og suser videre til jeg skal partisjonere disken. Under av alle undre, der står det også at jeg har ca. 320GB upartisjonert plass. Nå er jeg i veldig godt humør, og skal til å finne frem champagnen. Tenkte jeg skulle begyne i det små, og lager meg en partisjon på 40GB. Bang crash. Under formateringen, kommer den til 100%, før jeg får beskjed om at det er noe galt med disken, eller at jeg har satt den opp feil. Prøver med å bruke all HD plass, akkurat samme feilen. Prøver å flytte begge diskene over på SATA, akkurat samme feilen. Tester med FDISK, der får jeg faktisk partisjonert en stk 320GB partisjon, men når WinXP skal begyne å formater, Bang crash, samme feilen. Prøver med F-Disk å lage en liten partisjon som jeg skal formatere FAT isteden. Bang crash, kan ikke formatere partisjonen, kan ikke skrive til disken.

To teorier:

1. PDC 20376 kontrolleren støtter ikke så store disker?

2. Den liker ikke PATA til SATA overganger.

Er nå rimelig sikker på at SATA bare mangler en liten bokstav for å være en fulstendig beskrivelse av hele skiten.

Noen som har gjort seg noen erfaringer med noe slikt?

Desperado

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...