Gå til innhold

Jobber i oppvask, vil opp i systemet

Helpsomer

Anbefalte innlegg

Hei, helt ganske ny i jobben min, oppvasken i en biffresturant. Tjener ganske bra, og er gode fordeler med å ha jobb der. Men, oppvask er litt shitty, og vet ikke om det er den jobben jeg vil ha hengende på meg i årene fremover...

Har ikke kontrakt, og vet ikke om jeg vil ha, men. Kunne tenkt meg å være frempå å bli servitør engang i fremtiden. En kompis av meg har jobbet i 3år som oppvaskgutt før han ble servitør. Ei anna (strøøøken dame) jobba ett år i oppvask og et år 50/50 oppvask servitør, før hun ble kun servitør.

Er snakk om deltidsjobb/helgejobbing.

Noen som har tips? Vet ikke helt hva jeg bør vektlegge, prøver å se bra ut, være okei kar, komme overens med folka, men hva annet må jeg vise? Hvordan bør "approachen" min være angående dette til sjefen/hodene der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert å søke direkte på en servitørstilling, evt. i en annen restaurant? Det skal vel ikke være altfor vanskelig å få en jobb som servitør, eller tar jeg helt feil? En jeg kjenner gikk og presenterte seg for sjefen på et utested der hun kunne tenke seg å jobbe, leverte cv, og fikk jobb umiddelbart. Hun hadde ingen tidligere erfaring fra restaurantbransjen. Må nevnes at det sikkert var et litt mindre fancy sted enn der du jobber, da.

Poenget mitt er bare at jeg mener du ikke bør jobbe i oppvasken om du ikke ønsker det. Da er det bedre å søke andre steder, etter en jobb du er interessert i. Du vet aldri hvor lang tid det kan ta før du rykker opp i systemet. Og selv om du er aldri så flink og høflig, så kommer du ikke til å få noen servitørjobb hvis ikke det er noen ledig.

:)

Endret av 1503
Lenke til kommentar

Å stå i oppvasken i ny og ne er balsam for sjelen for min del. Det er ganske avslappende egentlig, og man står bare der og droner på mens man er helt tom i hodet. Fint for å koble av, egentlig. Men, respekt til dem som gjør det ofte, det blir litt slitsomt over tid.

Når det er sagt er det ikke akkurat overflod av virkelig flinke servitører, og om du viser evne til å lære og jobber hardt i den jobben du har nå, i tillegg til å kanskje gjøre arbeidsgiver obs på at du kanskje kunne tenkt deg å bli servitør, ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle bli seriøst vurdert til den jobben. Kommer litt an på stedet og sjefen også, da.

Lenke til kommentar

Fint å sjå at det framleis fins folk som kan nedlata seg til å arbeida seg opp! Kudos.

Du nemner utsjåande som ein mogleg faktor for at fruentimmeret kom seg raskt ut av oppvasken. Nytt denne kunnskapen. Det skal nok ikkje meir til, enn at du viser at du stiller nydusja og rein i tøyet når du kjem på jobb. (Med mindre sjefen din operer med trynefaktor.)

Fase to i planen er jo naturleg nok, å gje klart uttrykk for å avansera.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Liker ikke binde meg opp til noe som helst, derfor jeg ikke har kontrakt. Nevn noen positive sider ved det? Kan ikke se det.

Vel, da har du jo svært få rettigheter også.

Dessuten er det et brudd på Arbeidsmiljøloven av arbeidsgiveren din og ikke gi deg en arbeidskontrakt.

Edit: Du er selvsagt beskyttet av Arbeidsmiljøloven uten arbeidsavtale, men det er jo begrenset hva du kan bevise i en eventuell konflikt, uten en avtale.

Endret av Lyngfisk
Lenke til kommentar

Som andre sier her så burde du ha kontrakt. Dessuten så er arbeidsmarkedet veldig bra fortiden. Syntes jeg ser at de søker folk overalt. Så hvorfor ikke søke på noe annet? I stedet for å jobbe deg opp i flere år. Selv om det er en flott tanke å ha så er det kanskje en smule unødvendig med tanke på at du muligens bare kan søke på en servitørstilling et annet sted og få jobben.

Lenke til kommentar
Hei, helt ganske ny i jobben min, oppvasken i en biffresturant. Tjener ganske bra, og er gode fordeler med å ha jobb der. Men, oppvask er litt shitty, og vet ikke om det er den jobben jeg vil ha hengende på meg i årene fremover...

Har ikke kontrakt, og vet ikke om jeg vil ha, men. Kunne tenkt meg å være frempå å bli servitør engang i fremtiden. En kompis av meg har jobbet i 3år som oppvaskgutt før han ble servitør. Ei anna (strøøøken dame) jobba ett år i oppvask og et år 50/50 oppvask servitør, før hun ble kun servitør.

Er snakk om deltidsjobb/helgejobbing.

Noen som har tips? Vet ikke helt hva jeg bør vektlegge, prøver å se bra ut, være okei kar, komme overens med folka, men hva annet må jeg vise? Hvordan bør "approachen" min være angående dette til sjefen/hodene der?

Bra innstilling Helpsomer, det kommer til å gå deg godt.

Jeg får faktisk en god følelse inni meg av å vite at det finnes folk som fremdeles leverer hardt, ærlig arbeid på gulvet uten å drite på seg av skyldsfølelse fordi man, i følge såpekokerne i lakksko, har en møkkajobb. Det finnes idag så mange konstruerte jobber og titler, besatt av idioter som gjør verden en gigantisk bjørnetjeneste, at jeg blir kvalm.

Jaja.

Når det gjelder approach så har jeg rett og slett ikke anelse. Jeg vil tro at noe av det de setter pris på i restaurant-bransjen er punktlighet og renslighet.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Hei

Akkurat som deg jobbet jeg meg opp fra oppvaskhjelp til servitør når jeg var yngre, trikset ligger ikke i hvordan du ser ut, men hvordan du er.

Vær hjelpsom, tilby deg å gjøre ting, hvis att du er flink og bryr deg om andre mennesker. Å for all del, aldri klag eller si nei hvis noen spør deg om noe.

Prøv å gjør ting som andre ikke gjør, vask hyllene, fyll opp med varer selv om det ikke er jobben din. Slikt blir lagt merke til! Hva med og brette litt ekstra servietter? (vet ikke om det er jobben din, men er slik mange steder) Fylle på salt og pepper uten att noen ber deg om det? Det lille ekstra du gjør legges godt merke til, å tro meg servitørene liker all hjelp de kan få!

Vet ikke om dere har ryddehjelp, finnes jo to varianter, de som er betalt av eier av restauranten og de som er betalt av servitørene. Hva med å prøve å få en jobb som ryddehjelp først? om dere ikke har det hva med å spørre om å få en slik stilling (her kan du virkelig imponere å vise hva du kan, samtidig som du kan lære deg menyen (viktig), hvordan du bærer brett, å kanskje du snapper om litt om vinene dere selger, hva slags druer det er hvilken rett de passer til osv. Mest viktig, hvordan du behandler gjester (husk gjester, ikke kunder, kunder har kiwi)

De som vil noe her i livet kommer seg opp, da jeg jobber som daglig leder ser jeg dette ofte. Folk kan gjerne ha fin cv fylt opp med fine skoler og gode karakterer. Men det trenger ikke å bety så mye om de ikke jobber bra. Jobber selv med folk uten noe særlig form for utdannelse (selv har jeg kun vk1) og de fleste klarer seg bra)

Forresten, tøft av deg å stå i oppvasken å ville komme deg videre, oppvasken har en av de tøffeste jobbene her i restaurant bransjen, dere får lite skryt av andre medarbeidere, liten eller ingen tilbakemeldinger fra kunder (de ser dere jo ikke), dere jobbe i grisete miljø, og har en meget hektisk hverdag. Alt stopper uten dere, så stå på :thumbs:

Gjør ett godt inntrykk å du vil lykkes her i livet!

Så ønsker deg lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven gir deg 3 eller 1 måneds oppsigelsestid avhengig av hvor lenge du har hatt stillingen osv. Dette gjelder uavhengig av om du har kontrakt eller ikke. Det eneste som kreves, er at en sannsynliggjør at du har jobbet der. Har du mottatt lønn flere måneder på rad, er det et bevis på at du har jobbet der.

Med kontrakt står du mye sterkere i eneventuell konflikt. Alle som har jobber på gølvet burde ordne seg både kontrakt og medlemsskap i fagorganisasjon, rett og slett fordi du da ved en eventuell konflikt vil kunne løse denne mye fortere og enklere, med mindre slit.

Du taper ingentig på å ha kontrakt. oppsigelsestiden gjelder uansett.

Spankley: Kontrakten gjelder ikke deg om ikke du har skrevet under på den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...