Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorbytte på Subaru Legacy 2.2

knuti@

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med.

Jeg må skifte motor på min Subaru Legacy 2.2 automat 94mod. Det er ikke så veldig mange slike å velge i på bruktmarkedet. Men det jeg lurer på er:

1. Er selve motoren identiske på manuell og automat? Vil det da komme på det samme om hvilken jeg bruker, eller er det noen spesielle ting som må gjøres/ta med for å få dette til å bli riktig? Eller er dette altfor usikkert og risikabelt å velge en fra manuell, og bør derfor velge en automat?

2. Kan jeg benytte en motor fra en 97-98modell? Ser ut fra søk på bil1din.no og bruktbildeler.com at 90-98 har samme motor, men er det noen som kan bekrefte dette?

3. Har det noen betydning om motoren kommer fra en sedan, kombi eller stasjonsvogn? Jeg har en stasjonsvogn.

På forhånd, tusen takk for mange fine svar :)

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke erfaring med det selv, men vil tro største forskjeller ligger i ledningsnettet, (abs, ac, osv.), men du bruker vel det gamle ledningsnettet.

1.8 motorene er litt annerledes, de har ikke permanent 4wd, og noen andre forskjeller. Men 2.0 og 2.2 1989-98 skal gå mer eller mindre om hverandre vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har pratet med diverse Subaru-verksteder og bilopphuggeri, og har funnet ut at min bil har en motor som heter EJ22E og denne startet i 95. Bilen min er sikkert en 95-modell som ble første gang registrert i 94.

Bilene fra 90-94 har visst EJ22, men det er ingen som kan si sikkert om hva forskjellen er. "Subaru-folket" trudde det stort sett var bare kosmetiske endringer, og derfor skulle være uproblematisk å bruke om hverandre. Men som sagt, dem kunne ikke garantere det :hmm:

Jeg får vel bare prøve :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...