heggstad Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hei. Legger ved et bilde, som ofte er starten og slutten på de mange klimadebattene. Og spørsmålet om hvordan vi skal komme oss vekk fra klimaproblemene kan nok også jeg si litt om, men ikke her. Men uansett tok jeg et bilde av denne synderen på en gammel traktor. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg liker idéen, og hvor fokuset ligger. Men det blir for mye rot i bakgrunnen til at jeg virkelig kan like dette bildet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg mener at uten det rustbrune i bakgrunnen fungerer godt. Uten hadde det blitt veldig sterilt, og det er neppe meningen når man vurderer bildet som symbolsk. Dette bildet har tydeligvis en agenda, så kontekst er nødvendig for at det ikke skal bli ren estetikk. Perfeksjon er så mye rart, men det er i hvertfall ikke fordreining av virkeligheten. Jeg skjønner egentlig ikke påstanden om at det er for mye rot i bakgrunnen, for jeg oppfatter den som uvanlig ryddig til å være et slik bilde. Eller for et bilde i det hele tatt. Det skal godt gjøres å finne så ryddige og enkel bakgrunner som bidrar til komposisjonen på en så viktig måte. Bildet har som nevnt en politisk agenda, og kan det i likhet med nyhetsfotografi være umoralsk å manipulere bort deler av det. Da blir det en manipulert virkelighet. Men det kan også vurderes som politisk kunst, og da stiller det seg annerledes. Som bilde er jeg ikke helt enig med meg selv om hva jeg skal mene om det. Jeg synes bruken av DOF skaper både dybde og 3D. Det som jeg finner spesielt artig er at lykten til høyre sammen med eksosrøret skaper en tydelig diagonal. Det er også en klar bruk av tredjepartsregelen. Så teknisk liker jeg det ganske bra, og ved ettertanke tror jeg at jeg liker motiv og bruk av motiv ganske bra også. Etter å ha latt det synke endret jeg oppfatning av bildet, og ovenforstående kommentar gjorde meg sikker på hva jeg ønsket å skrive om det. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Med "rot" så mener jeg dette som er nede i høyre hjørne (hva det nå enn er). Jeg føler bare at det er i veien. Endret 22. september 2008 av Mimir Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Lykten? Uten den blir jo komposisjonen ødelagt. Eller ikke-eksisterende. Jeg vil anbefale å lese deg litt opp på andre prinsipper enn tredjepartsregelen. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Kun min personlige mening; ingenting annet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Selvfølgelig, og min personlige mening er det motsatte. Jeg synes bare at det var verdt å kommentere fordi det teknisk ikke er en feil, og slike kommentarer kan ofte føre til massesuggesjon som strider mot den tekniske vurderingen av bildet. Vi ser altfor ofte at når noen kommer med en kritikk så henger mange seg på den kommentaren uten å tenke selv, og i så måte følte jeg en trang til å poengtere at det du finner feil faktisk også kan være en bærende kvalitet. Eller er en bærende kvalitet i mine øyne, og ut fra klassisk teknikk. Lenke til kommentar
heggstad Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Takker for kommetarer av dere begge to, og vil starte med å si at lykten i høyre hjørne var der uten tilfeldigheter, for synes den hørte sammen (jeg ville jo også vise at det er en traktor, og ikke bare et eksosrør). I tillegg såg jeg diagonalen som du nevner PM, og likte den selv. Men takk for fine tilbakemeldinger av dere begge! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå