Gå til innhold

Hvorfor er det ikke "teit" å tro på gud?

Anbefalte innlegg

Poenget mitt er at hvis det er forskjell i tidsløp mellom bakken og en ting i geostasjonær bane, vil SLIKE ting aldri bli mulig.

Hvorfor ikke? Selv om tiden går ørlite saktere, så kan vi fortsatt få det til å holde en slik fart at det går like fort rundt jorden som jorden roterer (dvs. geostasjonær bane).

Sett utenfra, vil ikke dette legemet miste fart, så det er ingen problemer med en sånn "romheis".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her tror jeg du må forklare hva du mener, jeg kan ikek se noe problem med selve prinsippet, faktisk har Japan startet et forskningsprosjekt på nettopp dette.

Jepp, jeg er klar over prosjektet deres.

"Loddet" ytterst på vaieren vil jo gå med mye større hastighet enn festepunktet nede på bakken, og hvis det blir forskjell i tid mellom dem vil de jo bevege i forhold til hverandre.

I likhet med det de mener er tilfellet i GPS-satelittene. Linky

Så hvis tiden går forskjellig i geostasjonære satelitter kontra på bakken, vil den også gå forskjellig i "loddet" kontra på bakken selv om det er forbundet med bakken.

Litt som å tenke seg en rett påle som stikker langt ut i rommet fra ekvator. Vil den forbli rett? (Forutsatt at den ikke påvirkes av atmosfæren eller blir truffet av gjenstander selvfølgelig)

Lenke til kommentar

PL610: Les min post.

Og denne eventuelle romheisen kommer til å gå i geostasjonær bane, dvs. i en sånn høyde over Jorden at rotasjonstiden er lik tiden Jorden bruker på å gå rundt sin egen akse. Derfor vil denne eventuelle toppen av romheisen alltid være over samme sted på jordoverflaten.

Igjen, når det kommer til tidsdilatasjon, så har dette ingenting med saken å gjøre, fordi den vil fortsatt bevege seg like fort. Det eneste denne effekten gjør, er at personer/målere som var ombord på denne toppen av romheisen, ville hatt inntrykket av at de beveget seg fortere enn de gjorde, uten at de gjorde det.

Så det er ingen problemer.

Lenke til kommentar

Jeg tror på den usynlige dragen som lever i oss alle.

Er ikke dette det samme som å si "jeg tror på Gud."? Det eneste som sier at den usynlige dragen finnes, er at jeg tror på den. Det er ikke mulig å bevise at denne usynlige dragen finnes. Hvis jeg slutter å tro på den, forsvinner den, altså har den aldri eksistert utenom huet mitt.

Also, hvis jeg fikk nok folk til å tro på denne usynlige dragen, og fått dem til å tilbe den slik kristne tilber Gud, ville det blitt kalt en religion.

Lenke til kommentar

Er ikke dette det samme som å si "jeg tror på Gud."? Det eneste som sier at den usynlige dragen finnes, er at jeg tror på den. Det er ikke mulig å bevise at denne usynlige dragen finnes. Hvis jeg slutter å tro på den, forsvinner den, altså har den aldri eksistert utenom huet mitt.

Also, hvis jeg fikk nok folk til å tro på denne usynlige dragen, og fått dem til å tilbe den slik kristne tilber Gud, ville det blitt kalt en religion.

Ja, men jeg hadde kalt det for en vrangforestilling. :)

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Ja, men jeg hadde kalt det for en vrangforestilling. :)

Nettop! Å tro på Gud er en vrangforestilling. :w00t:

Lenke til kommentar
Her tror jeg du må forklare hva du mener, jeg kan ikek se noe problem med selve prinsippet, faktisk har Japan startet et forskningsprosjekt på nettopp dette.

Jepp, jeg er klar over prosjektet deres.

"Loddet" ytterst på vaieren vil jo gå med mye større hastighet enn festepunktet nede på bakken, og hvis det blir forskjell i tid mellom dem vil de jo bevege i forhold til hverandre.

I likhet med det de mener er tilfellet i GPS-satelittene. Linky

Så hvis tiden går forskjellig i geostasjonære satelitter kontra på bakken, vil den også gå forskjellig i "loddet" kontra på bakken selv om det er forbundet med bakken.

Litt som å tenke seg en rett påle som stikker langt ut i rommet fra ekvator. Vil den forbli rett? (Forutsatt at den ikke påvirkes av atmosfæren eller blir truffet av gjenstander selvfølgelig)

Se posten til _Zeke.

Du må nok forklare med teskje hva du mener er problemet med dette.

At hastigheten i ytterpunktet for en tenkt ekvatorielt basert påle er så stor at en vil få endring i tid fra basen er en ting. Det er imdlertid bare en bieffekt av hastigheten som ytterpunktet nødvendigvis vil ha for å holde seg sentrert over basen.

Det at romtid er en faktor i generell relativitet spiller ingen rolle her da hastigheten er for lav til å ha noen effekt på masse eller utstrekning, tid alene derimot får et større praktisk bidrag, men det er kun en utfordring i synkroniseringsøyemed.

Lenke til kommentar

Å lage en hypotese om at det kan finnes en (spesifik) gud, er ikke et problem i det hele tatt.

Problemet er det at folk velger en spesifik gud blandt de ∞ mange potensielle guder, for så å tro på den guden som om den var beinhard fakta, uten noen form for bevis. Ikke en liten indikasjon engang. Deretter prøver også mange å trykke denne vilkårlige troen på andre.

Du kan spør folk fra vilken som helst religion, alle vil si at de har gjort det rette valget. Spør du dem hvordan de vet det, vil du få et svar som for eksempel: "Jeg bare vet det" eller "jeg føler guds nærvær". Jeg kan vedde på at følelsen av "guds nærvær" er noe helt annet enn hva de tror det er.

Vitenskapen har derimot ingen agenda. Vitenskapen har ingen tro som må følges uansett hva.

Vitenskapen har bare ett mål: Å søke mer kunnskap. Den handler om å finne det rette svaret på ting vi lurer på, ikke om å gjøre et svar riktig.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Vitenskapen har bare ett mål: Å søke mer kunnskap. Den handler om å finne det rette svaret på ting vi lurer på, ikke om å gjøre et svar riktig.

Har ikke vitenskapen bevist nok om at religion er oppspinn og overtro?

Vitenskapen har motbevist MYE av det som står i hellige skrifter som f. eks å gå på vannet, syndefloden, evolusjon osv. Men en guds eksistens er ikke motbevist enda.

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforstod innlegget mitt litt.

Jeg påpekte en av forskjellene mellom religion og vitenskap. Det er fullt av bevis mot religion, noe som var litt av poenget mitt.

Så lenge religion ses på som en hypotese så er alt greit, men det bør ikke ses på som noe mer enn det før det finnes håndfaste bevis for det.

Lenke til kommentar

Vitenskapen har motbevist MYE av det som står i hellige skrifter som f. eks å gå på vannet, syndefloden, evolusjon osv. Men en guds eksistens er ikke motbevist enda.

Det nærmeste "beviset" man har på Guds eksistens er jo nettopp i bibelen. Og når den da blir motbevist....

Forøvrig er bevisbyrden på de som påstår gud eksisterer. Noe de aldri blir å klare.

Religion faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar

Guds eksistens er da heller ikke bevist.

Jeg er sikker på at såpass mange bevis mot ville vært nok til å få den/de tiltalte dømt i en rettsak.

Lenke til kommentar

jeg hadde engang da jeg var mindre, sånn ca ( 11 - 13år ) da jeg fikk sånne kvise aktig greier på fingrene, muttern tok meg med til india på et tempel, så la vi en sånn piske aktig greie og litt søtsaker ellerno foran en sånn statu av gud ellerno, og dermed måtte jeg strekke fram begge henda til en sånn guru, og fikk tilbake litt søtsaker, etter å ha spist det, altså dagen etter var alt fint. hadde ikke noe mer sånne greier på fingra ... merkelig at det skulle ende slik, for de kvise aktig greiene hadde vært der i over 2 uker, og ved å plutselig gå til et tempel, be litt, spise litt søtt, og det var alt som trengs for å fikse fingrene mine?

WTF" ?

hørte også engang om at det var en fyr uten bein som badet i en sånn hellig vann i india, og når han kom ut igjen, hadde han bein igjen...

hva kan alt dette bety ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...