Gå til innhold

Trenger litt hjelp med hjemmeside - Fikse bakgrunn osv.

Anbefalte innlegg

Holder på å tusler litt med en hjemmeside, og kommer aldri frem til noe jeg liker. Nå er jeg ikke særlig flink heller da, sammenlignet med de fleste av dere, men det er koselig å holde på med likevel. Man lærer så lenge man lever ;)

Såå, la meg komme til spørsmålet/spørsmålene :) Jeg holder jo på med denne hjemmesiden, og nå er jeg i gang med kodinga, men har støtt på et par problemer som dere kan se. Først av alt så får jeg ikke til bakgrunnen skikkelig, for dum som jeg var laget jeg jo en hel bakgrunn, og den vet jeg ikke hvor jeg skal plassere så det jeg har gjort nå er å bare tatt standarden opp, og den er det også litt feil i, men det fikser jeg selv.

Linken til testsiden får dere her :) Omtrent sånn vil jeg at siden skal se ut, iallefall med bakgrunnen:

6ie4nk.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett kryssene og den brune bakgrunnsfargen som et repeterende bakgrunnsbilde. Kutt for eksempel helt inntil x-en oppe og til venstre, og helt bort til de andre x-ene i bunn og til høyre, slik at du får luft mellom.

Deretter setter du dette bakgrunnsbildet på body. Klipp deretter ut et stort bakgrunnsbilde med disse lysstrålene i, som du setter i en ytre wrapper-div med padding til høyre og venstre tilsvarende bredden på strålene (det som går utenfor selve siden).

Videre har du jo skyggene på boksen. Her vil det beste være å bruke alpha-transparent PNG. Men, siden dette gjør ting vanskelig med lenker og input-elementer i IE6, trenger du egentlig ikke gjøre noe annet enn bunnavrundingene med PNG og PNG-hack for IE6. Klipp ut toppavrundingene med bakgrunn og alt, denne vil alltid ha en fast plassering i forhold til topp av viewport. Når det gjelder det i mellom topp og bunn, ville jeg ha sagt at du trenger to bilder. Ett høyt ett med skygge + begynnelsen på lysstrålene, og ett som du kan repetere nedover i y-retning som skal ligge bak det forrige igjen.

Til slutt må du da altså passe på å klippe ut bunnavrundingene med alpha-transparency og det hele, da du aldri kan være sikker på akkurat hvor lang siden kan bli. Denne må da PNG-fikses.

Jepp. Det er mye å tenke på her. Håper det jeg skrev kan brukes til noe. Hvis ikke, kunne du jo sende meg PSD-en. Uten å love noe, kunne det hende jeg fikk tid til å kode opp det jeg skrev over her, til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...