superpoint Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hei. Har bestilt meg Canon 50D, og trenger nå et objektiv til mitt bruk. Har Canon EF 70-300mm f/4-5,6 IS USM som jeg bruker til sports fotografering. Har også kit-objektivet til 400D, EF-S 18-55mm. Det nye objektivet skal brukes til portrett bilder av biler, mennesker osv. Bør jeg da velge et objektiv med fast brennevidde, eller zoom objektiv? Budsjette ligger på rundt kr 5000-6000,- Takker for svar Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis kitobjektivet ditt ikke har IS ville jeg kjøpt det nye 18-55 med IS er mye skarpere og koster rundt 1600.- I tillegg en vidvinkel kanskje sigma 10-22 koster ca 2500.- Canon sin 50mm f1.8 er et bra objektiv som du får for en 800.- er veldig fint for å begynne i fastobjektivdelen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis kitobjektivet ditt ikke har IS ville jeg kjøpt det nye 18-55 med IS er mye skarpere og koster rundt 1600.-I tillegg en vidvinkel kanskje sigma 10-22 koster ca 2500.- Canon sin 50mm f1.8 er et bra objektiv som du får for en 800.- er veldig fint for å begynne i fastobjektivdelen. Enig,glem heller ikke Tokina 17-50 f2,8 som du får for tett over 3000 kr Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Har du først spandert så mye penger på kamera bør objektivet matche. Du får klart mest for pengene om du velger en 50mm f1.8 eller f1.4, eventuelt 35mm f2. Til portrett er 85mm f1.8 også et glimrende valg. Om du vil ha en allrounder med vidvinkel er Tamron 17-50 f2.8, Sigma 18-50 f2.8 Macro og Tokina 16-50 f2.8 gode valg. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Ville nok godt for et lyssterk normalzoom, kanskje Tamron 17-50mm f/2.8. Canon har også et slikt objektiv med IS, dette koster derimot omlag 9000kr. Endret 22. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
superpoint Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Jeg går hvert fall for et Canon 50mm f1.8. Men så tenkte jeg på et all-round objektiv til ferie osv. hvor jeg ikke gidder å drasse med meg masse stash. Tenkte da på et Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM. Hva syntes dere om det? Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Men så tenkte jeg på et all-round objektiv til ferie osv. hvor jeg ikke gidder å drasse med meg masse stash. Tenkte da på et Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM. Hva syntes dere om det? Fungerer veldig fint for mine krav.... IS, mye zoom + nokså god skarphet..... Altså fint kit-objektiv til EOS xxD serien, syntes nå jeg.... Husk at du ikke får med motlysblender når du kjøper canon optikk som ikke er av L klasse..! Om du har muligheten ville jeg nok også sett litt på Canon 24-105mm f/4L IS om det er mye zoom du er ute etter. Endret 22. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Canon kommer ut med et nytt reiseobjektiv i disse tider,kanskje det er noe for deg. Har ikke kommet noen tester om det ennå. Prisen blir vel litt dyrere en 17-85 men du får et større zoom område "superzoom". her kan du lese litt om det https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=999655 Her er Akam sin repotrasje https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=999655 Prisguiden https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Endret 22. september 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg går hvert fall for et Canon 50mm f1.8. Men så tenkte jeg på et all-round objektiv til ferie osv. hvor jeg ikke gidder å drasse med meg masse stash. Tenkte da på et Canon EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM. Hva syntes dere om det? Hvorfor ikke da vente,Canon kommer jo med dette i disse dager. Canon 18-200 Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hvis du tar mye sport er ikke det 70-300mm så veldig lyssterkt at det gjør noe. Jeg anbefaler deg å fleske til på et canon 70-200mm f/2.8 uten IS. De får du brukt for rundt 6-7000kr. Da får du et meget skarpt og raskt sportstele samtidig som du vil ta flotte portretter siden blenderen går til 2.8 som gir en flott uskarp bakgrunn. Evnt. fastoptikk Canon 200mm f/2.8L Lenke til kommentar
superpoint Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Takker for gode svar Er egentlig ganske fersk innen foto enda, så er fint med erfaringer fra dere. 50D'n ble sendt fra japan photo i dag, så regner med at det dukker opp på posten i løpet av et par dager Slengte nettopp inn en bestillig på japan photo nå nettopp som består av: Canon EF 50mm f/1.8 II Hoya Polarisasjonsfilter Sirkulert 52mm Hoya HMC SUPER UV filter i 52mm Gorillapod SLR-Zoom Stativ SanDisk CF Extreme IV 4 GB Det for holde i denne omgang. Har ingen erfaring med fast brennevidde, og verken polarisasjonsfilter eller UV filter, så blir spennende og bli kjent med dette. Avventer med allround/ferie objektiv til det nye 18-200mm fra Canon kommer. Endret 22. september 2008 av superpoint Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 UV-filteret kunne du spart deg for, det blir bare i veien og det er større sjanse for at du griser til det enn frontelementet som sitte litt innenfor kanten. Gorillapod er greit nok, men det erstatter ikke et vanlig stativ. Det er kjekt å ha om du skal ta bilde av deg selv på ferie, men til lange eksponeringer må du ha noe som er stødigere. 