MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) Hallo, jeg har nettopp kjøpt ny hardisk ( SATA 2 ), 2gb mer ram og Windows Vista Home Premium 64-bit. ( OEM ) Når jeg installerer vista og kommer til der man skal velge hvilken drivere som skal installeres og hvor de skal installeres får jeg problemer. Hardisken min er ikke på listen og når det sier jeg må installere drivere til hovedkortet og jeg velger abit drivers osv kommer det ingenting opp, men når jeg krysser av hvis drivere som ikke er kompatible med denne datamaskinen kommer det mange forskjellige drivere opp..? litt vanskelig og skjønne hva jeg mener men har hatt så mange problemer med denne PC'en nå at jeg kunne skrevet en bok om det..vil bare få det fikset Så i alle fall, hvilken driver må jeg ha? mulig og få en link? hva må jeg gjøre? har et intel abit IP35 P35 hovedkort. Endret 21. september 2008 av MathiasT-S Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Har det kanskje noe med hardisken koblet til feil eller noe? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvorfor kan du ikke bare installere Vista, og så installerer du hovedkortdrivere osv til slutt? Det gjorde jeg, og det fungerer smertefritt det. Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Kan ikke klikke neste..må velge sånn stasjon fra liste og drivere som skal installeres Ganske sikker på at det er fordi de driverne går for og installere hardisken på en måtte..og man kan ikke starte uten hardisk Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Gikk på bios og på * standard CMOS feature* så på alle SATA channelsene sto det * None * ..betyr det noe? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Stater du installasjonen med å boote fra Vista CD plate eller? Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Stater du installasjonen med å boote fra Vista CD plate eller? Ja Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Og du har koplet hardisken i en sata 0 eller sata 1 port, på hovedkort, og kontrollert at kabler sitter riktig, både for strøm og data? Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 har koblet i en sata 2 port, strømmen til PC'en funker i alle fall bra...skal sjekke igjen Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Alt så ut til og være riktig koplet til Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Uansett, nevner litt her: -kortet du har har Intel kontrollert sata porter. Det betyr at du trenger ikke drivere til den, hvis ikke du forandrer instaillinger for Sata mode under Integrated Peripherals i Biosen. Under den katehgorien vil du finne: -OnChip Sata Device. Hvis du preser Enter der vil du kunne skifte mellom IDE--ahci og raid mode. I IDE mode---trenger du ikke noe drivere under installasjon og kanskje ikke for ahci eller raid heller. I seksjon Advanced Bios Features har du ågså da instillinger for hardiskene og hvilken skal boote først, hvis du hadde mange av dem. MEN uansett, må hardisken kommer opp i Standard Bios features, slik du har etterlyst. Så: -kontrollere med å kople fra hvis du har en sata CD-rom og kople hardisken på port 1. Starte opp ...uten cd rom og kontrollere Biosen. Kommer opp disken eller ikke? -kontrollere om det blir forandring med å justere disken til ...150MB/s og ikke på 300, som det er nå, og prøve. -skifte eventuelt sata kabel -kontrollere at hardisken virkelig fungerer (dvs at det vibrerer litt, at det er ikke helt stille. Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Ok, jeg har testet en del nå...det dumme var..den gamle hardisken funket helt fint. Jeg tok ut den nye og tok i den gamle( en western digital 250 gb ram ) og hadde den i SATA2 ..meen jeg vil ikke bruke vista OEM'en min på den hardisken og jeg vil ikke at den nye skal ha vært waste of money så jeg vil få den nye til og funke! jeg prøvde og ta i SATA port 1, funket ikke, byttet til AHCP eller hva det het..funket ikke..og jeg prøvde og bytte til RAID ( på intergrated peripherals ) og det funket heler ikke -_- Bør jeg bare waste OEM'en min på den gamle hardisken som er 50 gb mindre og KANSKJE måtte oppleve de samme problemene som jeg hadde før... ( orker ikke forklare ) Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 Åh herre, når jeg skulle installere på den gamle kom: * Windows finner ikke et systemvolum som oppfyller kriteriene for installasjon * Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Har det vært en fungerende OS på den gamle disken din? XP eller Vista? Ikke ødelegger den der hvis den fungerer. Ellers: -har du sata CD-rom? Eller IDE? -er den Pro versjon du har? (hovedkort) -har du forandret hastighet på harddisken din (den nye) hvilken type er den? -vibrere den når den får strøm? Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Har det vært en fungerende OS på den gamle disken din?XP eller Vista? Ikke ødelegger den der hvis den fungerer. Ellers: -har du sata CD-rom? Eller IDE? -er den Pro versjon du har? (hovedkort) -har du forandret hastighet på harddisken din (den nye) hvilken type er den? -vibrere den når den får strøm? Den gamle har hatt vista home basic på for sånn ca 1 og et halvt år siden og windows XP ..men jeg mistenker at det var hardisken bak det hele når jeg hadde XP ( lang historie) ..men i alle fall drop den gamle hardisken anyway..vil ikke:p - Aner ikke om CD-romen er SATA eller IDE, sto bare lightscribe og dic et eller annet på den. - Jeg har Intel Abit IP35 P35 med sånn Dark Raider pakke..vet ikke om det er pro eller ikke..men det er godt mulig - Jeg har ikke forandret hastighet på den nye, den nye er en Samsung spinpoint T166 320GB SATA 2 - Jeg kjente på den...kjente en slags vibrering er jeg ganske så sikker på, eller så var det noe annet som fikk den til og vibrere .. har ikke så veldig mye peiling på PC hehe^^ men har litt Endret 22. september 2008 av MathiasT-S Lenke til kommentar
MathiasT-S Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Ahh har fikset det nå, satt den nye i SATA 1 porten og fikk installert Vista smooth tusen tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå