el_cash Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Heisann! Jeg har nettopp installert et trådløst nett (D-Link DI-714P+) med to laptop'er (en med win XP Home Edition & en med Win ME) og en stasjonær pc (med Win XP Pro). 1) Det jeg lurer på, er hvordan jeg setter pc'ene i nett slik at jeg kan mappe opp alle harddisker fra alle pc'er i windows explorer. Hva blir da enkleste løsning? 2) Jeg har også en printer som jeg gjerne vil koble til den stasjonære (av praktiske grunner) med usb-kabel, printeren (Canon S750) har støtte for usb. Kan jeg da, med ovennevnte nettverksløsning, bruke denne printeren fra alle pc'er i nettet? Eller må jeg koble printeren til router med vanlig printerkabel? Håper noen kan hjelpe meg! Lenke til kommentar
joenohr Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 Heisann! Jeg har nettopp installert et trådløst nett (D-Link DI-714P+) med to laptop'er (en med win XP Home Edition & en med Win ME) og en stasjonær pc (med Win XP Pro). 1) Det jeg lurer på, er hvordan jeg setter pc'ene i nett slik at jeg kan mappe opp alle harddisker fra alle pc'er i windows explorer. Hva blir da enkleste løsning? 2) Jeg har også en printer som jeg gjerne vil koble til den stasjonære (av praktiske grunner) med usb-kabel, printeren (Canon S750) har støtte for usb. Kan jeg da, med ovennevnte nettverksløsning, bruke denne printeren fra alle pc'er i nettet? Eller må jeg koble printeren til router med vanlig printerkabel? Håper noen kan hjelpe meg! For å ta det første først. 1) Dersom du har aktivert DHCP tildeling av IP adresser både på klienter og router så skal du ganske enkelt bare sørge for å tildele samme arbeidsgruppenavn til alle klientene. F.x. MITTNETT I tillegg må du aktivere fildeling og skriverdeling på klientene (i prinsippet trenger du bare fildeling på alle maskinene, med unntak av den som skal ha S750 tilkoblet som også trenger printerdeling) Arbeidsgruppenavn setter du på KONTROLLPANEL-> nettverksinnstillinger i ME (ta det med en klype salt) og på KONTROLLPANEL->SYSTEM->DATAMASKINNAVN i WinXP. I tillegg må du også aktivere deling på de stasjonene du ønsker. Høyreklikk på alle de forskjellige stasjonene i Explorer og velg deling. Aktiver etter ønske. Nå skal du se de delte stasjoner under "Mine nettverkssteder". Ønsker du å mappe opp noen av disse gjør du det i Explorer, Verktøy, Koble til ... 2) Skriveren kan du uten problem bruke fra flere maskiner i nettverket. Du må da aktivere deling av denne på din stasjonære. Høyreklikk -> Del. samme prinsipp som for stasjoner. Problemet med denne løsningen er at maskinen som skriveren er tilkoblet må være PÅSLÅTT til enhver tid du ønsker å aksessere den fra andre PCer. Alt. kan du koble den til printerporten på DI714P+ med vanlig printerkabel (hvis S750 har opsjon for paralellkabel, noe jeg tviler på) alt. er jo en overgang fra usb til paralell hvis det finnes da... her er jeg litt usikker. Men men ... litt mindre praktisk med å ha skriveren koblet via en PC, men hvis den først står på hele tiden gjør jo ikke dette noe. Letteste dersom du slår mye av å på er helt klart gjennom routeren. Dog mister du litt av farta og fordelene med USB siden 714 bare har paralell (hvis du klarer å koble det i det hele tatt da) Lenke til kommentar
geokri Skrevet 25. mars 2003 Del Skrevet 25. mars 2003 hekt s750en din på routeren med en vanlig paralellkabel, skriveren har mulighet for det, og hastighets forskjellen mellom usb og paralell er ubetydelig. Ved å ha den kobla til routeren slipper du at den stasjonære må stå på hele tia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå