Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To maskiner på nett,men kun en ip?

Anbefalte innlegg

Holder fremdeles på min originale ide:

Begge maskinene må nødvendigvis ha nettverkskort for å kunne bruke ADSL (noen ISPer bruker USB, men det virker ikke som om Avidi gjør det). Enkleste er da to NICer i den PCen som er på internet og en krysset kabel mellom PCene. Kjør Internet connection sharing (Innebygget i Windows)

Men skal du investere i hub/switch er det som en sa tidligere ikke store prisforskjellen opp til en router som er meget enkel å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

..jeg må bare si en ting...

til alle de som sier at du ikke trenger to nettverkskort. Man trenger jo så klart det hvis man IKKE, merk IKKE har eller vil bruke en switch/hub/router. Poenget er jo bare at dette er et alternativ til en switch etc. (et relativ dyrt alternativ..).

Lenke til kommentar

Vil bare prøve å rydde opp litt her (i den grad det går).

Jeg tar nå utgangspunkt i at man kun får en ip fra isp'en sin.

Hvis man tror at man kan la være å route trafikken hvis man har flere maskiner og kun får en ip, tar man feil. Følger man eksempelet til "Wabby", så bruker man ip'er man er uautorisert til å bruke:

Ta IP'adressen til den maskinen som kommer på nett, skriv det samme inn i den andre maskinen , men på SISTE oktetten på IP adressen så går du et hakk opp eller ned, fungerer ikke dette, prøvd neste.. osv.

Med eksempelet til Wabby, trenger du ikke route, siden alle ip adressene er på samme subnet. Hvis man ikke skal snylte på ip'er som man ikke har lov til å bruke, må man bruke andre ip adresser (som igjen er på et annet subnet, f.eks. noen av de avsatte ip adressene til dette bruket...). Dermed man ha en router for at disse to subnet'ene skal snakke sammen. Merk at når jeg sier router, så snakker jeg om en instans som kan route. Om det er en maskin som kjører ics, floppyfw, clarkconnect, eller en dsl router, så har det ingen ting å si.

Men siden isp'en din ikke aksepterer ip'er fra ditt lokale lan, så må du gjemme dem bak en offentlig ip. For å gjøre dette så må man bruke en funksjon i ip som heter NAT (Network address translating). Hva som utfører denne funksjonen er egentlig likegyldig, men det må være en instans som forstår det logiske laget (ip adresser), noe som ikke (de fleste) switcher gjør, og ingen hub'er gjør, og har funksjonen. Dermed er det normalt at det er det er den samme instansen som router trafikken.

For å route en trafikk må instansen som har gjør det ha to ip devices. Dvs f.eks. to nettverkskort om det er tp man skal koble sammen. Hvis man ser på en router så har den (i det minste) to ip devices. f.eks. et nettverkskort til lan'et og et til wan'et.[/i]

Lenke til kommentar
ok, men for å skrive helt banalt enkelt : hvordan vet modemet ditt hvilken av pc'ene dine som skal ha de ulike pakkene med data som mottas fra internett? og hvordan vet det hvor data fra en av dine pc'er skal sendes til på internett?

Hvorfor skal et simpelt modem vite noe slikt?, det sendet bare alle forespørsler som kommer på min ADSL-linje ut på mitt LAN og lar nettkortene plukke opp de pakkene de skal ha.

Nå valgte jeg lett og ledig å hoppe over de resterende innleggene, da det ble for mye svada her. Av den grunn er det mulig jeg repeterer noe som allerede er blitt sagt. Dette "simple modem"et er jo i utgangspunktet en router, så hva du mener med spørsmålet ditt må være akkurat hvordan en slik teknologi fungerer, og slikt finnes det nok mange gode artikler om på nettet. At det omtales som et modem, er fordi denne routeren i prinsipp har tatt over rollen det gode gamle analoge modemet hadde. Utover dette, er det en router. Om noen har noen andre artige teorier om dette, vennligst send de til meg, da jeg ikke kunne tenke meg å lese noe flere psykotiske innlegg i denne tråden.

EDIT:

Argh, valgte likevel å lese alle innleggene....

Hvor har dere lært alle disse falsumene?!

