Gå til innhold

Hva er ditt yndlingsband?

zpug

Anbefalte innlegg

Favorittbandet mitt er Dark Tranquillity. In Flames har også noen fantastiske album bak seg - tenker da på Lunar Strain, Jester Race , Whoracle, Colony og Clayman. De nyere albumene til In Flames er for meg forbløffende dårlige og umulige å høre på.

Enig, Dark Tranquillity lager veldig bra og episk musikk! Digger de, selv om de ikke hører til min favorittsjanger, black metal, som jeg skrev i et tidligere innlegg i denne tråden. Er også enig i det du skriver om In Flames, de tidligere albumene er bedre (Come Clarity er et unntak, det er faktisk ganske bra), A Sense of Purpose var rett og slett en liten skuffelse. Men nå hører jeg ikke så mye på In Flames lenger da, så det gjør ikke noe.

Men som sagt, Dark Tranquillity er konge. Skal på konserten deres i Oslo 13. november :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Queen

Ingen over, ingen ved siden. Jeg elsker bandet, men selvsagt ikke uten Freddie Mercury, som sang som en gud. Sangene er fengende, og jeg liker tekstene. Veldig energirik på grunn av stemmen til Freddie, noe som gjør at jeg har mine "Queen-perioder", og kan bli litt klar i hodet av det til tider. Er likevel mitt favorittband, og vil alltid være det. Liker ikke forsøk på gjenforeninger og lignende med Paul Rodgers på vokal - Queen er ikke Queen uten Freddie.

Endret av Anefisk
Lenke til kommentar

Hører på mange forskjellige band, men favoritten blir Avenged Sevenfold.

Musikken deres er rett og slett genial.

Jeg liker også utviklingen av albumene, som gikk fra metall-core basert, "tyngre" låter (STST) til mer pop-rock(til og med hip-hop,country) innspirerte sanger fra f.eks. Avenged Sevenfol(album) og City Of Evil.

Favoritt album blir vel egentlig Waking The Fallen, som fortsatt var langt inne i hard-core, metall-core sjangeren.

Lenke til kommentar

Min største fascinasjon gjennom flere år har vært David Bowie. Jeg ser ikke på meg selv som en "fan" (av noe som helst egentlig), men musikken hans har gitt meg utrolig mye. Etter å ha samlet opp 2-300 CDer og DVDer gikk jeg litt lei, og satte samlemanien litt på vent, men Bowie er fortsatt den artisten med høyest "mindshare" i min lille verden.

Hvorfor Bowie? Hvorfor ikke noe annen "klassisk rock/pop" som Beatles, Pink Floyd, The Kinks, Rolling Stones eller Beach Boys?

Tja, si det. Bowie har aldri hatt den enorme gjennomslagskraften til Beatles eller 'Stones, til det har han alltid vært for sær, for vågal og annerledes. Likevel står Bowie bak noe av den beste og mest innflytelsesrike musikken som noengang har vært produsert. Nettopp dette er litt av hans appell for min del, den musikalske genialiteten blandet med en relativ mangel på kommersiell suksess, en direkte konsekvens av annerledesheten og viljen til å gå nye veier.

De fleste har et slags forhold til Bowie som den utspjåkede scenekarakteren Ziggy Stardust, et androgynt romvesen som ville frelse ungdommen gjennom sexy (nuvel) rock'n'roll, men Bowie er så mye mer. Etter at han la Ziggy på hylla ga han ut en rekke fantastiske album, der utviklingen kulminerte i den fantastiske "Berlin-trilogien" - Low, "Heroes" og Lodger. Underveis ga han ut mesterverk som Station To Station og Diamond Dogs, før han egentlig avsluttet sin karriere som trendsetter med monumentale Scary Monsters i 1980.

Etter 1980 har det vært trasige tider. Bowie scoret riktignok sin største kommersielle suksess med Let's Dance i 1983, og singelen var bra nok den, men det tilhørende albumet, samt resten av det han ga ut på åttitallet, var labre greier. En viss kreativ renessanse hadde han midt på nittitallet, med det flotte konseptalbumet 1. Outside, men bortsett fra det har det ikke vært så mye å skryte av.

Uansett, selv om mine musikalske interesser er mangslungne, vil jeg si at David Bowie er min favorittartist, og en artist jeg unner flere å tilbringe litt kvalitetstid sammen med. Du vil neppe like alt, men om du trenger mer konkrete tips så sjekk for eksempel ut albumguiden min (shameless self promotion FTW!).

Endret av svinepelz
Lenke til kommentar

Iron Maiden regner jeg selv i allefall som mitt favorittbandet mitt.

Begynte svakt å høre på de for 3-4 år siden, men ble aldri noe stort i begynnelsen, siden de var for "heavy" :p

Så gikk det en stund og "tilfeldig" kjøpte jeg en plakat i London i 2005 som fortsatt henger over hylla der den har hengt siden dag 1. Etter å ha sett dem på Valle Hovin i sommer har jeg vel vært mer enn mindre bettatt og samlingen av cd'er er nesten komplett, og enda en plakat henger på veggen. Digger de rett og slett for at de lager/har laget bra musikk, er ganske varierende materiale musikalsk og er et skikkelig band.

Lenke til kommentar

Går bare mer og mer opp for meg at Radiohead er det ultimate bandet for min skyld. De er helt utrolig dyktige låtskrivere og musikere! Måten de blander en alternativ rock med elektronisike virkemidler er helt utrolig bra. Det er virkelig spennende musikk, fra det helt utrolig vakre, melodiøse til det nesten mer bråkete elektroakustiske klangflatemusikk. Utrolig mye eksperimentelle klanger og virkemidler, man opplever nye elemtenter i musikken hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...