superpowah Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Hei, jeg sliter litt med å få til en kode i java: public static void main(String[] args) { int[] tabell1 = new int[100]; int[] tabell2 = new int[100]; int[] tabell; system.out.println("Skriv inn en tabell: "); tabell = ? } Her kommer problemet, jeg vil at det skal være mulig å skrive inn en tabell (her tabell1 eller tabell2) som skal lagres i tabell variaben. Vet hvordan jeg gjør det med tall osv (tabell = scan.nextInt(); ) men sliter litt med tabeller. Prøvde å skrive tabell = scan.nextInt[]; uten noe vellykket resultat. Har søkt en del rundt om på nettet etter et svar, men har ikke kommet frem til noe. Noen som kan hjelpe? Endret 21. september 2008 av superpowah Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Prøvde å skrive tabell = scan.nextInt[]; uten noe vellykket resultat. Det blir litt feil, lagde følgende eksempel som kanskje hjelper deg å forstå poenget: import java.util.Scanner; public class Test { public static void main(String[] args) { int length = 5; int tabell[] = new int[length - 1]; Scanner input = new Scanner(System.in); for (int i = 0; i < length; i++){ tabell[i] = input.nextInt(); } } } Endret 21. september 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
superpowah Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 import java.util.Scanner; public class Test { public static void main(String[] args) { int length = 5; int tabell[] = new int[length - 1]; Scanner input = new Scanner(System.in); for (int i = 0; i < length; i++){ tabell[i] = input.nextInt(); } } } Hmm, men vil ikke dette føre til at du må skrive inn flere verdier for hver plass i tabellen? Jeg vil gjerne kunne skrive inn en tabell og ikke flere integers, og med den valgte tabellen (tabell i mitt eks) kunne bruke den som en vanlig tabell (f.eks tabell.length). Lenke til kommentar
sygard Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 import java.util.Scanner; public class Test { public static void main(String[] args) { int length = 5; int tabell[] = new int[length - 1]; Scanner input = new Scanner(System.in); for (int i = 0; i < length; i++){ tabell[i] = input.nextInt(); } } } Hmm, men vil ikke dette føre til at du må skrive inn flere verdier for hver plass i tabellen? Jeg vil gjerne kunne skrive inn en tabell og ikke flere integers, og med den valgte tabellen (tabell i mitt eks) kunne bruke den som en vanlig tabell (f.eks tabell.length). Det er en "liten" feil der. int tabell[] = new int[length -1]; skal være int tabell[] = new int[length]; Du vil få NullPointerException hvis du kjører den slik den var. Du vil ikke legge enn flere verdier i samme posisjon i arrayet. Variablen 'i'' vil inkrementeres med 1 for hver gang for-løkka looper. Dette vil si at tabell første gang er tabell[0]. Neste blir dern tabell[1] - osv. Du ser det kanskje bedre hvis du endrer løkka slik: for (int i = 0; i < length; i++){ System.out.print("skriv inn verdien i tabell["+i+"] : "); tabell[i] = input.nextInt(); } Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Det er en "liten" feil der. int tabell[] = new int[length -1]; skal være int tabell[] = new int[length]; Typisk, når vi allokerer så er ikke "null" et tall men når vi skal iterere så er det med. Og jeg som studerer informatikk, . Jaja, er bare på første året. Endret 22. september 2008 av data_jepp Lenke til kommentar
sygard Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det er en "liten" feil der. int tabell[] = new int[length -1]; skal være int tabell[] = new int[length]; Typisk, når vi allokerer så er ikke "null" et tall men når vi skal iterere så er det med. Og jeg som studerer informatikk, . Jaja, er bare på første året. Vel, hvis du tenker litt på det så er det rimelig logisk, men det er lett å forveksle de i starten Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Typisk, når vi allokerer så er ikke "null" et tall men når vi skal iterere så er det med.Og jeg som studerer informatikk, . Jaja, er bare på første året. Det er ikke det at 0 "ikke er et tall", poenget er at vi starter å telle fra 0. Så hvis noe er 5 elementer stort så finnes elementene 0, 1, 2, 3 og 4. Altså 5 stk. Det gjelder forøvrig alle fornuftige språk, ikke bare Java Lenke til kommentar
Patton Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Typisk, når vi allokerer så er ikke "null" et tall men når vi skal iterere så er det med.Og jeg som studerer informatikk, . Jaja, er bare på første året. Det er ikke det at 0 "ikke er et tall", poenget er at vi starter å telle fra 0. Så hvis noe er 5 elementer stort så finnes elementene 0, 1, 2, 3 og 4. Altså 5 stk. Det gjelder forøvrig alle fornuftige språk, ikke bare Java Informatiker paa flyplassen: "Null, en, to ... hvor pokker er den tredje kofferten min?" Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Du mener vel den fjerde? Den tredje har han jo funnet i og med at han sier "to" Lenke til kommentar
Patton Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Du mener vel den fjerde? Den tredje har han jo funnet i og med at han sier "to" Vitsen er at han ikke merker at han begynte paa null, en slags "yrkesskade" Lenke til kommentar
steingrim Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Bah, min elendige humor skjønte ikke det Lenke til kommentar
Patton Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Bah, min elendige humor skjønte ikke det Eller humoren min er forferdelig teit :!: Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det er en "liten" feil der. int tabell[] = new int[length -1]; skal være int tabell[] = new int[length]; Du vil få NullPointerException hvis du kjører den slik den var. Nei, du får en ArrayIndexOutOfBoundsException Lenke til kommentar
sygard Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det er en "liten" feil der. int tabell[] = new int[length -1]; skal være int tabell[] = new int[length]; Du vil få NullPointerException hvis du kjører den slik den var. Nei, du får en ArrayIndexOutOfBoundsException ouch... kick in the nuts... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå