Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett funker plutselig ikke lenger...

Anbefalte innlegg

ARGH!

Dette er fjernt.

Jeg har hatt en Server som har delt ISDN :shrug: oppkoblingen i ca et halvt år nå. Men plutselig i dag, så fungerer det ikke for andre maskiner å bruke den.

"The page cannot be displayed" kommer opp øyeblikkelig.

Den eneste forrandringen som har skjedd i nettverket, er at den ene maskinen har fått OS'ene reinstallert - noe som ikke skal har noe betydning for serverens evne til å dele internett.

Fra den ene maskinen klarte jeg å koble på internett, slik at ikonet kommer nedi hjørnet, men det hjelper ikke. "The page cannot be displayed". Internett funker fint på serveren.

Tilfeldigvis så skulle jeg sette opp en ny server i dag, noe jeg har gjort nå, men det fungerer fremdeles ikke. Nå klarer ikke maskinene engang å finne den delte internett oppkoblingen - selv om nettverket fungerer fint (de kan se delte mapper og slikt). Jeg har en følelse av at det skyldes at deling av en dial-up connection i Windows Server 2003 ikke er så simpelt som det er i winXP? (jeg høyreklikker på tilkoblingen, og trykker "advansed" setter hake i "Allow otherblabla...".

Network setup wizard har jeg gått gjennom utallige ganger på de andre maskinene, skiftet IP'er, slettet netverkskort og installert på nytt, men ingenting hjelper.

Skjønner ikke en dritt... :cry:

Noen andre som gjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to sjekkpunkter til deg.

1. Kjører du DHCP på serveren? -> Deaktiver.

2. Har du kjørt wizarden for nettleseren?(Denne er sannsynlig slik du skriver problemet)

Om disse ikke hjelper kan du poste ipconfig /all her på forumet for begge maskinene.

Lenke til kommentar

Jeg kjørte DHCP på den nye serveren, noe jeg fjernet igjen. Det gjorde jeg ikke på den gamle.

Men på den nye serveren som kjører windows server 2003 RC2 er egentlig problemet at PC-ene ikke finner den delte oppkoblingen.

Hva mener du med wizard? Wizard har jeg kjørt på begge maskinene som skal bruke internett oppkoblingen - uten resultat. (før fant de internett oppkobling og kunne koble av og på denne selv, men de hadde liksom ikke kontakt med internett allikevel. Når jeg nå satte opp den nye serveren, finner de ikke engang noen delte oppkoblinger.

Lenke til kommentar

Men på den nye serveren som kjører windows server 2003 RC2 er egentlig problemet at PC-ene ikke finner den delte oppkoblingen.

Hva mener du med wizard? Wizard har jeg kjørt på begge maskinene som skal bruke internett oppkoblingen - uten resultat. (før fant de internett oppkobling og kunne koble av og på denne selv, men de hadde liksom ikke kontakt med internett allikevel. Når jeg nå satte opp den nye serveren, finner de ikke engang noen delte oppkoblinger.

Om jeg forstår deg rett, så mener du at du kunne koble til å fra(linjen på hovedmaskinen) etter behov fra en annen maksin på nettverket.

For å få til det må du først aktivisere(huke av) en eller annen modus som gir full tilgang til internettoppkoblings-delingen. Husker ikke hva det het(og har ikke XP selv) men du ser det når du går inn på egenskapene for delingen på ICS serveren.

I f.eks IE må du gjøre dette for å kunne bruke nettleseren:

Verktøy->alternativer->tilkoblinger->set opp(og wizarden framkommer).

Sjekk at maskinen som skal nyttegjøre seg av delingen mottar IP fra DHCP. Du bruker DHCP som er innebyggd(går automatisk når du deler ISDN linja) med modemsdeling(ICS). M.a.o. trenger ikke å sette opp en egen DHCP-service.

Hadde litt problemer en gang jeg skulle bruke XP og den xxxxx-wizarden til nettverket. Ble bare tull av hele greia(i kombinasjon med ICS aktivisert).

Etter det foretrekker jeg å gjøre alt manuellt selv, og ha litt mer kontroll med hva som skjer(kan jo hende at jeg bare hadde en dårlig dag :roll: ). Slå også av firewallen på selve nettverkskortene i XP(skader aldrig å gjøre det på sitt eget LAN).

Lenke til kommentar

JA, jeg vet hva du mener. Den var huket av.

Det rare var at serveren var ikke rørt en gang! det var verken tastatur eller mus koblet til, så det var ingen endringer gjort på den.

Som sagt, den eneste endringen som ble gjort den dagen var reinstallering av OS på den ene PC-en - men det var på en annen PC jeg merket at internett plutselig ikke fungerte lenger...

Veldig merkelig.

Men nå har jeg jo byttet ut PC-en, så det er ikke noe å gjøre med den gamle lenger. Nå er problemet å få delt oppkoblingen skikkelig på den nye serveren, med Windows Server 2003. Se denne tråden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...