Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To maskiner på nett,men kun en ip?

Anbefalte innlegg

Hei igjen.

Pearwood: Oops, sorry. så ikke linken din før jeg postet. Skal lese bedre neste gang :oops:

Mitt poeng agvg, er bare at dersom man kobler 2 eller flere pc'er på et lan til et modem/router så må nødvendigvis modemet/routeren kunne fordele både innkommende og utgående trafikk til/fra riktige wan/lan - adresser (aka routing) uansett hvor mange offentlige ip'er man får tildelt.

Mulig de kaller det et modem, men så langt jeg kan skjønne må det også, (hvis det er tilfelle at de gir kundene 3 ip'er), ha routing-egenskaper innebygget.

Hvordan mener du at oppkobling og fordeling av trafikk foregår dersom det jeg sier ikke er riktig?

Nei, du får tildelt tre  dynamiske IP-adresser pr abonnement. Det betyr at 3 maskiner kan være samtidig på nett dersom du er oppkoplet via en vanlig nettverks hub.

Tele2 leverer da et modem med routing-egenskaper slik jeg forstår det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei igjen.

Mitt poeng er bare at dersom man kobler 2 eller flere pc'er på et lan til et modem/router så må nødvendigvis modemet/routeren kunne fordele både innkommende og utgående trafikk til/fra riktige wan/lan - adresser (aka routing) uansett hvor mange offentlige ip'er man får tildelt.  

Mulig de kaller det et modem, men så langt jeg kan skjønne må det også, (hvis det er tilfelle at de gir kundene 3 faste ip'er), ha routing-egenskaper innebygget.

Hvordan mener du at oppkobling og fordeling av trafikk foregår dersom det jeg sier ikke er riktig?

For og ta Bluecom som jeg kjenner best.

Når jeg kobler til to maskiner på modemet henter disse IP fra en av BC sine DHCP-servere og får en helt ordinær IP fra BC.

Det er ingen routere på min side for og fikse dette og jeg ser heller ikke grunnen til at du hevder det må være en router på kundesiden av linja.

Lenke til kommentar

ok, men for å skrive helt banalt enkelt : hvordan vet modemet ditt hvilken av pc'ene dine som skal ha de ulike pakkene med data som mottas fra internett? og hvordan vet det hvor data fra en av dine pc'er skal sendes til på internett?

Enten må modemet kunne kjøre separate oppkoblinger mot din isp på en eller annen måte (som jeg ikke har hørt om før ihvertfall), eller det må foregå routing av trafikk. Som sagt så er det mulig de kaller det et modem, men det har antagelig også routing-egenskaper.

For å presisere, så mener jeg ikke at du må ha en router i tillegg til ditt modem. Jeg mener at modemet ditt står for routing av trafikken.

Lenke til kommentar

Det er en router med i bildet, men det kan jo hende den står hos ISP'en. Du må da bruke en switch eller hub og alle pc'ene sender da sin trafikk gjennom modemet til routeren på "andre siden", og trafikk tilbake til pc'ene går enten til alle pc'ene (hub brukes) eller kun til den ene pc'en som skal motta (switch brukes) Det blir som om eget LAN forlenges "gjennom" modemet og til ISP.

Men det kan jo også være at modem og router er samme boks, slik som (mange?) kunder av NGT har.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mange ganger jeg har svart på lignende ting både i dette forumet og i andre sammenhenger. Nei og atter nei, du klarer deg helt fint med ETT nettverkskort. Har selv hatt telenor som bredbåndsleverandør med dial-up løsning mot et modem og delt oppkobling mellom 3 pc'er via hub eller switch i 1 1/2 år, og det fungerte utmerket.  

Som olapirat skriver er det kun dersom du ikke har en hub eller switch til å koble sammen pc'ene med at du trenger 2 kort i en av pc'ene.

Da er vi jo enige da jo! Var det jeg (forsøkte tydligvis) å si.

Med switch går det, hub likeså, men vil det ikke deles ut to IPer når denne fremgangsmåten benyttes? Og man deler ut hele lanet på internett.

Litt vanskelig å bruke et og samme nettverkskort til både LAN og internet.

Og hva er begrunnelsen du har på at dette skal være noe problem?

(Ser frem til å høre den forklaringen om du har en)

Om du kan forklare meg hvordan et NIC kan kobles til 2 uttak på en enkel måte please forklar. Det kan jeg ikke, og vil gjerne lære. En splitter finne vel, men det vil jeg tro er en dårlig løsning?

Du viser ganske tydelig at du ikke har litt peiling på det du snakker om engang. Det er så på viddene at man kan lure på om du mener alvor.

Er det isdn/analog-modem - oppkobling du mener siden du drar tellerskritt inn i diskusjonen? Hvem som betaler for tellerskrittene har da ikke den minste ting å gjøre med ip-adresser du får tildelt av din isp.

Du som dro inn oppringt. Da får du ny IP for hver PC du kobler opp (med oppringt) og du betaler ikke noe ekstra. Bruker du ICS får du bare en og problemet hans med to IPer er løst.

Sorry til han som startet, dette OT og hjelper ikke deg. Ellers tror jeg vi to snakket rundt hverandre.

Lenke til kommentar
ok, men for å skrive helt banalt enkelt : hvordan vet modemet ditt hvilken av pc'ene dine som skal ha de ulike pakkene med data som mottas fra internett? og hvordan vet det hvor data fra en av dine pc'er skal sendes til på internett?

Hvorfor skal et simpelt modem vite noe slikt?, det sendet bare alle forespørsler som kommer på min ADSL-linje ut på mitt LAN og lar nettkortene plukke opp de pakkene de skal ha.

Lenke til kommentar

Ser dere anbefaler switch og koble uplinken direkte på kabel-modemet. Kan noen vennligst forklare meg da hvor den offentlige IP'en havner? Setter du da opp PC'ene med fast ip? Hvordan får du 10.0.0.10-nett til å snakke med offentlig ip uten ruting? For meg så høres det ut som folk snakker om en router og ikke en switch i sin rette forstand. Correct me if I'm wrong! :-?

Lenke til kommentar

Skal si dette ble litt av en tråd etterhvert :lol:

M-kane skrev:

Med switch går det, hub likeså, men vil det ikke deles ut to IPer når denne fremgangsmåten benyttes? Og man deler ut hele lanet på internett

Tror ikke jeg skjønner helt hva du mener med spørsmålet, men jeg forsøker meg på et svar allikevel. For det første blander du lokale ip-adresser med offentlige ip'er (og det er her jeg tror årsaken ligger til at du misforstår det med kun ett nettverkskort). Man kan ikke velge selv hvilke offentlige ip-adresser man vil ha. (Det er det nettleverandøren din som gjør). Lokale ip-adresser kan du styre akkurat som det passer deg. Vanlige serier er eks. 10.0.0.1, 10.0.0.2 .....osv. , eller 192.168.0.1, 192.168.0.2 ....osv. Selv bruker jeg 172.31.150.1 , 172.31.150.2 som lokale adresser. Wan ip'en min oppgir jeg ikke på et forum naturlig nok, men den bestemmes av min isp.

Prøv å tenke deg at en pc kan ha både en lokal og en offentlig ip - adresse. Lan'et ditt 'deles' ikke ut på internett. Dvs. din ip på internett vil aldri være en slik lokal adresse som i eksemplene mine ovenfor.

Om du kan forklare meg hvordan et NIC kan kobles til 2 uttak på en enkel måte please forklar

Det kobles ikke til 2 uttak og du bruker ikke noe splitting av noe slag. Lokale pc'er kobles til switch eller hub (eller router med innebygget swicth f.eks.). Videre kobles router eller modem til uplink port på switch og alle enheter er i nett og alle pc'er har mulighet til å nå hverandre samt internett. Enklere kan det ikke bli.

Du som dro inn oppringt. Da får du ny IP for hver PC du kobler opp (med oppringt) og du betaler ikke noe ekstra

Jo, stemmer at jeg nevnte oppringt forbindelse først, men jeg snakket om oppringt adsl forbindelse (a la telenor sin løsning hvor tellerskritt og betaling for tid ikke er tema), ikke oppringt a la isdn eller analogt modem.

Du greier ikke å ringe opp isp'en din 2 ganger samtidig på en isdn/analog linje for dermed å få 2 ip'er.

agvg skrev:

Hvorfor skal et simpelt modem vite noe slikt?

Som jeg har forsøkt å forklare er det ikke sikkert at modemet ditt er så simpelt som du tror. Det er mulig at det har routing - egenskaper. Navnene modem og router brukes ofte om hverandre.

Grunnen til at skal vite det er for å fordele trafikken til riktige adresser i nettet. Men som hawP sier er det jo mulig at routing forgår i andre enden og at Lan'et ditt 'forlenges' gjennom modem og til isp'en din.

Uansett må det foregå routing av trafikk ett eller annet sted.

det sendet bare alle forespørsler som kommer på min ADSL-linje ut på mitt LAN og lar nettkortene plukke opp de pakkene de skal ha.

Nettverkskort og switcher 'snakker sammen' ved bruk av mac-adresser, ikke ip-adresser.

Lenke til kommentar

Jeg gadd ikke å lese alle inleggene her , men det finnes en måte å få begge på nett uten å betale 70,- eller investere en Ruter.

Når du sier 70,- så virker det som at du har Telenor Avidi, hvis dette stemmer så går det da Modemene er Dumme og fungerer som modulaterer. Ingen sperre.

Ta IP'adressen til den maskinen som kommer på nett, skriv det samme inn i den andre maskinen , men på SISTE oktetten på IP adressen så går du et hakk opp eller ned, fungerer ikke dette, prøvd neste.. osv. Ikke bruk 255 eller høyere , eller 0 og 1 da disse ikke vil fungerer !

:woot::woot::woot::woot:

Lenke til kommentar

Hvorfor skal et simpelt modem vite noe slikt?, det sendet bare alle forespørsler som kommer på min ADSL-linje ut på mitt LAN og lar nettkortene plukke opp de pakkene de skal ha.

Hvordan vet eh hub det da?

Lenke til kommentar

Hvordan vet eh hub det da?

Huber vet da stort sett ingenting, hva mener du?

At modemet trenger ikke vite no? Hvis rutinga foregår hos isp før modemet, så får modemet pakken og sender ut til hele lanet. Det nicet som skal ha pakken mottar, på samme måte som når noe blir senda via en hub

Lenke til kommentar

At modemet trenger ikke vite no? Hvis rutinga foregår hos isp før modemet' date=' så får modemet pakken og sender ut til hele lanet. Det nicet som skal ha pakken mottar, på samme måte som når noe blir senda via en hub[/quote']

Vel, hvilken ruting som isp driver med er da knekkende likegyldig for brukeren i dette tilfellet.

Ja, man kan tenke seg at ADSL-linja er en kjempelang TP-kabel plugget rett i internett ;)

Riktig så flott og teknisk korrekt forklaring ;)

Lenke til kommentar

PCen som er koblet til internett fungerer også som en router. Den setter opp en ip som den andre maskina bruker. Jeg tror du likevel har kun en ip ut av huset. Skal ikke garantere at det er slik, men hos meg fungerer det i alle fall fint.

Lenke til kommentar

Når det gjelder krav til 2 nettverkskort i en PC så les om dette:

Sygate® OneNIC Technology

På denne linken:

http://soho.sygate.com/products/gate_ov.htm

Regner med at ingen påstår at du fortsatt må ha 2 kort i den ene PC-en. Du må derimot fortsatt ha switch / hub.

Hvis du først skal kjøpe enten en switch eller hub så kan du likegodt legge på er par små lapper og kjøpe en router. Da får du også en "fast IP". Med fast så mener jeg at du kan beholde IP-adressen helt til du er offline f.eks. pga strømbrudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...