Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumpventil på BMW 320 Diesel

oddlef

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Hei!

har en Bmw 320 diesel 2000mod som er chipet til 160hk og fjernet katalysatoren, hvordan er det og montere dumpventil på den? blir det nokk trykk til at det er noe vits?

Kanskje du først kan fortelle hvordan du fjernet katalysatoren på en dieselmotor?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Hei!

har en Bmw 320 diesel 2000mod som er chipet til 160hk og fjernet katalysatoren, hvordan er det og montere dumpventil på den? blir det nokk trykk til at det er noe vits?

Kanskje du først kan fortelle hvordan du fjernet katalysatoren på en dieselmotor?

huh? er vell som alle andre biler det? fjerner den og setter inn en"skjøt"

Lenke til kommentar

Dieselmotorer skal generelt ikke ha dumpventil. Når man går brått av gassen på en bensinmotor lukker man for både luft og bensin, og lufttrykket fra turboen får ikke noe sted å gjøre av seg = au! Når man går brått av gassen på en dieselmotor lukker man kun for diesel til injektorer, luften får fortsatt strømme fritt til sylindrene, altså ingen grunn til å slippe det ut gjennom en ventil. Får såvidt jeg vet dermed ikke noe overtrykk i forhold til vanlig arbeidstrykk når man går brått av gassen, altså er det ikke noe til å trigge ventilen. Ser nevnt på nettet at noen har montert på VW TDI, men da med elektronisk trigger og bare for moro.

Har du noen tanker omkring hvordan det vil gå på neste avgasstest uten katalysator? Skal den monteres tilbake når den tid kommer? Jeg kjenner til en Audi TDI som går uten kat, er spent på hva som skjer på neste EU-ok.

Lenke til kommentar
Hei!

Er det vanskelig for deg å fatte at en dieselmotor faktisk HAR katalysator?

Dette har vi kranglet om før, og da fant jeg at du ikke hadde peiling.

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Han spurte sikkert siden katalysator faktisk er PÅBUDT, ingen godkjente verksteder med respekt for seg selv godkjenner en bil nyere en 88 uten katalysator.

Eller så lurte han sikkert på hvorfor i allverden du har fjernet katalysatoren, det lurer egentlig jeg også på egentlig.. Vil nok bare gi deg plager på godkjenning og ved salg av bilen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...