Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Snart jul, hjelp! (droppe hele greia?)

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Nå er det snart jul igjen - vel, snart tid for at enkelte begynner å tenke på det med julegaver.

Jeg har lekt meg med en tanke rundt dette - hva om jeg dropper konseptet helt? Julen er en deprimerende tid for meg, jeg er aldri i godt humør når det er jul, julekvelden er da verst. Familieselskapene rundt jul har jeg halvveis droppet tidligere, mat er ikke min greie - selv ikke ved middagsbordet på julekvelden føler jeg meg velkommen.

Konseptet med julegaver liker jeg heller ikke - både å ta imot og gi er strevsomt. Det er tanken som teller, men hva når tanken bak kun er gammel tradisjon? Når selv ikke besteforeldrene mine husker hva de gav meg sist jul så synes jeg det virker litt dumt.

At jeg skal gi julegaver er jo noe som blir forventet av meg - det er jo naturlig at man skal gi om man skal få, men det å gi er vanskelig. Bare det å kjøpe gaver til de aller nærmeste er jo vanskelig nok - for ikke å snakke om alle andre som det blir forventet at jeg skal finne gaver til.

Problemet er jo at det er en tradisjon - og at det sikkert blir diverse problem. Jeg er da mest bekymret over hvordan andre folk vil reagere, spesielt nær familie og gode venner. Derfor spør jeg her - er det andre som har tanker og erfaringer rundt dette?

Er det noen som helst grunn til å holde på tradisjonen når jeg ikke er religiøs, ikke liker konseptet, ikke liker tankeløse gaver frem og tilbake, og er direkte utilpass i det sosiale rundt julefeiringen?

Hvordan ville du reagert om en av dine nærmeste plutselig bestemte seg for å droppe julefeiringen?

Er det flere som føler seg utilpass rundt juletider?

Hvordan bør jeg gå fram rent praktisk for å få minst mulig bryderi rundt det?

Hva bør jeg gjøre for å holde humøret oppe når julen først kommer?

( Poster forøvrig som gjest siden jeg synes det er pinlig å spørre om dette, og at jeg helst ikke vil ha dette knyttet opp mot brukeren min/meg som person før jeg har bestemt meg for hva jeg skal gjøre. Beklager om denne heller hører hjemme i en annen kategori, men jeg vil ha en saklig debatt på det sosiale aspektet rundt dette, og hvordan andre folk vil reagere - så jeg tror den hører hjemme her. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Julen for meg er bare fri, bryr meg ikke om gaver eller maten, siden vi spiser slik mat ganske ofte. Slektninger er noe jeg ikke synes så mye om, de besøker en gang i året, husker ikke de fleste, de bryr seg ikke om meg og jeg bryr meg ikke om dem.

Så joda, du er ikke alene, men synes det blir god stemning når man får pyntet huset.

Lenke til kommentar

Jeg får aldri julestemning. Uansett hvor hardt jeg prøver. Men jeg kjøper fortsatt gaver til mine nærmeste. Jeg kjøper gaver bare til mine nærmeste for jeg syns det er litt overkill å gi gaver til de som er lenger ute i kretsen i tillegg. De som ikke er så nære, pleier jeg å sende julehilsen til.

Selv ser jeg kun et kapitalistisk modell når jeg tenker på julen. Selv om jeg trives med familie og mine nærmeste så syns jeg at vi kan ha slike sammenkomster andre tider også enn bare jul. Det blir litt som Valentins dag, hvorfor skal du akkurat bruke denne dagen til å vise at du elsker noen, framfor å gjøre det resten av året?

At jeg feirer jul er mest for å fylle andres forventninger, for å gjøre dem glade. For jeg er jo glad i dem, og da er det bare positivt at de er glade.

Men konseptet jul i seg selv har blitt til en kjøpefest og økt omsetning for lengst, dessverre.

Lenke til kommentar

Er mange år siden jeg hadde en skikkelig julestemmning.

Jeg har merka at byen nært bygda mi sakte men sikkert har blitt mindre pyntet. Og det er synd. Det er jo så fint med all pynten, den drar jo opp stemmninga.

Gaver og slik sliter jeg mye med. Orker ikke og handle inn. Blir till at det blir bare de nærmeste som får noe. Og jeg angrer når jeg ikke kjøper til bursdagene også..

Lenke til kommentar

Julestemning er noe som tilhører fordums barneår for min del. Kan faktisk ikke huske hvordan det føles en gang.

Ellers er jeg veldig enig med trådstarter, og det er til tross for at jeg er en meget sosial person generelt, og kommer flott overens med all familie.

Poenget er det at når stemningen ikke er der(den er fullstendig ødelagt av diverse produsenter og forhandlere), så blir "kosen" påtvunget, uekte og ikke så kos likevel.

Julegaver er fullstendig svada. Hvorfor skal jeg få gaver fordi noen tror Jesus ble født den dagen? Han gjorde jo forøvrig ikke det heller.

Sist jul var jeg skikkelig skutt/syk uka før julaften. Det var faktisk helt okei, og det eneste jul jeg fikk var 3-4 timer hos familien på julaften, før jeg dro hjem og la meg igjen.

Jula kunne vært flott og koselig den. Hadde det ikke vært for alt det økonomisk motiverte pisset som gjennomsyrer den.

Lenke til kommentar

For min egen del vet familien meget godt hva jeg mener, og jeg insisterer hvert år på å ikke bli gitt gaver.

Jeg gir dog selv til søsken, foreldre og slikt, fordi jeg vet det forventes. Men da gjerne noe veldedig, nyttig eller noe slikt. Ikke meningsløst fjas.

Lenke til kommentar

Jeg er glad i jula pga familie og roen som gjerne er ved juletider. Det jeg overhodet ikke liker med jul, er at den har blitt så sinnsvak kommersiell. Når vi såvidt får kommet over september før kjøpepresset starter, synes jeg det er helt feil. Julen er i seg selv en fin tradisjon som for vår del er en miks av hedensk og kristent. Men desverre blir den ødelagt av nevnte kjøpepress....

Jeg er heller ikke noe glad i alt gavestyret som i praksis er å sponse handelstanden mens man bytter ting man ikke trenger. Desverre er særlig min fars side heller motsatt. Det jeg gjorde det ene året, var å gi penger til et UNICEF-prosjekt i stede. Jeg skrev noe sånt som at "du har gitt xxx kroner til yyyy" på et kort de andre i familien fikk. Det ble stille og betenktsomt rundt bordet for å si det sånn.

Det er litt annerledes igjen nå som det har blitt barn inn i bildet. Jeg synes barn godt kan får gaver (men ikke så mye at de blir bortskjemte av det), mens blant voksne bør man kunne begrense seg. Hvert eneste år hører vi om hvor mye mer vi bruker av penger i/ til juletida i forhold til året før. Det er på tide å snu denne trenden og heller fokusere på det som viktig i jula; samling av familien og de man er glad og evt. det religiøse budskapet for de det er viktig for.

Lenke til kommentar

Jula for meg har med årene blitt en waste, jeg som mange andre mannfolk hater å kjøpe julegaver, fordi jeg forbinder all letingen og det med å rett og slett velge det som man tror den andre vil være fornøyd med som ORK. Maten gir jeg også blaffen i, spiser jo biff og hummer året langt uansett.

Slektsammenkomsten er derimot ganske fint, men går fort lei av dem selv om vi treffes sjeldent. Skulle ønske jeg kunne bare gi faen i alt, men det funker ikke, for jeg har ikke samvittighet til å motta gaver men å ikke gi noen gaver selv. Slik er det bare.

Lenke til kommentar
Skulle ønske jeg kunne bare gi faen i alt, men det funker ikke, for jeg har ikke samvittighet til å motta gaver men å ikke gi noen gaver selv. Slik er det bare.

Men om man sier meget klart fra at man absolutt ikke ønsker gaver, bør jo folk respektere det?

Det gjør de ikke i mitt tilfelle. :roll:

Lenke til kommentar

trådstarter her.

fint å høre at det ikke er bare jeg som er lei konseptet og/eller gjennomføringen av det.

Jeg er mest usikker på om de andre vil respektere det når jeg sier at jeg ikke vil feire jul og dermed ikke ønsker noen julegaver. Dette er liksom problemet, hadde det ikke vært for at det er kjipt om de ikke hører på meg så hadde jeg droppet det uten å tenke noe videre over det.

at jeg ikke liker det sosiale rundt det kommer av at jeg ikke liker mat, ei heller tvunget sosialt samvær med for store deler av slekten. familiemiddag er ikke gøy når jeg sitter der og ser dum ut når de andre nyter maten. middagen på juleaften er så ille at jeg har valgt å ikke engang sitte ved bordet ett par år nå(dette er jo gjennomførbart siden det er kun den aller nærmeste familien)

det større familieselskapet er litt ekstra kjipt fordi stemningen ikke er heeelt på topp - gøy når stridsøksen er innenfor rekkevidde ved ALLE annledninger på kryss og tvers i familien ja :(

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Hver jul tenker jeg hvor deilig det hadde vært å bare gi faen. Sosiale situasjoner er ikke helt min greie, og i hvert fall ikke forventninger fra andre. Jeg føler at alt blir så kunstig. Grunntanken bak den moderne julefeiringen er vel at man skal være sammen med andre og ha det hyggelig. Oppfyllingen av det første kravet lar seg lett gjøre; man har jo familien. Nettopp dette gjør at det andre kravet ikke kan oppfylles. For å ha det hyggelig må jeg være sammen med mennesker jeg liker, og har valgt ut selv. Familien fikk jeg med på kjøpet når jeg ble født.

En eller annen gang skal jeg bryte med alt som heter normer og forventninger. Juleferien skal brukes til noe konstruktivt og fornuftig, eller bare til å slappe av alene. Først da ville jeg fått en bra jul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...