k.n.b Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 er det egentlig nødvendig å ha en så stor blender på 50mm? jeg har 1.8 og synes det er helt kurant. hva er det som gjør at 1.4 er så supa bra? Det er ikke nødvendig med stor blender hvis man ikke trenger stor blender. Fra f/2.8 eller så er vel 50 f/1.8 et funn til prisen. Men 50 f/1.4 _er_ skarpere på store blendere (også hvis vi ser bort fra akkurat blender 1.4). Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Det har også noe for seg på den måten at hvis man vil ta bilder ved f/2 så er f/1.4 blendet mer ned enn f/1.8, slik at det vil være skarpere. Francis Endret 30. november 2008 av :Francis: Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 hva er forskjell på den gamle Nikon 50mm f1.4 og den nye Nikon 50mm f1.4? Og hva gjør den nye så mye bedre? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 (endret) Det har også noe for seg på den måten at hvis man vil ta bilder ved f/2 så er f/1.4 blendet mer ned enn f/1.8, slik at det vil være skarpere. Francis Det er ikke alltid at man må blende ned ulike objektiver like mye for at de skal bli tilsvarende skarpe. hva er forskjell på den gamle Nikon 50mm f1.4 og den nye Nikon 50mm f1.4?Og hva gjør den nye så mye bedre? Nytt design og innebygd fokusmotor. Endret 30. november 2008 av Oceanborn Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Det er ikke alltid at man må blende ned ulike objektiver like mye for at de skal bli tilsvarende skarpe. Det er helt sant. Francis Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 hva er forskjell på den gamle Nikon 50mm f1.4 og den nye Nikon 50mm f1.4?Og hva gjør den nye så mye bedre? Nytt design og innebygd fokusmotor. Iflg MTF-kurvene fra Nikon, virker det som om ytelsen på full åpning er endel bedre, men først og fremst mye jamnere over bildeflata. Veit ikke om en vil kunne se veldig mye på DX, men på FX er det trolig ganske merkbart. Lenke til kommentar
pleiadene Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 jeg har nå et nikon 50mm f1.4 til mitt d 700 og jeg synes at det er ekstremt skarpt og bra,så jeg kan ikke tenke meg hva som kan bli bedre på den nye,og kan ikke tenke meg at det er mulig å få det skarpere:)hvordan vil jeg se fysisk forskjell på bilde?bedre farger eller at andre ting blir bedre? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 jeg har nå et nikon 50mm f1.4 til mitt d 700 og jeg synes at det er ekstremt skarpt og bra,så jeg kan ikke tenke meg hva som kan bli bedre på den nye,og kan ikke tenke meg at det er mulig å få det skarpere:)hvordan vil jeg se fysisk forskjell på bilde?bedre farger eller at andre ting blir bedre? Siden den ikke er i salg enda, er litt vanskelig å svare helt konkret på dette, men her har Bjørn Rørslett postet sine første inntrykk av det nye objektivet. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg plukker opp et eksemplar idag, testbilder kommer nok i kveld eller imorra. Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg plukker opp et eksemplar idag, testbilder kommer nok i kveld eller imorra. Hvem har fått det inn?? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Meh, ingen. JP sa at de hadde fått dem inn, men de surra. Det var den gamle D-versjonen de hadde fått flere av. Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 aha,,nå begynte jeg og lure.. Har reservert av et på fotovideo,så får jo når det kommer.. Men begynner og bli rastløs her jeg sitter og venter.. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Har reservert en jeg også. Håper de får det riktig neste gang. Lenke til kommentar
Stian84 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jupp..krysser fingre og tær for at det de snart er her.. Holdt av på fotovideo du også el?? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Reserverte på JP. Praktisk siden de har en sjappe her i byen, og jeg synes det på generell basis er en bra butikk (men det er jo ganske teit av dem å blande AF-D og AF-S-utgavene da). Gleder meg til denne lille saken BTW, noen av promobildene av D3x er med 50 AF-S påmontert. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Hvis en jobber mest nedblenda til f/5.6 og lavere, er 50/1.8 et godt valg. På f/4-5.6 tviler jeg på at det vil være noen stor forskjell på variantene. På f/2.8 og større er det 50/1.4 som gjelder, og på f/1.4-2 vil nok den nye versjonen være langt å foretrekke for jamn ytelse. Interessant dette at Nikon verken legger på ED-glass eller asfæriske elementer i den nye versjonen heller. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Veit ikke om det har blitt nevnt allerede, men hr. Rørslett gir denne 5/5 på både DX og FX. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Denne ser brukbar ut til D3, noen som har testbilder? Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 9. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2008 Ligger noen tråder på Nikoncafe.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Hva er Nikoncafe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå