x_periences Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Her om dagen skjedde det noe veldig, veldig rart. Jeg satt igang en reinstallasjon av maskinen min etter å ha slettet og opprettet partisjonen på nytt og formatert den med NTFS. Vista startet opp etter installasjonen, lastet ned og oppdaterte seg selv, for så å aldri mer komme opp igjen. Når maskinen restartet, ble den hengende i en boot-loop. Jeg tok en titt i Bios, og registrerte at BIOS ikke finner harddisken min. Jeg forsøkte da å boote med Vista cd-en, men den registrer ikke engang cd-en. Jeg forsøkte da å bruke en USB diskett stasjon med en XP boot disk, og neida. Maskinen gidder ikke engang å se om det er en diskett der. Ettersom jeg ikke får bootet hverken med cd eller diskett, står jeg helt rådvill. Jeg har resatt cmos på hovedkortet uten at dette hjalp. Det lyser på cd stasjonen når jeg starter opp, samtidig så registerer raid controlleren min harddisken (SATA), men den booter bare ikke. Jeg lurer på om det er kommet inn et virus eller noe som kan ha gjort dette. Jeg registerer noe text på skjermen rett før den booter, men er ikke sikker på hva det er. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? Er hovedkortet gått til skogen? Er det noe man kan gjøre med BIOS for å få den til å registrere hdd, floppy eller cd slik at jeg ihvertfall kan få flashet "driten"?? XP Endret 21. september 2008 av x_periences Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 prøv å flytt disken og dvd spilleren over til noen andre kontakter, helst ikke raid. du kan jo også prøve å boote fra en usb device dersom du har tilgang på det. Lenke til kommentar
x_periences Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 prøv å flytt disken og dvd spilleren over til noen andre kontakter, helst ikke raid. du kan jo også prøve å boote fra en usb device dersom du har tilgang på det. Floppy'en er USB så det gikk ikke med å boote fra den.. Skal se om jeg kan koble til disken på noen andre kontakter Lenke til kommentar
x_periences Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Vel, da fikk jeg faktisk maskinen opp igjen. Dette gjorde jeg ved å flytte harddisken på hovedkortet fra SATA 1 til SATA2. Det innebærer vel at SATA 1 inngangen er plutselig blitt defekt. Er dette noe "vanlig" feil?? Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) det kan skje, men det er ganske uvanlig. du kan jo prøve å legge inn driverne en gang til. dvs chipsett/system drivere. dersom de er gamle så kan det jo være en nyere versjon ute også. jeg vil i alle fall tippe at det er driverne som er problemet. raid kontakter funker vanligvis ikke føre raid drivere er installert i windows. plus at kontrolleren må være aktivert i bios. jeg pleier ikke å bruke raid kontrollerne på de maskinene jeg bygger med mindre det er for få valige porter eller at det skal kjøres raid. Endret 23. september 2008 av Spirre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå