Gå til innhold

Oppstartshastighet/generell hastighet Vista vs XP

Eirik2

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare så det er sagt med en gang: Hvis dette ender opp som en slags fanboy-trolletråd, så ber jeg om at den blir stengt. ;)

Jeg har nylig kjøpt ny maskin med følgende specs:

HK:Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2

CPU:Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz

RAM:Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 4096MB (x2=8GB)

OS-disk: WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5"

GPU: Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDMI/HDCP

OS:Microsoft Windows Vista Ultimate 64bit Norsk SP1,OEM,DVD,

Fra før hadde jeg:

HK:ECS RS482-M, ATI RS482+SB400, Socket-939 DDR, VGA, m-ATX, LAN, PCI-Ex16

CPU:AMD Athlon 64 3000+ 1.8GHz Socket 939, 512KB

RAM:Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5(x2)+ Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Unbuffered, Non-parity, 128Megx64, CL3 (x2=3GB totalt)

OS-disk: WD Raptor 36GB SATA 3,5"

GPU: Gainward GeForce 7900GT 256MB GDDR3

Det som sjokkerer meg litt er at en 1,5 år gammel installasjon av XP på sistnevne system synes å være raskere i oppstart enn en flunkende ny innstallasjon av Vista på førstnevnte system. Er Vista virkelig så tregt, eller bør jeg begynne feilsøking? Til Vistas forsvar kan jeg si at oppstartstiden på XP i utgangspunktet var bra, tross gammel installasjon. Jeg har ingen timings her, så dette er subjektive, dog ganske godt vurderte, synspunkter.

Jeg må også legge til at programmer generelt (eksempelvis PS og LR) går betydelig raskere på Vista og nytt system. Det er oppstarten som irriterer meg.

Noen som har noen synspunkter/forslag?

(Nei. Ubuntu er ikke et alternativ :) )

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista er logisk nok et langt tyngre OS enn XP. Men Vista vil også optimalisere seg selv over tid, så i starten vil det nok oppleves som tregt.

Min Vista-installasjon er snart 2 år gammel og er like rask ennå. Sammenlignet med min bærbare som jeg har på jobb, som har XP, merker jeg at etter noen måneder at XP er langt tregere.

Lenke til kommentar

OK, det var jo lovende, ihvertfall. Får bare avvente og se hva som skjer videre. Er generelt fornøyd.

Men en ting som jeg kanskje kan spørre om i samme slengen:

På oppstart har maskinen en tendens til å henge seg med sort skjerm rett før "tenkelinjen" og microsoft-logoen skulle kommet opp. Dette løser seg ved at jeg tar en reset. På restart går det alltid bra.

Likevel litt irriterende i lengden....

Noen idéer til hva dette kan skyldes?

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
OK, det var jo lovende, ihvertfall. Får bare avvente og se hva som skjer videre. Er generelt fornøyd.

Men en ting som jeg kanskje kan spørre om i samme slengen:

På oppstart har maskinen en tendens til å henge seg med sort skjerm rett før "tenkelinjen" og microsoft-logoen skulle kommet opp. Dette løser seg ved at jeg tar en reset. På restart går det alltid bra.

Likevel litt irriterende i lengden....

Noen idéer til hva dette kan skyldes?

Mvh

Eirik

Noe rart stukket i USB porten???

Lenke til kommentar

Rart, vel alt er relativt. :)

Følgende er stukket inn i porten:

TrackIR (for flysimulator)

Logitech 4000 webcam

Logitech trådløs mus (MX3000 eller noe slikt?). Denne har jeg faktisk ikke innstallert driver til, men regner med at Vista har gjort det?

Huey skjermkalibrator

Jeg gjetter på at neste tips er å nappe ut en og en for å se om det er en av dem som forårsaker problemet? ;)

Kan det være noe med BIOS og setup på bootdisk?

Ser blandt annet at en Marvell driver (trolig RAID) roper "no disk detected" i POST.

Mvh,

Eirik

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kan være at maskinen prøver å boote på musa... he he..

Kan jo sette i bios bare det rette alternative for boot og slå av try other boot devices...

Ikke sikkert dette som er løsningen. Bare uttaler meg på generelt erfaring og grunnlag....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...