Gå til innhold

Hvilket objektiv ville du kjøpt?

Anbefalte innlegg

Det står mellom to objektiv.

Dette: Canon 70-200 F/4 L

Og dette: Canon 70-300 IS USM

Jeg kommer til å ta mange bilder på hytta, jakt osv..

Er IS så viktig? Eller har det ikke så mye å si, hvis jeg tar bilder av ting som er i bevegelse?

Hvilket ville dere kjøpe, eller har dere noen andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

70-200 er så skarpt at de siste 100mm opp til 70-300 kan du fint croppe til samme utsnitt uten og foringe bildekvaliteten.

Når du nå får den til under 5000.- er valget enklere.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Edit: 70-300 er min personlig mening at du kan sammenlingne den med et kitobjektiv,verken bedre eller dårligere,70-200 er i en helt annen klasse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
70-200 er så skarpt at de siste 100mm opp til 70-300 kan du fint croppe til samme utsnitt uten og foringe bildekvaliteten.

Når du nå får den til under 5000.- er valget enklere.

https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Edit: 70-300 er min personlig mening at du kan sammenlingne den med et kitobjektiv,verken bedre eller dårligere 70-200 er i en helt annen klasse.

Takk skal du ha;) Valget begynner å bli mye klarere nå;) Men det hadde forsatt vært fint hvis noen har noen andre anbelfalinger osv.

Lenke til kommentar

f4 og 200mm er ingen god kombinasjon vinterstid i Norge om du ikke vil bruke veldig høy ISO.

Bildestabilisator er alltid en fordel, selv om du tar bilde av ting som beveger seg.

Om det ikke beveger seg så raskt kan du få skarpe bilder på 1/60s på 200mm med IS, noe du ikke får uten IS.

I tillegg er IS veldig nyttig ved panorering.

Lenke til kommentar
Edit: 70-300 er min personlig mening at du kan sammenlingne den med et kitobjektiv,verken bedre eller dårligere 70-200 er i en helt annen klasse.
Tja, Klaus i Photozone er ikke enig:

http://www.photozone.de/canon-eos/200-cano...-review?start=2

The performance of the Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS came as a total surprise. Unlike its predecessor the lens is capable to produce a very high performance throughout the zoom range without the significant drop in quality at 300mm typical for most consumer grade lenses in this range.

<snipp>

So in terms of optical quality the EF 70-300mm IS can be almost described as a hidden Canon L lens.

Lenke til kommentar
Edit: 70-300 er min personlig mening at du kan sammenlingne den med et kitobjektiv,verken bedre eller dårligere

tja, Klaus i Photozone er ikke enig:

Da er jeg og klaus uenige :) ,min ligger på hylla og der vil den ligge.Kan hende jeg har et dårlig eksemplar,men objektivet er ikke kjent for å ha en ustabil produksjon.

Kvaliteten på bildene imponerte meg ikke for å si det sån.

Hvordan synes du bildene blir på ditt eksemplar ?

Lenke til kommentar
Ikke velg 70-300mm...

Alt annet...

Slike utsagn er tull,har du i det hele tatt prøvd objektivet???

Jeg har.

Men tror dere jeg kommer til å angre, hvis jeg kjøper 70-200 uten IS istedenfor IS?

Er det virkerlig verdt mange tusen ekstra.

For meg og mitt bruk var IS avgjørende,det var enten det eller la være å oppgradere,så får du selv vurdere det til ditt bruk.

Her er en brukt med IS. De er sjeldne å se på bruktmarkede i motsetning til den uten IS og modellene med f2,8  :cool:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Jeg bytta for en uke siden ut min Canon 70-200mm f/2.8 mot f/4 versjonen uten IS, den som du vurderer. Jeg er veldig godt fornøyd med den, det beste fra 2.8 versjonen er at den er så mye lettere, en får lyst til å dra ut å fotografere med den, og det er veldig viktig, men nå var det ikke de to du vurderte så jeg skal slutte med svadaen. Jeg ville uten å ha prøvd 70-300mm gått for 70-200 f/4. Det er en veldig skarp og godt objektiv. Merker dog at det ikke skal bli veldig mørkt før det begynner å slite litt. Hadde dollaren fortsatt vært på 5 skulle jeg kjøpt IS versjonen, nå venter jeg litt.

Lenke til kommentar
Men tror dere jeg kommer til å angre, hvis jeg kjøper 70-200 uten IS istedenfor IS?

Er det virkerlig verdt mange tusen ekstra.

Dette er ulempen med IS i objektivet kontra på brikken ;) Noen flere valg må taes i vurderinga av objektiv....

Personlig bruker jeg ofte å ta bilder håndholdt, selv når stativet er med på tur.

En tommelfinger-regel sier; at man bør ha minst like rask lukkertid som brennvidde, dersom man fotograferer uten IS (altså at 1/200 når 200mm)... Dette krever igjen lysfølsomhet når ikke lyset er særlig kraftig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...