Gå til innhold

Bk: Huset i vannet, høstbilde i hdr

DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vannmerket var nok en smule kraftig ja. Og som du selv påpeker, så er ikke komposisjonen helt optimal. Bildet er veldig venstretungt, og selv om det ikke alltid er riktig å ha ting tredelt, så synes jeg huset absolutt er litt malplassert midt i bildet her.

På den positive siden så liker jeg stemningen. Jeg får lyst til å tre en mark på kroken og slenge ut, og bare trekke inn den friske kveldsluften. Refleksjonene i vannet er også veldig fine.

Lenke til kommentar

Motivet har potensiale, men det er ikke utnyttet desverre.

Himmelen er stygg, sannsynligvis grunnet tonemapping. Himmelen deles også oppe til venstre der trærne begynner, da blir den plutselig mye blåere og skyene blir hvite.

Vannmerket/signaturen er rotete og stygg og tar veldig mye oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Bra vi er saklige..

Beklager, var i et litt dårlig hjørne før i dag, men det vannmerke må gå. Men så til det du etterlyser;

Bilde blir for meg overdrevet redigert og overdramatisk. Fargene er pene, men litt vel mørkt og dystert. Jeg vil ikke si at himmelen er stygg, men at den er merkelig. Ser nesten ut som du har brukt burn-tool i PS på delen til høyre for treet, og så droppet det innimellom.

Utsnittet er greit, men er det skjevt? Jeg stemmer nei til streng tredeling. Ville heller midstilt motivet strengt. Både horisontalt og vertikalt, men blir vel nedstemt her.

Håper det var saklig nok for deg :)

MVH

Gunnstein

Endret av dePt
Lenke til kommentar

Bildet er supert, aner ikke hva som menes med vannmerking så går ut ifra at det er kvaliteten på bildet. Hadde likt å sett dette skarpt, og det kunne fint gjort seg med små endringer i fargeforhold, lys skygger etc. Ville selv ha prøvd å få fram en slags solskinnseffekt ala noe tåke, kanskje ha selektivt brusha trærne, og gjerne fått en slags brun overlay effekt på ting, og gjort noen ørsmå endringer her og der. Har forøvrig aldri sett et bilde med så mye potensiale som dette her. Du har så evig med muligheter for å gjøre dette til et spektakulert bilde(Såfremt den virkelige kvaliteten er god) Kunne ikke lånt rawfilen av deg for å se hva jeg kunne gjort med bildet?

Just had to ask ;)

Lenke til kommentar

HDR gone wrong.....

Sorry, men dette er total miss for meg. Bildet er forurenset av irriterende detaljer. Det er ikke noe ordentlig motiv som tar øynene. Himmelen er ødelagt som følge av mislesing av scenarioet i Photomatix (jeg regner med at det var det du brukte). Jeg er usikker på om bildet er teoretisk skjevt, men det gir veldig inntrykk av skjevhet, noe som er veldig slitsomt å se på. Gresset på bunn og trærne opp imot horisonten ødelegger.

Mine forslag er;

- Let etter simplere motiver (vanskelig å lære seg)

- Gå nærmere motiver (ekskludering av unødvendige elementer)

- Bruk dybdeskarphet til å velge hva som skal trekke oppmerksomhet

- Hvis fargene ikke gir bildet noe, gjør om til svart/hvit og øk kontrasten

- Vær mer bevisst på hvilke brennvidder du bruker

- Tenk over vinklen til solen. I hovedsak, pek minst 90 grader vekk fra solen. Solnedgang bilder er sånn sett vanskelig å ta, det blir alltid mot solen. Vær veldig nøye på omgivelsene dine når du tar solnedgang-bilder. Dette området er altfor trangt, og skaper derfor mye skygger. Eventuelt kraftig GND-filtrering.

Lenke til kommentar

Til neste gang vil jeg også anbefale deg å også luke ut huset oppe til venstre. Se om du kan finne en vinkel der huset vinkles ut. Godt tips til slike bilder er også å ikke bare "smelle opp stativet" og fyre løs. Gå rundt med kameraet for å finne vinkelen din.

Ellers er det mange gode innspill her som kan gjøre dette til et knallbilde. Et tips som ikke er nevnt her er tidspunkt for når bildet taes. Prøv å ta dette bildet om igjen i den blå timen (solen går ned og du får et utrolig fint blått lys i himmelen). Dette kan også gi bildet litt mer stemning.

Jon

Lenke til kommentar
Vil du forklare hva du mener med ikke noe motiv? Har jeg missforstått begrepet eller er det du som er upresis? Vil nemmelig si at det huset på vannet kan bli et veldig spennende motiv.

Jeg var nok litt upresis. Jeg mener at motivet druknes av de andre elementene rundt. Kontraster må brukes til å bringe frem motivet, forskjeller. Det kan være forskjeller innen lys, farge, skarphet osv. Jeg syns huset på vannet er et spennende motiv, men det er plassert på et lite fotogent område. Veldig inngrodd og trangt rundt.

Lenke til kommentar
Der er jeg enig. Men tror likevell det kan utnyttes bedre, uten at utsnittet blir for trangt. Håper trådstarter tar en titt på kommentarene og prøver igjen. Tror, med litt prøving og feiling, at dette kan bli et bra bilde.

Personlig så er dette et motiv jeg ville styrt unna, men ergret meg over. Det blir litt for detaljert og man må gjøre komprimisser, og da vil ikke bildet tilfredsstille meg. Men det er slike motiver man lærer av. Min erfaring er at det er bedre å hoppe over noen motiver og bruke ekstra tid på de motivene som ikke nødvendigvis skriker; "ta bilde av meg". Jeg bruker ekstra tid for å finne beste vinkel og brennvidde, samt dybdeskarphet.

Den beste måten å lære fotografi på vil jeg si er å studere det andre, flinke fotografer gjør. Jeg mener dette er absolutt like viktig som den tiden du tilbringer bak kameraet. Jeg går aldri ut med kameraet uten en spesifikk inspirasjon og et mål med bildene jeg tar. Det er da jeg lærer.

EDIT: skrivefeil

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Du har et godt poeng her, men jeg personlig liker å prøve meg frem flere ganger på samme motiv da det blir lettere å for meg å se hvilke endringer av vinkel, blenderopning, lukketid og brennvidde som egner seg til et vist scenario eller motiv. Jeg har sålangt fulgt denne taktikken, burde jeg revurdere denne?

Lenke til kommentar
Du har et godt poeng her, men jeg personlig liker å prøve meg frem flere ganger på samme motiv da det blir lettere å for meg å se hvilke endringer av vinkel, blenderopning, lukketid og brennvidde som egner seg til et vist scenario eller motiv. Jeg har sålangt fulgt denne taktikken, burde jeg revurdere denne?

Neida, det er en god workflow. Det mange gjør feil er at de ikke er kritiske nok. Ikke vær redd for å droppe enkelte motiver. Selv om motivet er spennende er ikke nødvendigvis omgivelsene tilfredsstillende til standardene man har. Jeg går ofte vekk fra gode motiver. Gjennom erfaring lærer du deg å vurdere uten å ta bildet, at bildet ikke lar seg gjøre. Dette sparer en for mye tid og gir ekstra tid til de motivene som faktisk lar seg gjøre med gode resultater. Ikke det at jeg er profesjonell på dette heller, men jeg er veldig kritisk.

Håper ikke noen tolket meldingene mine negativt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...