Gå til innhold

For eller mot å innføre Euro i Norge?

Euro i Norge  

68 stemmer

1. 1. Hva er din mening om å innføre Euro i Norge?

• Jeg er FOR å innføre Euro i Norge
      23
    • Jeg er IMOT å innføre Euro i Norge
      45

Anbefalte innlegg

Har hatt litt om økonomi og slikt på skolen i det siste og kom til å tenke på dette. Burde vi innføre Euro som valutta i Norge? Vil det være noen fordeler eller ulemper ved å gjøre det? Hva synes du?

Hadde vært spennende å høre folks meninger om dette :)

Noen som kan slenge opp en poll?

Endret av Juliess
Poll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker mye bedre det norske penge systemet, med våre mynter/lapper.

Hva skjer med å ha 1cent, 2cent, 5cent,10cent,20cent,50cent - Vet det er bare 1 mer enn hva vi har i Norge, men alikevell. Både 1 & 2 cent er under 50 øre iirc, herregud så teit.

Nei, lenge leve den Norske kronen.

Lenke til kommentar

Hva skjer med å ha 1cent, 2cent, 5cent,10cent,20cent,50cent - Vet det er bare 1 mer enn hva vi har i Norge, men alikevell. Både 1 & 2 cent er under 50 øre iirc, herregud så teit.

5 cent er også under 50 øre ;) .

Lenke til kommentar
Hvilke praktiske grunner bortsett fra at man slipper å måtte veksle penger med utenlandske penger?

Vel,hvis vi hadde euro i Norge så vil jeg slippe å tenke gangetabellen hver gang jeg vil finne ut mye et produkt koster i Norske Kroner for å forstå hvor mye jeg egentlig betaler for en vare. Slipper også å tenke på å veksle inn NOK i Euro hver gang jeg skal til utlandet. Jeg ender alltid opp med masse mynter etter ferien som ikke kan veksles eller brukes inn her i Norge.

Ikke at det hadde blitt en enorm forbedring med tanke på valutaer men gjort det litt mer parktisk når jeg skal utenlands. Stiller meg i utgangspunktet ganske likgyldig om vi hadde fått Euro i Norge.

Lenke til kommentar

Alle land bruker ikke de to myntene med lavest verdi, altså er det ingen grunn for at vi ville brukt dem i Norge.

Lenke til kommentar

Imot, fordi det ville betydd at vi hadde mistet kontroll over pengepolitikken vår og assymetriske sjokk i økonomien ville vært veldig vanskelig å få kontroll over.

Germany’s problem, in part, is that it went into the euro at the wrong exchange rate that overvalued the deutsche mark. So you have a situation in the eurozone where Ireland has inflation and rapid expansion while Germany and France have stalled and had the difficulties of adjusting.

The euro is going to be a big source of problems, not a source of help. The euro has no precedent. To the best of my knowledge, there has never been a monetary union, putting out a fiat currency, composed of independent states.

There have been unions based on gold or silver, but not on fiat money—money tempted to inflate—put out by politically independent entities.

At the moment, of course, Germany cannot get out of the euro. What it has to do, therefore, is make the economy more flexible—to eliminate the restrictions on prices, on wages and on employment; in short, the regulations that keep 10 percent of the German workforce unemployed. This is far more urgent than it would otherwise be if Germany were not in the euro.

In this sense, the euro is good for Europe. But only if there is flexibility all around. The problem is that, in a world of floating exchange rates, as Italy was before the euro, if one country is subjected to a shock which requires it to cut wages, it cannot do so with a modern kind of control and regulation system. It is much easier to do it by letting the exchange rate change. Only one price has to change, instead of many.

But now, in the euro, that option is taken away. The only alternative if a state has to adjust to a shock is to let internal prices vary. It has to let wages go down, if necessary.

http://www.digitalnpq.org/archive/2006_winter/friedman.html

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Hvilke praktiske grunner bortsett fra at man slipper å måtte veksle penger med utenlandske penger?

Vel,hvis vi hadde euro i Norge så vil jeg slippe å tenke gangetabellen hver gang jeg vil finne ut mye et produkt koster i Norske Kroner for å forstå hvor mye jeg egentlig betaler for en vare. Slipper også å tenke på å veksle inn NOK i Euro hver gang jeg skal til utlandet. Jeg ender alltid opp med masse mynter etter ferien som ikke kan veksles eller brukes inn her i Norge.

Ikke at det hadde blitt en enorm forbedring med tanke på valutaer men gjort det litt mer parktisk når jeg skal utenlands. Stiller meg i utgangspunktet ganske likgyldig om vi hadde fått Euro i Norge.

Altså akkurat det samme. Man slipper å forholde seg til eget lands penger vs. utenlandske penger, men ellers er det ingen fortrinn slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Norges Bank ville slippe å bekymre seg over sterk norsk krone når renta er høy pga ønske om å stagnere pengeforbruket til nordmenn.

Slik problemet er idag, der man på en side ønsker høy rente for å redusere nordmenns forbruk. Problemet dette medfører er at norske krona stiger i verdi, og ødelegger for eksport-næringen, samt at krona kan bli utsatt for valutaspekulasjon.

Høy rente i et land fører som regel med seg økt verdi på nasjonal valuta.

Mener å huske at Norges Bank brukte renteheving/senking før for å styre kroneverdien mot dollar før, dette medførte ustabil og ulogisk rentenivå.

Er ikke sikker på om jeg ønsker euro i Norge eller ikke, men det ville ihvertfall vært lettere å bestille varer fra utlandet hvis vi var med i EU.

Lenke til kommentar

Euro`en vil lette lommeboka ganske kraftig, for priser på varer og tjenester har økt langt raskere enn lønninger og pensjoner for vanligfolk i land hvor Euro er innført som betalingsmiddel

Med Euro så vil rikdommen øke langt raskere for den bedrestilte del av befolkningen. Det er jo i grunn bra for dem.

En annen øking som har skjedd etter hva jeg forstår med innføringen av Euroen er svart arbeid og korrupsjon, som også medfører øking i politiets, anklagemyndigheters og domstolers arbeidspress.

Lenke til kommentar

Jeg orker ikke å tenke og vil skrive rett av økonomiboken. Jeg fjerner alle slags eksempler og legger til noen mellomord for at setningene skal passe

Costs and benefits of EMU

Potential benefits:

1. Price Stability

Germany decided to join EMU to never repeat the hyperinflation of 1921 and the bank's independence from political inteference. Opponents to EMU argued that EU countries could gain stability by making their own central bank indepedent, w/o wigning up to one common bank. Secondly there is no guarantee that low German rates of inflation will continue to be enjoyed. As all member countries vote propotionally, European inflation might be at a common higher average rate.

2. Increased cross-border trade and invetment flows

The eliminition of transaction costs. Estimates of pre-Euro exchange rate costs put the loss between 0.3-0.4% of European Union GDP. That is a sum of 20-25 billion Euros. Savings to individual countries are of course proportional to their trade.

The eliminition of exchange rate uncertainty. It is widely held that exchange rate swings reduce trade, and consequenctly the benefits arising from trade. In practice it has been hard to find evidence to support this. The excistance of forward markets is perhaps the reason. It appears more likely hat the exchange rate swings increase the risk of cross-border investment, however, as risk is a very important consideration in any investment in EMU might therfore benefit investment, if not trade. Al estimates are based on current trade flows. If trade were to increase because of EMU, which is likly, all gains would be greater.

Potential Costs

1. Structural differences between members

The different economic structures of countries may make it difficult to operate the single currency. The poential problem is that different countries may react diffently to EU monetary and fiscal policies that are designed to reduce demand-side and supply-side shocks. The countries difer in their reliance upon manufacturing, in teh relative size of their firms, in whether they import or export oil , in significance of their trade with non-EU members and in the structure of household debt.

2. Fiscal transfers

There is uncertainty as to the degree of fiscal transfer that will be needed between member countries in order to cushion economic shocks.

3. Transitional Costs

i. There have been transitional costs borne by households and business. These include replacing notes and coins, tills, vending machines, computers systems, price lists and legal contracts.

ii. Uncertainty costs. These are the costs caused bu uncertainty in some countries wheter or not to join.

Jeg mener at man bør ikke være med på Euroen så lenge man ikke har veldig lik struktur som resten av EU. Det har vi ikke og dermed bør vi holde oss unna EMU om vi ønsker å bli med i EU.

ps: Det var jeg som uthevet delen om olje.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...