Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er 14 år og har vannkopper!

ThaDuckMan

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er jeg da 14 år og har fått vannkopper.

Det er noe dritt. Jeg har SYKT mange også. Hele kroppen faktisk, utenom bak øyelokkene, munnen og inni nesen.

Jeg fikk de første vannkoppene på onsdag (er altså på femte dagen nå).

Jeg lurer på, hvor lang tid tar det før dette dritet forsvinner? -.-

Bare fem-seks blærer har fått skorpe...

Takker for svar på forhånd! xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du får bruke dagene til å tenke over livets underfundigheter da vettu : Hvor kommer jeg fra, hvor går jeg hen ? Hvor slutter universet - hva er bortenfor der igjen? Slipper jeg unna vannkopper for resten av livet nå ? :whistle:

"Always look on the bright side of life": Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til utslettet har tørket inn.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321368

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål; når man har vannkopper, har man andre plager også da, som kvalme? Eller er det bare røde prikker på kroppen som er unormalt? En stund siden jeg hadde mine vannkopper :p

Er en god stund siden jeg hadde vannkopper også, men jeg husker det godt siden jeg aldri har vært så syk som jeg var da! Så jepp, du kan få andre plager også. Jeg hadde feber og vondt overalt, og var i generelt dårlig form.

Lenke til kommentar
Symptomer ved vannkopper

Feber, utslett og kløe er vanlige symptomer. Utslettet starter gjerne på overkroppen og i ansiktet, og sprer seg så til armer og ben. Av og til kommer det også utslett i munnen og nedentil. Det begynner med en liten rød prikk som blir til en væskefylt blemme. I løpet av et par dager dannes en skorpe som etter hvert faller av. Noen får mye feber og blir dekket av utslett, mens andre bare får noen få blemmer og ikke føler seg syke. Voksne blir gjerne hardere rammet enn barn.

Sykdomsforløp ved vannkopper

Det tar 10-21 dager fra du smittes til sykdommen bryter ut. Sykdommen starter oftest med lett feber like før utslettet oppstår. Du er smittefarlig fra et par dager før utslettet opptrer til alle blemmene har fått skorper. I løpet av 1 uke er de fleste barn med normalt immunforsvar friske igjen.

Hva kan du gjøre selv hvis du har vannkopper?

- Varme og svette gjør kløen verre. Hold romtemperaturen kjølig og unngå klamme, tettsittende klær.

- Hold barnets negler kortklipte. Eventuelt kan barnet sove med tynne votter om natten for ikke å klø seg i søvne.

Behandlingsalternativer ved vannkopper

Sykdommen går over av seg selv og det gis ikke legemidler mot selve viruset til barn og ungdom som ellers er friske. Behandlingen er symptomatisk og hovedsakelig rettet mot å dempe plagsom kløe.

- Ved behov for febernedsettende eller smertestillende anbefales legemidler med virkestoffet paracetamol. Legemidler med virkestoffet acetylsalisylsyre (Aspirin, Dispril, Globoid) anbefales ikke til barn med virusinfeksjoner.

- Ved plagsom kløe anbefales hvitvask liniment. Hvitvask pensles på utslettet og gir en kjølig lindring. Hvitvask tørrer ut huden, bruk derfor en fuktighetskrem i tillegg.

- Hvis hvitvask ikke lindrer nok og nattesøvnen forstyrres kan lege eventuelt forskrive kløestillende legemidler.

- Det finnes reseptpliktige legemidler mot viruset som gis til personer med nedsatt immunforsvar og eventuelt til voksne over 20 år.

Lenke til kommentar
Om du blir like lei dem som meg, så kjøp en sann greie på apoteket.. Sann krem du kan smøre på vannkoppene. Det hjelper mot dem!

Og ikke bli fristet så du pirker på dem, for da kan det bli stygge, stygge arr!

Var vel 14-15 år jeg også når jeg fikk dem.

Hvor lenge hadde du det, da?

Lenke til kommentar
Var helt full av dem, startet i panna, trodde først det var eksem(!) siden jeg ble rød og fikk masse rare prikker, prøvde å skjule det og gikk på skolen, men det varte ikke lenge før jeg ble oppdaget :wee:.

Hehe. Jaja.

Jeg slipper nå da skolen, men noen dager er jeg totalt ille! Da verker jeg over alt, hodepine 24/7, klør... huffa meg. :)

Lenke til kommentar
  • 13 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...