50mm er et godt kjøp, det er morsomt å leke seg med liten dybdeskarphet, og på litt mindre blendere er det veldig skarpt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Canon EF 50mm f/1.8 IIHoya Polarisasjonsfilter Sirkulert 52mm Hoya HMC SUPER UV filter i 52mm Gorillapod SLR-Zoom Stativ SanDisk CF Extreme IV 4 GB Avventer med allround/ferie objektiv til det nye 18-200mm fra Canon kommer. Ikke dumt det der,blir kun 50mm ditt eneste objetiv,hvis ja så blir du og lære deg fotografering den "tøffe" måten i og med at du må tenke hver gang du tar bilder angående komposisjon. Lurt og kjøpe et anerkjent kort av god kvalitet,da er du trygg på at bildene dine er sikker fram til nedlasting. Er nok lurt og vente på noen tester av den nye 18-200 kan jo bli det ultimate reiseobjektivet. Sleng inn en kometar i tråden om dette objektivet,så får du oppdateringer i "mine innlegg" hver gang det skjer noe der. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Er nok lurt og vente på noen tester av den nye 18-200 kan jo bli det ultimate reiseobjektivet. Det er det jeg håper på , utrolig kjekt å kunne ha med bare ett objektiv når mann drar på rallturer høgt til fjells Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Stusset litt på UV filter jeg òg... Var det ment til 50mm f1.8? blir ikke det nesten 50% av objektivets verdi? Dyr "forsikring" Vel det kostet uansett ikke skjorta Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Noen liker beskyttelse glass på objektivene mens andre ikke liker det,sån er det bare. Kan jo hende han tar nærbilder av grus stående på en vaklende bruskasse for alt vi vet Enig i at det er litt overkill på et så billig objektiv,men føler man seg litt mer komfortabel angående brukslokasjon med et påmontert så la dem gjøre det. Bare vær litt oppmerksom på at når du tar bilder med en eller annen form for sterkt lys direkte i objektivet så kan du får noe som heter flare/fargestikk på bildene. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Kommer med et enkelt spm som kan være relevant for mange; dersom man kjører båt (på havet selvfølgelig) med mye sprutende vann, er det da smart med UV filter slik at vannsprut ikke kommer inn i et slikt eller liknende objektiv? Eller vil polariseringsfilter også ha samme effekt uten at det tar skade på dette filteret? Lenke til kommentar
superpoint Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Blir ikke det eneste objektivet jeg har. Har Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM og Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 fra D400 kamerat jeg har. Har og Velbon DF-60/F stativ. Ang. UV-filter, så kjøpte jeg det pga, har aldri vært borti det. Må jeg prøve det også Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Kommer med et enkelt spm som kan være relevant for mange; dersom man kjører båt (på havet selvfølgelig) med mye sprutende vann, er det da smart med UV filter slik at vannsprut ikke kommer inn i et slikt eller liknende objektiv? Eller vil polariseringsfilter også ha samme effekt uten at det tar skade på dette filteret? Jeg bruker UV 0 filter på mine dyreste objektiver faktisk påmontere mer eller mindre hele tiden. Angående saltvann så er det skadlig for optiken,saltkrystallene er veldig skarpe,så og tørke salt av linse-ellementet gjentatte ganger kan skade objektivet. Har ikke brukt Dslr så mye på sjøen ennå ca et års tid,men slr har vært en trofast følgesvenn siden mitten av 70tallet.Der har jeg faktisk byttet UVfilter noen ganger pga matthet. Og bruke polarisjons filter hele tiden kommer vel an på lysstyrken,er det sent på dagen så tar jeg det av. Hvorvid bruk av begge samtidlig foringer bildekvaliteten ? jeg tror ikke det,et polafilter vil jo blende ned endel. De eneste problemer jeg har hatt er og skru av filtret,med salt på gjengene sitter det som bare faen.har begynt og bruke en teflonolje på gjengene som er tørr,altså den tar ikke til seg smuss og den flyter ikke utover. Du må jo også ta med i beregningen hvor vannmotstandig objektivet er,hvis det får gjentatte ganger sprut over seg så kan jo fokusmotor og lingnende ta skade for og ikke snakke om kamera. Har størt problemer i jolla,ofte vannet blir kastet over båten.Hvis jeg er ute etter spesielle bilder med kort handlingstid så ligger kamera ved siden av meg med et stort frottehåndkle over,bare husk og ha med et par ekstra håndklær så du kan bytte når dem begynner og bli våte. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Ang. UV-filter, så kjøpte jeg det pga, har aldri vært borti det. Må jeg prøve det også UV filter har kun en beskyttende oppgave,da bildesensoren har påtatt seg jobben med og sortere bort de "farlige" uvstrålene. Hvis du ikke synes bildene får forringet kvalitet,så kan du ha det på hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå