Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

To maskiner på nett,men kun en ip?

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om det går an for meg å dele internett tilkoblingen min med en annen maskin,uten at det blir brukt to ulike ip-adresser?.Vet at jeg kan kjøpe router for å unngå dette men jeg ville ikke ut med så mye penger for dette.ISP'en tar 70kr ekstra mnd. for flere enn en maskin på nett,så jeg lurte derfor på om det fantes en måte å unngå dette på?.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar du er på dial-up - oppkobling siden dette er et tema (?)

(alltid greit å ta med relevant info for å få best mulige svar).

Koble de to maskinene sammen i en switch som xvani nevner, sørg for at de finner hverandre på nettet (dvs. de må ha lokale ip-adresser i samme subnett, eks. 10.0.0.1 og 10.0.0.2 med submaske 255.255.255.0). Deretter må du aktivere deling av dial-up oppkoblingen på den pc'en som kobler seg opp. (Det er ett fett hvilken av pc'ene som 'ringer-opp' forbindelsen).

Pc som kobler opp mot din isp har da en ip-adresse mot internett gitt av din isp (wan-adresse), og en lokal ip-adresse (lan-adresse). Den andre pc'en har kun en lokal ip-adresse. Dette funker fint. Delte selv internettoppkobling 3 pc'er på mitt telenor-abb. en god stund før jeg tok til fornuften og byttet til nextgentel.

Forøvrig finnes det ca. 1450 andre tråder på dette forumet ang. deling av internettoppkobling...

DesrertGlow skrev:

Switch? Da får man én av to utfall:

1. Begge maskiner på nett med to ulike IP-adresser

2. Bare en maskin kommer på nett av gangen

Tror du er litt på viddene her. Hvilke 2 ip-adresser skulle dette være? Isp'en gir ikke kundene 2 ip-adresser sånn uten videre (det må man betale for, som cider skrev), og du kommer garantert ikke på internett med en lokal ip a la 192.168.0.1. Hverken med eller uten switch ;-)

En liten ting til:

mkane skrev:

To nettverkskort i en PC

Du trenger IKKE 2 nettverkskort i den ene av pc'ene. Det er mye bedre og mer praktisk å bruke en switch. Dette er tydeligvis en svært utbredt misforståelse. I hver eneste tråd ang. deling av internettoppkobling dukker det opp noen og foreslår/påstår at 2 nettverkskort er tingen. En gang til: Du trenger IKKE 2 nettverkskort i den ene av pc'ene.

Lenke til kommentar

Skal du dele en bredbåndsforbindelse med en IP uten router må du ha to nettverkskort jo. Litt vanskelig å bruke et og samme nettverkskort til både LAN og internet.

Måten han skrev på vil jeg tolke som bredbånd. Oppringt får du så mange IPer du bare vil - du betaler tross alt tellerskrittene!

Lenke til kommentar

Det er bare hvis du bruker Windows-deling og i tillegg ikke har hverken hub eller switch at du må ha 2 nettverkskort i en PC.

Bruker du f.eks. Sygate til å styre delinga så kan du klare deg fint med bare ett kort i hver PC.

Windows sin innebygde deling fungerer ikke like bra som f.eks. Sygate.

Med 70 kroner ekstra for ekstra IP vil jeg tippe på Telenor Avidi bredbånd, men det er kanskje mange andre som også tar 70,- for dette.

Lenke til kommentar

m-kane skrev:

Skal du dele en bredbåndsforbindelse med en IP uten router må du ha to nettverkskort jo.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har svart på lignende ting både i dette forumet og i andre sammenhenger. Nei og atter nei, du klarer deg helt fint med ETT nettverkskort. Har selv hatt telenor som bredbåndsleverandør med dial-up løsning mot et modem og delt oppkobling mellom 3 pc'er via hub eller switch i 1 1/2 år, og det fungerte utmerket.

Som olapirat skriver er det kun dersom du ikke har en hub eller switch til å koble sammen pc'ene med at du trenger 2 kort i en av pc'ene.

Litt vanskelig å bruke et og samme nettverkskort til både LAN og internet.

Og hva er begrunnelsen du har på at dette skal være noe problem?

(Ser frem til å høre den forklaringen om du har en)

Pc'en jeg sitter på nå er f.eks. både på et lan med 3 pc'er og i tillegg på internet. Hvordan i all verden har jeg fått det til mon tro?

Oppringt får du så mange IPer du bare vil - du betaler tross alt tellerskrittene!

Du viser ganske tydelig at du ikke har litt peiling på det du snakker om engang. Det er så på viddene at man kan lure på om du mener alvor.

Er det isdn/analog-modem - oppkobling du mener siden du drar tellerskritt inn i diskusjonen? Hvem som betaler for tellerskrittene har da ikke den minste ting å gjøre med ip-adresser du får tildelt av din isp. Om du har bredbånd, isdn eller hva det nå enn er, hvordan skal du greie å ringe opp isp'en din flere ganger samtidig på et modem?

Om du ikke betaler ekstra for det eller har en spesiell abonnementsavtale med din isp om flere ip-adresser (gjelder bredbånd), så får du kun 1 offentlig ip-adresse tildelt.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar!.

For å oppklare hvilken ISP det er snakk om er det som olapirat tippet: Telenor Avidi (Kabel).Beklager at jeg ikke nevnte dette i den første posten!.

Tolker det som at jeg da sitter igjen med to alternativer:

1:Kjøpe ett nettverkskort og en switch.

2:Kjøpe ett nettverkskort og laste ned ICS gratis (?) fra nett.

Så blir spørsmålet:Hva blir da billigst og ikke minst mest praktisk for meg i mitt tilfelle?.Fildeling mellom maskinene er ikke det aller viktigste,men hadde jo helt klart vært en fordel.Nevner dette fordi jeg ikke er så veldig flink på dette området.Mulig fildeling lar seg gjennomføre med begge løsningene?.

Poenget er at mor/far skal kunne surfe og lese e-post oppe,mens jeg driver på i kjelleren med mitt.De sitter nemlig nå på ISDN,og det er jo litt dumt og betale alle ekstrakostnadene når bredbånd allerede er innstallert i huset.

Takk for hjelpen så langt!.

Lenke til kommentar
Om du ikke betaler ekstra for det eller har en spesiell abonnementsavtale med din isp om flere ip-adresser (gjelder bredbånd), så får du kun 1 offentlig ip-adresse tildelt.

Hos Tele2 får en 3 IP-adresser som standard:

Tele2 Kundeservice[/url]"]Får jeg en fast IP-adresse?

Nei, du får tildelt tre dynamiske IP-adresser pr abonnement. Det betyr at 3 maskiner kan være samtidig på nett dersom du er oppkoplet via en vanlig nettverks hub.

Og nei... jeg har ingen verdens ting med Tele2 å gjøre overhodet.

Lenke til kommentar

Haha! For en underholdene tråd. At det kun er én eneste person her som faktisk har noen som helst anelse om hva han snakker om, og at alle andre benekter hans uttalelser, er alltid like festlig.

Ja, det hadde jo tatt seg ut om man kunne ha både Internett og LAN på samme nettverkskort...*

Du er forøvrig kommet til feil konklusjon CIder.

Hva pokker skal du med et nettverkskort til om du kjøper en switch (med mindre du ikke har nettverkskort i begge PCene da...)?

Og nei, du vil ikke på noe tidspunkt klare deg med kun ett nettverkskort, om du skal dele linjen, uansett hva du laster ned fra Internett. Du må også ha en switch.

Som nevnt noen ganger KAN du bruke to nettverkskort i den ene maskinen, men dette er en dårlig løsning da 1. det bruker mye ekstra ressurser på maskinen linjen går gjennom og 2. det kreves at den maskinen står på hele tiden.

Kjøp deg en switch, kjør homenetwork wizard på begge maskiner og du vil stort sett være ferdig.

Mye tyder i retning at du praktiserer Windows, og da bør fildeling gå meget lett. Bare kjør den "wizarden" som Windows har for oppsett av hjemmenettverk. Akkurat hva du gjør der, kommer litt an på hvilken versjon du har av Windows, men det bør gå veldig lett.

Som også nevnt, finnes det mange flotte fildelingsprogrammer, men ingen grunn til å bli for ambesiøse her.

Interne IPer trenger du forsåvidt ikke stille inn, da det som regel går lekene lett med autotildeling. Men som Nemidar så korrekt påpekte, er også det en smal sak, om man skulle trenge det (om du skulle begynne å åpne porter i routeren for spesifikke IPer, sette opp CS-servere o.l.).

*Siden de fleste av dere, med unntak av nevnte ene, har fremvist såpass lite innsikt, er det nok på sin plass å påpeke at uttalelsen før stjernen var sarkastisk..

Lenke til kommentar
m-kane skrev:
Skal du dele en bredbåndsforbindelse med en IP uten router må du ha to nettverkskort jo.

Aner ikke hvor mange ganger jeg har svart på lignende ting både i dette forumet og i andre sammenhenger. Nei og atter nei, du klarer deg helt fint med ETT nettverkskort. Har selv hatt telenor som bredbåndsleverandør med dial-up løsning mot et modem og delt oppkobling mellom 3 pc'er via hub eller switch i 1 1/2 år, og det fungerte utmerket.

Som olapirat skriver er det kun dersom du ikke har en hub eller switch til å koble sammen pc'ene med at du trenger 2 kort i en av pc'ene.

Litt vanskelig å bruke et og samme nettverkskort til både LAN og internet.

Pc'en jeg sitter på nå er f.eks. både på et lan med 3 pc'er og i tillegg på internet. Hvordan i all verden har jeg fått det til mon tro?

Oppringt får du så mange IPer du bare vil - du betaler tross alt tellerskrittene!

Du viser ganske tydelig at du ikke har litt peiling på det du snakker om engang. Det er så på viddene at man kan lure på om du mener alvor.

Er det isdn/analog-modem - oppkobling du mener siden du drar tellerskritt inn i diskusjonen? Hvem som betaler for tellerskrittene har da ikke den minste ting å gjøre med ip-adresser du får tildelt av din isp. Om du har bredbånd, isdn eller hva det nå enn er, hvordan skal du greie å ringe opp isp'en din flere ganger samtidig på et modem?

Amen :yes:

Lenke til kommentar

[quote="Nemidar"

A: Med en router

B: Du deler nettet med PPPoE-klient som kjører over samme nettkort og deler forbindelsen.

C: Dere får tildelt 3 IP-er fra ISP

D: dere kjører både internett og lokal nett på samme LAN uten noen beskyttelse.

E: Dere gjør det samme som C: men bruker f.eks Netbeui-protokollen mot LAN for fildeling osv.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Anbefaler deg å gjøre som dr_down sier Cider. Gå for en 10/100 Mbit switch, koble modem til uplink porten og de to pc'ene dine i 2 vanlige porter. ICS ligger standard i win2k og xp såvidt jeg husker.

Så lenge pc'ene finner hverandre lokalt skal det ikke være noe problem å dele internettoppkoblingen. (Anbefaler forøvrig å ta et søk på dette forumet ang. deling av oppkobling, mye bra info der, så lenge du greier å filtrere bort meldingene fra dem som driver med feilinformasjon og/eller anbefaler eksotiske og lite praktiske løsninger). Lykke til.

Pearwood skrev

Hos Tele2 får en 3 IP-adresser som standard:

Ok. Visste ikke at det fantes leverandører som faktisk gav flere ip'er i standard-abonnementer, men da lærte jeg noe nytt i dag også;-)

Takk for opplysningen. Det er jo fint at det er fremskritt på den fronten også, selv om de fleste ikke har behov for mer enn 1 offentlig ip.

Tele2 leverer i så fall routere til kundene som tar seg av fordeling av ip-adresser lokalt. Min isp, nextgentel, har ikke flere ip'er som standard, men man kan betale ekstra for å få det.

agvg skrev:

A: Med en router

B: Du deler nettet med PPPoE-klient som kjører over samme nettkort og deler forbindelsen.

C: Dere får tildelt 3 IP-er fra ISP

D: dere kjører både internett og lokal nett på samme LAN uten noen beskyttelse.

E: Dere gjør det samme som C: men bruker f.eks Netbeui-protokollen mot LAN for fildeling osv

Spørsmålet mitt om "Hvordan i all verden har jeg fått det til mon tro?" var ment sarkastisk til m-kane, siden han mente det var vanskelig å kjøre både internett og lan på samme NIC, og ikke noe jeg egentlig lurte på.

Men forøvrig har du helt rett i det du skriver.

Vet at jeg var en smule aggressiv i innlegget før dette, men når det for n'te gang skjer at folk som trenger hjelp ang. deling av internettoppkobling får svar om at de må ha 2 nettverkskort i en av pc'ene og andre diffuse forslag/løsninger blir jeg oppgitt. Og når i tillegg noen er påståelige i samme åndedrag som de beviser for omverdenen at de ikke har peiling, hjelper det ikke på mitt humør ihvertfall ;-)

Lenke til kommentar

Ok. Visste ikke at det fantes leverandører som faktisk gav flere ip'er i standard-abonnementer, men da lærte jeg noe nytt i dag også;-)

Takk for opplysningen. Det er jo fint at det er fremskritt på den fronten også, selv om de fleste ikke har behov for mer enn 1 offentlig ip.

Tele2 leverer i så fall routere til kundene som tar seg av fordeling av ip-adresser lokalt.

Bluecom og endel andre gjør også dette.

Hvorfor alle dager skulle Tele2 dele ut noen router for og gi tre skikkelige IP-er?

Lenke til kommentar

Her var det mye delte meninger.Synd jeg ikke har mere peiling om dette selv,men man lærer så lenge man lever,ikke sant?.

Ok,da kjører jeg på med et nettverkskort og en switch.(Har som du sier dr_down kun nettverkskort i den ene maskinen ja).Kjører winXP.ICS er inkludert i windows sier dere?.Ok,da er jo den saken grei.

Fint at du Nemidar ga en liten beskrivelse på hvordan jeg skal koble dette.Er som sagt ingen racer på nettverk.

Så til slutt: Hvor får jeg kjøpt billigst mulig nettverkskort og switch,noen som vet?.Bruker vanligvis komplett eller PSdata.Skal sjekke litt rundt.

Og hva må jeg passe på ved kjøp av dette?.

Takk for hjelpen alle!.Setter pris på det.

Lenke til kommentar

Ser ingenting om at det er standard at kundene får 3 ip-adresser på tele2 sine nettsider:

http://www.tele2.no/go.cfm?id=2474&type=se...03i207i215i2474

avgv skrev:

Hvorfor alle dager skulle Tele2 dele ut noen router for og gi tre skikkelige IP-er?

Vet ikke nøyaktig hvilken løsning tele2 kjører, men om man har flere pc'er i sitt LAN og alle skal ha hver sin offentlige IP over samme oppkobling, er det jo opplagt at trafikken må routes ett eller annet sted.

Er det ulike dynamiske ip'er dere snakker om her? Det er i så fall en helt annen sak. Har sett at noen isp'er reklamerer med at de enten gir kunder 1 fast ip-adresse eller f.eks. 3 ulike dynamiske. Første tilfelle er jo grei skuring og man har fast offentlig ip uansett om man restarter modem/router. Men sistnevnte tilfelle kan lett misforstås av kunden slik at man tror at man kan ha 3 pc'er på nett med 3 ulike offentlige ip'er samtidig, mens det som er tilfellet er at isp'en kun garanterer at ip til enhver tid er en av de 3 forhåndsdefinerte.

I begge tilfeller har man kun 1 offentlig ip til enhver tid.

Som admin'c ganske riktig sier får man ikke flere ip'er ved å bruke ics, man deler kun trafikken lokalt. Ics forwarder trafikk til lokalnettet. Det fungerer på langt nær så bra som nat'ing i en router (hvor man kan spesifisere hvilken type trafikk, på hvilke porter som skal forwardes til hvilke lokale ip'er). Vanlig surfing, henting av mail o.l. fungerer fint over ics, mens f.eks. fildelingsprogrammer som er avhengig av trafikk på bestemte porter ikke vil fungere like bra på andre pc'er enn den som kjører oppkoblingen. (Ics brukes ved oppringt forbindelse).

Cider: Anbefaler ikke å kjøpe 'no-name' nettverkskort/switch. Kjøp av kjente merker a la smc, cnet, 3com osv. Har selv en smc 8-ports 10/100

Mbit swicth og er godt fornøyd med den. Sammenlign priser på ulike webshopper. Det trenger ikke koste mer enn 150,- for et greit nettverkskort og 3-400 for en switch. Sørg også for at du har cat.5 tp-kabler ved oppkobling. Du trenger 3 kabler. 2 stk. fra pc'ene til switch og 1 fra switch til modem. (Men du har vel gjerne dette fra før).

Lenke til kommentar

Vet ikke nøyaktig hvilken løsning tele2 kjører, men om man har flere pc'er i sitt LAN og alle skal ha hver sin offentlige IP over samme oppkobling, er det jo opplagt at trafikken må routes ett eller annet sted.

Tele2 gir antagelig ut tre normale IP-er tildelt via DHCP, hvorfor påstår du at man må ha en router?

Man kan da ha mange IP på samme fysiske utstyr som f.eks et ADSL-modem.

Lenke til kommentar
Ser ingenting om at det er standard at kundene får 3 ip-adresser på tele2 sine nettsider:

http://www.tele2.no/go.cfm?id=2474&type=section&lang=no&path=43i203i207i215i2474

Jammen... jeg oppgav da linken jeg siterte fra: http://www.tele2.no/go.cfm?id=1329&type=te...h=0i207i678i854

For å komme dit: Klikk på Kundeservice. Velg deretter Internett i "Jeg trenger hjelp med"-menyen. Til slutt velger du ADSL i menyen til høyre og scroller ned til "Får jeg en fast IP-adresse?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...