Gå til innhold

Lodding på hovedkort

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å lodde på bluetooth og wlan på hovedkortet i den relativt gamle Dell Latitude L400-maskina mi. Kan noen veilede meg litt da?

Såvidt jeg veit, trenger jeg følgende utstyr:

-Datamaskin

-USB bluetooth og WLAN dongle

-Loddebolt(justerbar varme, tynn spiss)

-Veldig tynt loddetinn

-Ledninger

-Avisolerings tang

-Leatherman til å få bort plast og metall rundt BT og WLAN dongle

Er det noe mer jeg trenger?

Har dere noen tips før jeg begynner? Kan jeg bare paralellkoble dem på kontaktene i USB-uttaket i maskina, eller skal jeg koble det på andre steder?

Fikk forøvrig inspirasjon herfra:

http://www.aspireoneuser.com/forum/viewtop...f=43&t=3368

EDIT: Etter litt mer lesing, virker det som om jeg kun kan koble til én ting på hver USB-port om gangen med mindre jeg bruker en HUB. Og siden jeg tviler på at hub, strippa BT dongle og strippa WLAN dongle passer i PCMCIA-sporet, er nok prosjektet dødfødt.

Problemet er at det kun er én USB-port på den. Hadde jeg hatt flere, ville ikke dette vært noe problem, men siden jeg trenger den ene porten til minnepinner etc, tror jeg ikke jeg klarer å gjennomføre prosjektet :(

Endret av conflict
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ooh, du har bare en fysisk usb kontakt ja. Du er avhengig av å kunne kople inn en hub mellom denne og der hvor den er koplet på nå. Det kan kanskje bli litt vanskelig dersom porten er loddet direkte på hovedkortet, men ingenting er umulig ;)

EDIT: med mindre du har flere usb-kontrollere da? det hender i enkelte tilfeller

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Skjekk om det vises flere usb-porter/kontrollere i OS'et (linux: lsusb/lshw)

Skjekk så om det er tegn til interne usb-tilkoplinger (via headere eller loddepunkter). Skjekk så hvordan usb kontakten er festet, er det mulig å kunne kople seg "imellom" der?

Hvis bildet er av god kvalitet bør det ikke være noe problem å se det vi trenger å se.

Lenke til kommentar

Nå er den åpen og klar til å hackes :) I tillegg til å skifte BIOS-batteri(er gåent) skal jeg se om jeg får lodda i en BT adapter før jeg lukker den igjen.

Jeg har alt klart(utenom loddebolt og loddetinn som må kjøpes). (Er denne bra nok? http://www.biltema.no/products/product.asp...;iItemId=92198)

Jeg har tatt bilde av baksiden på USB-kontakten, men hvis du/dere vil se noe mer, så kan jeg godt ta bilder av det! Hva trenger dere å se?

post-108681-1222092027_thumb.jpg

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Linken din gir:

"Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 's_wipItem.Activate'

/products/product.asp, line 90"

Men det du må vurdere er om du klarer å kople inn en hub der. Akkurat på det bildet synes jeg det så ganske vrient ut, men det er mulig det er mer plass enn det ser ut til. Det er en fordel å ha litt peil på lodding/elektronikk.

Lenke til kommentar

Fiksa linken nå. Det å klare å lodde på ledningen til de kontaktene bak på USB-en er ikke noe problem i det hele tatt. Det klarer jeg. Spørsmålet er hva jeg skal gjøre! Kan jeg bare parallellkoble hubben med USB-kontakta?

Altså det jeg må gjøre er å knuse hubben og ta ut innmaten og så lodde på ledninger fra USB-kontakta i den til baksiden på den USB-kontakta som er i dataen? Og det vil i praksis gi meg 3 USB-porter. Den utvendige og de to nye innvendige?

post-108681-1222093435_thumb.jpg

Lenke til kommentar

gidder ikke lese alt, men:

at en laptop bare har en USB port bak, betyr ikke at den bare har en USB port... finn ut hvilket brikkeset som er på hovedkortet og sjekk hvor mange USB porter det støtter.

sjekk om det er mulig å få loddet nye USB ting rett mot dette brikkesettet (du må da først finne ut hvilke pinner de eksisterende USB portene er koblet på så du ikke bruker de samme)

en del PC produsenter bruker samme kretskort i forskjellige modeller, så det kan hende det er ledige USB porter andre steder... dette bør være enkelt å oppdage da.

og en ting til: USB kabler og baner på PCB o.l. skal ha 90ohm impedanse om jeg ikke husker feil, så når du kobler ledninger inne i maskinga bør du også tenkte på det (men tipper du ikke vet hva jeg snakker om akkurat nå). i verste fall virker ikke USB tingene du kobler på selv om det er koblet "rett".

Lenke til kommentar

Du må kutte de du har markert der å kople den enden som er mot hovedkortet til uplink/inngangen på hubben og kople en av utgangene til den enden som er mot kontakten.

EDIT: det er selvfølgelig hvis du må benytte den usb-porten. I likhet med Dr_VingTor har jeg rådet deg til å se etter andre tilkoplingsmuligheter.

Forøvrig er neppe impedansetilpasning funksjonskritisk.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Veit ikke så mye om impendanse, nei. Har kun fysikk 1-kunnskaper i elektrisitet, og vi hoppa over delen om elektronikk(kan bittelitt om kondensatorer og dioder).

Altså, jeg må koble løs USB-porten, koble hubben til ledningene bak porten og koble porten til hubben. Altså at jeg kobler hubben direkte på hovedkortet, og dermed kobler jeg alt som skjer via USB igjennom hubben.

Har det noe å si at det er USB 1, og ikke 2? Blir det for mye med WLAN, bluetooth og minnepenn koblet til en USB 1.1-port?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...