Gå til innhold

Hjelp til 2.1 anlegg med mulighet til utvidelse til 5.1

Cosa

Anbefalte innlegg

Sitter og vurdere og kjøpe et hjemme kino anlegg men har null peiling når det kommer til Forsterker/Reciver og Høytalere. Er på ingen måte audiofil, men kunne tenkt meg et godt anlegg som varer en stund. Ettersom jeg ikke har peiling så trenger jeg også litt hjelp til og velge hvilket pris nivå jeg skal legge meg på. Ønsker et "midt på treet"/"mest for penge" oppsett, og foretrekker og starte med 2.1 for så og utvide til 5.1 etterhvert.

Skal koble til PC, PS3, Xbox 360, (3x HDMI) WII og PS2 (2x Komponent) også kommer lyd fra PCe og TV i tilleg (2x Digital Optisk hvis jeg ikke tar feil). Må også ha muligheten til og kombinere Lyd fra Digital Optiske og bilde fra HDMI fra PCen. Håper det er mulig og få litt veiledning på hva man burde velge har som sagt ikke peiling på dette området så all hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke hvor mye du er villig til å brenne av, men du hvis du finner noe som ser lovende ut på www.surround.no, så kan vi se på det og komme med andre (og kanskje bedre?) forslag. :)

Er litt treg og svare nå, men tenkte en plass mellom 10-20 tusen for 2.1+Reciver/Forsterker(helst nærmere 10 lapper en 20) Når det kommer til center og bakhøytalere så er ikke pris så nøye det vil bli kjøpt på et senere tidspunkt når økonomien tillater det, men hadde vært fint med et forslag til høytalere som passer både ytelses og utseende messig.

Og som sagt tidligere så er det litt vanskelig for meg og velge høytalere og forsterker, ettersom dette er noe jeg ikke har peiling på så føler at det bare går i surr nå jeg leser spesifikasjoner. Føler jeg maser litt nå men har ikke peiling på hva jeg burde kjøpe. Ønsker egentlig bare en henvisning til et oppsett som er bra og vil gi meg mye for pengene.

Lenke til kommentar

Har du litt mer informasjon om rommet du skal spille i, og hva som skal spilles? Skal anlegget brukes mest til musikk eller film?

I prisområdet du har antydet er det mye å velge blant, så det skal være mulig å finne noe som passer enhver smak.

Anbefaler deg i alle fall å stikke innom ulike lyd-butikker og høre på forskjellige anlegg. Pass på å ta med en CD med egen musikk, eller i det minste bestem hva slags musikk som spilles.

Lenke til kommentar
Har du litt mer informasjon om rommet du skal spille i, og hva som skal spilles? Skal anlegget brukes mest til musikk eller film?

I prisområdet du har antydet er det mye å velge blant, så det skal være mulig å finne noe som passer enhver smak.

Anbefaler deg i alle fall å stikke innom ulike lyd-butikker og høre på forskjellige anlegg. Pass på å ta med en CD med egen musikk, eller i det minste bestem hva slags musikk som spilles.

Har lagt med et bilde av rommet. Anlegget blir nok mest brukt til Film og Spill men også en del musikk. Når det kommer til musikk smak så er det et problem ettersom jeg ikke har noen og hører på alt fra fjortis trance til Heavy og Death Metal. Men hvis det har veldig mye og si hva jeg hører mest på så blir det nok pop rock (for øyeblikket ihvertfall) Skulle gjerne stukket innom en lyd butikk men bor i en by der til og med hi-fi klubben måtte legge ned så da er det bare elkjøp og ekspert igjen og stoler verken på produkter eller personal der.

post-143975-1222504252_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvor stort er rommet?

Har det noe å si for deg om det er gulvstående høyttalere eller stativhøyttalere?

Er ca 4.5m kort på kort lengden atmed tven og ca 7.5m langs den lengste veggen. Hadde foretrukket gulvtående i front ihvertfall men er ikke så viktig hvis det går ut over kvalitet på lyden.

EDIT: hvis det er totalt areal du er ute etter så er det 50m2

Endret av mxocosa
Lenke til kommentar

Ut fra det du har sagt tror jeg du kan bli fornøyd med ganske billige høyttalere i alle fall, men er usikker på hvor store krav du vil sette. Får høyttalere med mye lyd fra blant annet Dynavoice og Proson til en billig penge, dvs 1000 -3000. Skal ikke uttale meg om lydkvaliteten på disse da jeg har hørt lite av dem selv. Til film og spilling kreves det ikke nødvendigvis all verdens kvalitet uansett. Til musikk er behovet gjerne mer tilstede, men mange er godt fornøyd med "dårlig" lyd. Beveger man seg oppover i pris har man mye å velge blant. Eksempler er Klipsch RF-62, Dali Concept 6 og 8, XTZ 99.32 og mange flere. Igjen har jeg hørt for lite av dem til å kunne komme med konkrete erfaringer, mitt rom er såpass lite at stativhøyttalere er nødvendige.

På surround-forsterker / -reciever - siden må man være litt mer forsiktig så alle de nødvendige tilkoblingene er der. Ikke alle merkene kan skilte med 3 HDMI-innganger, men dette kan jo løses med en ekstern HDMI-switch, selv foretrekker jeg å ha så mye som mulig i én boks. Jeg ville tatt en titt på Harman/Kardon AVR155 (5000,-) og AVR255 (6600,-) som begge har tilkoblingene du trenger. Har selv en H/K (eldre modell; AVR335) og er godt fornøyd med den. Et annet alternativ er NAD T755 (6500,-) (de billigere NADene har ikke HDMI / nok HDMI).

Subwoofer har jeg ikke selv da jeg bor i blokk, så føler det er veldig vanskelig å anbefale noe der. Vet at XTZ sine subwoofere har fått mye skryt, men om de leverer nok punch til en såpass stor stue vet jeg rett og slett ikke.

Dessverre tror jeg ikke du ble så veldig mye klokere av dette innlegget. Kom gjerne med innspill så kan jeg eventuelt fordype det som er uklart. Håper noen flere kan komme med forslag også, dumt med bare én kilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...