sudoman Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) I windows har man muligheten til å høyreklikke på tekst i et cmd vindu, markere direkte og så høyreklikke igjen for å paste det automatisk i eks. et annet cmd vindu. Har man slike musemanøvere i terminalvindu også, eller må man høyreklikke, velge marker, klipp, kopi, lim osv. som er veldig tungvindt. Tenker heller ikke på ctrl-c etc. men muligheten til å gjøre dette raskt med musa. Tips? Endret 21. september 2008 av sudoman Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Gled deg! Alt du kan gjøre i det krøkkete "DOS-shellet" i Windows, kan du gjøre bedre i Linux Copy&paste er så enkelt som at du markerer teksten (du trenger ikke gjøre noe mer!), så trykker du midterste museknapp der du skal paste inn. Endret 21. september 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Copy&paste er så enkelt som at du markerer teksten (du trenger ikke gjøre noe mer!), så trykker du midterste museknapp der du skal paste inn. Kanskje en god ide å nevne at dette fungerer i så godt som alle programmer? Dvs - du kan merke, og lime inn med midtre museknapp fra f.eks Firefox, Gedit etc. Mitterste museknapp vil si "hjulet", eller høyre+venstre. Endret 21. september 2008 av Kagee Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Dersom du ikke liker oppførselen til ditt terminalvindu finnes det også en rekke å velge mellom. xfce4-terminal, gnome-terminal, konsole, aterm, eterm, xterm, Rxvt og flere. Lenke til kommentar
sudoman Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Takker for gode tips Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) http://www.linuxcommand.org/learning_the_shell.php er kjekt lesestoff for dei som ikkje er heilt stødig i terminalen. (og for eindel av dei som trur dei er >_>) Endret 22. september 2008 av Mr.Elendig Lenke til kommentar
sudoman Skrevet 25. september 2008 Forfatter Del Skrevet 25. september 2008 Takker :-) Lenke til kommentar
Mapster Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Steike...! no har eg hatt gnu/linux som min primære plattform i et halvt år og har aldri hørt om den kopierings metoden der! Jeg har egentlig bare irritert meg over at jeg av og til "plutselig" dukker opp noe jeg ikke mente å kopiere Man lærer noe nytt hver dag... Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det er f.eks grunnen til at når du trykker på adresselinjen i en nettleser i GNU/Linux blir ikke den eksisterende adressen markert. Det er veldig irriterende når du er vant med Windows hvor du bare klikker i adresselinjen og kan lime inn en ny URL med CTRL-V/CTRL-B, men siden bare tekstmarkeringen ville ha kopiert den gamle adressen må du der trykke HOME, SHIFT-END, delete eller tilsvarende. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 (endret) Det fins faktisk 2 forskjellige clipboards i Linux. 1. Den "automatiske" hvor det bare holder å merke tekst. Og trykke midterste museknapp/scrollwheel for å paste 2. En clipboard som minner mer om den i Windows, hvor man må trykke ctrl-c, ctrl-v Så hvis man irriterer seg over at URL-feltet i Firefox ikke blir markert ved et enkelt klikk, kan man gå inn på about:config og sette browser.urlbar.clickSelectsAll=true Da vil man få problemet som JohndoeMAKT beskriver, men kun for clipboarden under #1 Endret 26. september 2008 av Langbein Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 2. En clipboard som minner mer om den i Windows, hvor man må trykke ctrl-c, ctrl-v eller ctr-ins, shift-ins Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå