NT84 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Har en digital dekoder (DCR 3023 fra TV Digital). Såvidt jeg kan se har ikke denne boksen noen hdmi inn/utgang. Har kjøpt meg ny TV (Samsung LE40A656) men ikke koblet opp enda. Har jo et par HD-kanaler, så lurer på om det nødvendig med hdmi på dekodern? Eller er HD-sendinger noe man får gjennom digital-signalene uansett? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 For å få HD-signaler fra dekoderen til tv`n så trenger du en kabel som overfører hd-signaler. Hva slags kontakter har du på den da? Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 For å få HD-signaler fra dekoderen til tv`n så trenger du en kabel som overfører hd-signaler. Hva slags kontakter har du på den da? Nå er dekodern koblet til min gamle tv, da jeg fortsatt venter på min nye. Har koblet den til tvn med en vanlig scart kabel og en analog? kabel fra kabel-tv uttaket. Må vel gå til innkjøp av en ny kabel når jeg får hd-tvn.. Men hvilken kabel? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg kjenner ikke til den dekoderen, og heller ikke DigitalTV - er det et selskap som heter det? Men hvis det er en dekoder som skal gi deg digital tv, så må det da være enten HDMI eller iallfall DVI kontakt på dekoderen? Selve kabelen fra veggen skal du ikke tenke på, hvis det var den du mente. Det er dekoderen som gjør signalene om til HD, kabelen fra veggen til dekoderen kan være den samme. Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Jeg kjenner ikke til den dekoderen, og heller ikke DigitalTV - er det et selskap som heter det? Men hvis det er en dekoder som skal gi deg digital tv, så må det da være enten HDMI eller iallfall DVI kontakt på dekoderen? Selve kabelen fra veggen skal du ikke tenke på, hvis det var den du mente. Det er dekoderen som gjør signalene om til HD, kabelen fra veggen til dekoderen kan være den samme. Har null peiling på dette. Men på dekoderen så står det TV Digital. Merket er vel DCR 3023 som det står under.. Det står i tillegg DVB-C dekoder.. Ser ingen HDMI eller DVI kontakt på dekoderen. Endret 21. september 2008 av NT84 Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Før vi roter oss bort i ord og uttrykk om Digital TV (både dekoderen og den tekniske betegnelsen av digital tv), ville det vært til hjelp hvis du kunne gi litt mer info om - hvilket selskap du er kunde hos - hvilket abonnement du har - og hva slags dekoder du faktisk har Jeg ser du oppgir navn og merke, men det sier iallfall ikke meg noe Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Jeg er kunde hos KTV.no, Stjørdal kabel-tv. Har vanlig analog grunnpakke og digital grunnpakke + canal plus pakken, som krever digital dekoder. Legger ved bilde av dekoderen jeg har. Endret 21. september 2008 av NT84 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis du spør om tilkoblinger så hadde det vel vært bedre å ta bilde av baksiden..... Ser ikke ut som ktv.no leverer HD-kanaler. Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Hvis du spør om tilkoblinger så hadde det vel vært bedre å ta bilde av baksiden..... Ser ikke ut som ktv.no leverer HD-kanaler. Bildet jeg la ved fant jeg på nettet, akkurat samme dekoderen som jeg har. Har sett bak og der er det ikke hdmi utgang, heller ingen dvi utgang såvidt jeg ser. Jeg har canal plus pakken og de har en HD Sport kanal.. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Man må skille mellom digital tv og HDTV. Det du har der er digital overføring, men det betyr ikke det samme som at du får HDTV. Jeg har Viasat HD, men det er (foreløpig) bare tre rene HD kanaler i den pakken; TV1000 HD, National Geographic HD og Viasat Sport HD. For å få HDTV er du avhengig av følgende; 1. en tv som takler HD (det får du i Samsungen du venter på) 2. dekoder som er beregnet for HD 3. kabler med HD overføring 4. kanaler som faktisk sender i HD kvalitet Men de kanalene som ikke sendes i HD blir også et hakk hvassere når man har de tre førstnevnte punktene. Ps! Jeg vet ikke om CD og Viasat har avtaler med rene kabelselskap om å sende HD kanalene deres? Det ville i så fall vært litt merkelig Endret 21. september 2008 av cheeba Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ifølge kanaloversikten til tilbyderen din så har de ingen av HD-kanalene til Canal Digital, men det kan jo hende at det har blitt endringer (hjemmesiden dems ga ikke akkurat inntrykk av at det var så veldig stort og seriøst firma...). Dekoderen på bildet har ingen "HD-skryte"-merker så jeg tipper at den ikke gir HD-sendinger. Og hvis du ikke har annet enn scart på baksiden så har du ikke noe valg. Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Men de kanalene som ikke sendes i HD blir også et hakk hvassere når man har de tre førstnevnte punktene. Du mener at bildet på kanelene blir bedre når man har de tre førstnevnte punktene ja? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ps! Jeg vet ikke om CD og Viasat har avtaler med rene kabelselskap om å sende HD kanalene deres? Det ville i så fall vært litt merkelig Hvorfor skulle det være merkelig, de vil jo tjene penger. De store kabelselskapene som har teknologien sender HD, f.eks. Get tilbyr Canal+ filmHD og sportHD, TV1000HD og Viasat sportHD. Lenke til kommentar
NT84 Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Ifølge kanaloversikten til tilbyderen din så har de ingen av HD-kanalene til Canal Digital, men det kan jo hende at det har blitt endringer (hjemmesiden dems ga ikke akkurat inntrykk av at det var så veldig stort og seriøst firma...). Dekoderen på bildet har ingen "HD-skryte"-merker så jeg tipper at den ikke gir HD-sendinger. Og hvis du ikke har annet enn scart på baksiden så har du ikke noe valg. KTV er faktisk et av landets eldste kabel-tv selskap, men kan ikke akkurat skryte av selskapet fordi. Menmen, jeg overlever uten HD-sendinger. Må vel bare bite i det sure eplet og finne meg i å skaffe meg ny leverandør om jeg skal ha det. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvorfor skulle det være merkelig, de vil jo tjene penger. Sant nok. Jeg så bare for meg at de ville selge disse kanalene på egenhånd, sammen med dekoderne. Men det er jo ikke rare greiene å lokke med enda, all den tid det er så få kanaler det er snakk om. Sikkert like greit å selge de i "løs vekt" til interesserte. Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Du mener at bildet på kanelene blir bedre når man har de tre førstnevnte punktene ja? Ja, til en viss grad. Men ikke forvent deg noen revolusjon. Det varierer litt fra kanal til kanal også. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 hvor mye mer plass tar en hd sending kontra en vanlig sending på en pvr dekoder? Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Hvis du tenkte på opptak så tar en HD sending ca 2.5 ganger så mye plass. Iallfall om man skal tro Teknofil`s test av Viasat HD. 60 timer med HD og 150 timer med vanlig på en 250 GB harddisk. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hvis du tenkte på opptak så tar en HD sending ca 2.5 ganger så mye plass.Iallfall om man skal tro Teknofil`s test av Viasat HD. 60 timer med HD og 150 timer med vanlig på en 250 GB harddisk. tenkte på opptak ja.. da vet jeg det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå