Strange_quark Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg kjører Fedora 9 med KDE4. Når jeg har på desktopeffekter så går CPU-bruken på Xorg opp til 70-80%. Dette skaper jo selvsagt problemer når jeg skal kjøre video o.l. Uten desktopeffekter ligger bruken på under 10 %, selv når jeg kjører video. Jeg har et integrert skjermkort fra intel: (32902:10150:4136:472) pci, Unknown, VIDEO, Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller Jeg trodde dette skulle funke til å kjøre desktopeffekter. Kan jeg ha feil driver? Eller er rett og slett skjermkortet for dårlig til å kjøre kde4 med desktopeffekter? Fra xorg.conf: Section "Device" Identifier "Videocard0" Driver "intel" EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Videocard0" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Viewport 0 0 Depth 24 EndSubSection EndSection Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 har du intel kort? uff da. da sliter du nok. jeg vet ikke om et eneste intel kort som funker. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) *slettet* Endret 21. september 2008 av roberth1990 Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Kortet er bra nok til Compiz etc, så det er nok ikke kortet. Skal ikke KDE4 også ha problemer med Nvidia? Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 jovisst. KDE4 var ubrukelig både i openSUSE 11 og i Fedora 9 med et Geforce 9600GTM kort. dette fordi driverne for kort nyere enn GF7-serien (det vil altså ikke inkludere kort som faktisk ér i 7-serien) er søppel. men kanskje de er bedre nå enn de var for en måned siden? personlig er jeg ikke påvirket av problemet nå da jeg er i Gentoo og... ja, vel... i Gentoo kan man fikse alt, heh. men jeg kjenner til at Intel sine kort er helt umulige å få til. kjenner maaaange folk med Intel kort, og ingen har fått Compiz e.l. til å fungere. kanskje er det noen her med et Intel kort som har fått til Compiz? vil tippe de kan hjelpe deg mer enn noen andre her på forumet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Jeg vet ikke hvem du kjenner, eller hva de bruker, men hos meg er Intel plug & play. Å ikke få til 3D på Intel er faktisk en prestasjon etter min mening, tyder på problem i distroen eller lignende. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) men jeg kjenner til at Intel sine kort er helt umulige å få til. kjenner maaaange folk med Intel kort, og ingen har fått Compiz e.l. til å fungere. kanskje er det noen her med et Intel kort som har fått til Compiz? vil tippe de kan hjelpe deg mer enn noen andre her på forumet. Da kjenner du mange n00bs isåfall, intel har gitt ut spesifikasjoner og det finnes åpne drivere, jeg har intel på min laptop og alt kjører uten problemer, compiz og slik fungerer som en drøm. Trådstarter, prøv å endre denne linjen: Driver "intel" til denne: Driver "i810" Endret 22. september 2008 av Firesky Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Da kjenner du mange n00bs isåfall, intel har gitt ut spesifikasjoner og det finnes åpne drivere, jeg har intel på min laptop og alt kjører uten problemer, compiz og slik fungerer som en drøm. ville bare nevne at overnevnte "n00bs" er kjernehackere, wifidriverutviklere og KDEmenn som... kan en ting eller to om både skjermkort, X11 og Compiz Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Jeg har 3 maskiner med Intel-grafikk (855GM, 900GMA, X3100), og samtlige fungerer med Compiz. Har ikke prøvd KDE4 på alle, men det virker ihvertfall fint på 2 av dem. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Mitt 900GMa funker fint med compiz. Alle netbookene kjører også Intel GMA, og veldig mange benytter seg av compiz der også. Men jeg ville prøvd i810 driveren, og det kan være du må bruke 915resolution også. Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Jeg trodde også at dette skulle være plug and play, men det ser ikke slik ut gitt. Ser at samme problemene oppstår med desktopeffekter i Gnome. Her er det vel compiz som driver det, mens i KDE er det vel KWin som er motoren. Jeg prøvde å forandre til "i810", men da startet ikke X i det hele tatt. Hadde Gentoo før, så jeg veit at det meste kan fikses der, men for øyeblikket har jeg ikke tid til å sitte timesvis å kompilere ting. Tror nesten jeg må bare holde på Fedora en stund til jeg er ferdig med endel arbeid. Linux er først et arbeidsverkøy, så et leketøy for meg. Så om leketøydelen ikke funker helt så er ikke det det viktigste akkurat nå. Tror kanskje det blir Arch neste gang. Har vel mye av fleksibiliteten til Gentoo, men jeg slipper kompilering og ting er enklere bygd opp om jeg har forstått det riktig? Takk for hjelpa folkens! Om noen har flere forslag tar jeg imot med takk. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Fedora er vel på mange måter litt "work-in-progress", særlig når det gjelder Xorg og Intel-driveren, hvor de er veldig "bleeding edge". Mulig du har støtt på noen bugs ifb. med dette. Du kunne jo prøvd en annen distro (livecd e.l) for å sjekke om det er samme problem der. Er forøvrig også mulig at i810-driveren ikke er en del av installasjonen, men at den finnes i pakkesystemet. Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Da kjenner du mange n00bs isåfall, intel har gitt ut spesifikasjoner og det finnes åpne drivere, jeg har intel på min laptop og alt kjører uten problemer, compiz og slik fungerer som en drøm. ville bare nevne at overnevnte "n00bs" er kjernehackere, wifidriverutviklere og KDEmenn som... kan en ting eller to om både skjermkort, X11 og Compiz Og da burde de kanskje greie å fikse "problemet" Som sagt, hold deg til stabile versjoner av X.org (1.2 og 1.4 fungerer topp, hold deg unna 1.3 og 1.5). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå