Gå til innhold

spørsmål rundt bash terminalvindu.

sudoman

Anbefalte innlegg

I windows har man muligheten til å høyreklikke på tekst i et cmd vindu, markere direkte og så høyreklikke igjen for å paste det automatisk i eks. et annet cmd vindu.

Har man slike musemanøvere i terminalvindu også, eller må man høyreklikke, velge marker, klipp, kopi, lim osv. som er veldig tungvindt. Tenker heller ikke på ctrl-c etc. men muligheten til å gjøre dette raskt med musa.

Tips?

Endret av sudoman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gled deg! Alt du kan gjøre i det krøkkete "DOS-shellet" i Windows, kan du gjøre bedre i Linux ;)

Copy&paste er så enkelt som at du markerer teksten (du trenger ikke gjøre noe mer!), så trykker du midterste museknapp der du skal paste inn.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Copy&paste er så enkelt som at du markerer teksten (du trenger ikke gjøre noe mer!), så trykker du midterste museknapp der du skal paste inn.

Kanskje en god ide å nevne at dette fungerer i så godt som alle programmer? Dvs - du kan merke, og lime inn med midtre museknapp fra f.eks Firefox, Gedit etc. Mitterste museknapp vil si "hjulet", eller høyre+venstre.

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Steike...! no har eg hatt gnu/linux som min primære plattform i et halvt år og har aldri hørt om den kopierings metoden der! Jeg har egentlig bare irritert meg over at jeg av og til "plutselig" dukker opp noe jeg ikke mente å kopiere :p

Man lærer noe nytt hver dag...

Lenke til kommentar

Det er f.eks grunnen til at når du trykker på adresselinjen i en nettleser i GNU/Linux blir ikke den eksisterende adressen markert. Det er veldig irriterende når du er vant med Windows hvor du bare klikker i adresselinjen og kan lime inn en ny URL med CTRL-V/CTRL-B, men siden bare tekstmarkeringen ville ha kopiert den gamle adressen må du der trykke HOME, SHIFT-END, delete eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Det fins faktisk 2 forskjellige clipboards i Linux.

1. Den "automatiske" hvor det bare holder å merke tekst. Og trykke midterste museknapp/scrollwheel for å paste

2. En clipboard som minner mer om den i Windows, hvor man må trykke ctrl-c, ctrl-v

Så hvis man irriterer seg over at URL-feltet i Firefox ikke blir markert ved et enkelt klikk, kan man gå inn på about:config og sette browser.urlbar.clickSelectsAll=true

Da vil man få problemet som JohndoeMAKT beskriver, men kun for clipboarden under #1 :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...