Lenke til kommentar

holder på og le meg ihjel når jeg leser her, jeg trodde jeg hadde lite peiling på nettverks kort.!

Mitt forslag (som funker!):

Kjøp deg en switch, det koster ikke mange kroner, jeg kjøpte en fra EasyPC (ikke å anbefale, lang leveringstid i mitt tilfelle) det var en CNet 8port 10/100mbit og jeg er veldig fornøyd med den. Den kostet meg litt i overkant av 300kr.

Når du har fått denne kobler du (går ut ifra du har adsl?) nettverks kabelen fra modemets "LAN 10/100" eller lignende til switchens siste port, som som regel er "uplink" porten.

Deretter kobler du de maskinene som skal på nett opp i de andre 7 portene. og surf ivei, det er mulig du må starte pc'en på nytt (for å motta en ny ip adresse fra modemet).

Men jeg må få si en ting til, gjelder de personer som skriver her uten å ha noe peiling i det hele tatt. IKKE post villedende poster! Vær så snill, og hver gang dere prøver å bortforklare blir det bare verre og verre...

MVH

Kenneth

Lenke til kommentar

Nå valgte jeg lett og ledig å hoppe over de resterende innleggene, da det ble for mye svada her. Av den grunn er det mulig jeg repeterer noe som allerede er blitt sagt. Dette "simple modem"et er jo i utgangspunktet en router, så hva du mener med spørsmålet ditt må være akkurat hvordan en slik teknologi fungerer

Du får nok pent lese litt selv, disse Nokia-modemene jeg har her er ingen router.

Jeg forstår ikke at folk ikke begriper at man kan få flere IP-er fra ISP uten at man har en router stående i heimen.

Lenke til kommentar
At det omtales som et modem, er fordi denne routeren i prinsipp har tatt over rollen det gode gamle analoge modemet hadde. Utover dette, er det en router. Om noen har noen andre artige teorier om dette, vennligst send de til meg, da jeg ikke kunne tenke meg å lese noe flere psykotiske innlegg i denne tråden.

Det er et modem, de aller fleste slike her til lands har ingen router funksjon.

Av de store er det bare NGT som leverer modem med innebyggd router til sine kunder.

Du bør ikke være så kjepphøy når du åpenbart ikke har mer peiling enn mange andre i denne tråden.

Lenke til kommentar
Vil bare prøve å rydde opp litt her (i den grad det går).

Jeg tar nå utgangspunkt i at man kun får en ip fra isp'en sin.

Hvis man tror at man kan la være å route trafikken hvis man har flere maskiner og kun får en ip, tar man feil. Følger man eksempelet til "Wabby", så bruker man ip'er man er uautorisert til å bruke: Wabby skrev:

Ta IP'adressen til den maskinen som kommer på nett, skriv det samme inn i den andre maskinen , men på SISTE oktetten på IP adressen så går du et hakk opp eller ned, fungerer ikke dette, prøvd neste.. osv.

Med eksempelet til Wabby, trenger du ikke route, siden alle ip adressene er på samme subnet. Hvis man ikke skal snylte på ip'er som man ikke har lov til å bruke, må man bruke andre ip adresser (som igjen er på et annet subnet, f.eks. noen av de avsatte ip adressene til dette bruket...). Dermed må man ha en router for at disse to subnet'ene skal snakke sammen. Merk at når jeg sier router, så snakker jeg om en instans som kan route. Om det er en maskin som kjører ics, floppyfw, clarkconnect, eller en dsl router, så har det ingen ting å si.

Men siden isp'en din ikke aksepterer ip'er fra ditt lokale lan, så må du gjemme dem bak en offentlig ip. For å gjøre dette så må man bruke en funksjon i ip som heter NAT (Network address translating). Hva som utfører denne funksjonen er egentlig likegyldig, men det må være en instans som forstår det logiske laget (ip adresser), noe som ikke (de fleste) switcher gjør, og ingen hub'er gjør, og har funksjonen. Dermed er det normalt at det er det er den samme instansen som router trafikken.

For å route en trafikk må instansen som har gjør det ha to ip devices. Dvs f.eks. to nettverkskort om det er tp man skal koble sammen. Hvis man ser på en router så har den (i det minste) to ip devices. f.eks. et nettverkskort til lan'et og et til wan'et.[/i]

Dette pluss Windows nettverk wizarden :yes:

Vanskeligere enn det er det faktisk ikke!

AMEN

Lenke til kommentar
At det omtales som et modem, er fordi denne routeren i prinsipp har tatt over rollen det gode gamle analoge modemet hadde. Utover dette, er det en router. Om noen har noen andre artige teorier om dette, vennligst send de til meg, da jeg ikke kunne tenke meg å lese noe flere psykotiske innlegg i denne tråden.

Det er et modem, de aller fleste slike her til lands har ingen router funksjon.

Av de store er det bare NGT som leverer modem med innebyggd router til sine kunder.

Du bør ikke være så kjepphøy når du åpenbart ikke har mer peiling enn mange andre i denne tråden.

Telenor SpeedTouch Home kan brukes som router, men ikkje mot Telenor fordi den ikkje støttar PPPoE. Mot Telenor står den i BRIDGE mode.

Bridging er vel rimelege uintelligent vidaresending.

Telenor Zyxel Prestige "modem" kan brukast som router med innebygd

PPPoE "oppringing".

Men default er begge oppsett i Bridging modus og utan router funksjon.

Dette er vel også grunnen til at ein slepp å bytte desse ut sjølv om ein

skiftar abonnement til f.eks. Bluecom og andre som leiger linjer av

Telenor. Routing og DHCP skjer vel då i andre enden.

Men det var vel ikkje dette tråden eigentleg handla om heller.

Beklager.

Bent

Lenke til kommentar

Ok. To (sikre)alternativer:

A) To nettverkskort i den PC'en som er koblet til kabelmodemet

+ ICS.

B)Kjøpe en bredbåndsrouter f.eks denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...19&GrpID=2&s=pl

Stikkordet her er NAT (Network Adress Translation)

NAT gjør at du på et LAN kan bruke et sett IP-adresse for intern traffikk og ett for ekstern bruk.

Hvis kabelmodemet har innbygd DHCP og NAT, holder det med en hub eller switch, men dette tviler jeg sterkt på.

En switch eller hub har ikke denne funksjonen, men det har derimot en bredbåndsrouter og ICS.

Grunnen: ISP'en gir deg én IP-adresse, bestemt av deres DHCP-server.

Dette er ikke den offentlige(public) adressen, men en adresse på klient-nettet til ISP'ens router.

Fordi det er mangel på IPv4-adresser, leier hver ISP en IP-adresse "pool"

Dvs et visst antall public adresser. Det som så skjer er at ISP'ens router bruker NAT for å gi deg en IP via en DHCP-server.

Det er dette prinsippet du også bruker på et hjemmenettverk.

Grunnen til alle de mer eller mindre feilaktige svarene her er at de ulike ISP'ene har ulike måter å gjøre dette på.

Det er også forskjell på om du er på nett via TV-kabelen og ADSL

Har du f.eks Telenor ADSL, må du selv logge deg på deres server via PPPOE , mens NextGenTel gir deg en router (m/kun 1 port) som selv sørger for oppkoblingen så da holder det med en hub eller switch.

Bottom line:

NIC+ICS=Billig/litt lavere ytelse/ICS-PC'en må være på.

Router=Flere muligheter/kjappere/dyrere(men ikke SÅ mye)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Grunnen: ISP'en gir deg én IP-adresse, bestemt av deres DHCP-server.

Dette er ikke den offentlige(public) adressen, men en adresse på klient-nettet til ISP'ens router.

Er dette normal praksis fra isp'er? Hvilken isp snakker du om, som deler ut private og ikke offentlige ip adresser til sine kunder?

Lenke til kommentar

Joda, du får en public IP, men det er som regel ikke den du får utdelt til din maskin. Denne IP'en er for å koble deg til ISP'ens nettverk. Derfra bruker NAT for å koble deg til internett. Du kan se din eksterne(public) IP ved å gå hit: http://whatismyipaddress.com/

Sjekk deretter din lokale IP (ipconfig /all).....

Hvis du kjører en whois på denne IP'en vil du se at den er registrert på din ISP og er en del av dennes IP-pool.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...