Gå til innhold

Hvorfor er det ikke "teit" å tro på gud?

Anbefalte innlegg

Ja, det kan hende jeg virker "ovenpå", men det får jeg ikke gjort noe med, fordi den andre varianten er å holde på med å mate inn med de minste teskjeer, ikke fordi det er så vanskelig for den andre, men fordi han rett og slett ikke vil forstå, og heller ser etter en konkurranse å fordrive tiden med, og det gidder jeg ganske enkelt ikke mer av

Det å "gå høyt ut" betyr ikke at man er ovenpå, men at det er et stort tema for deg. Noe viktig. Noe man omtaler med stor selvsikkerhet og som forsvares ved enhver mulighet. I ditt tilfellet skrev jeg "går høyt ut" fordi det er dette (altså denne individualistiske filosofien) du alltid faller tilbake til å omtale. Ditt store tema hvor du absolutt ikke på noen måte har en eneste negativ innvending, om du vil.

jeg snakket altså om temaet du ofte benytter. Ikke om deg personlig eller din fremtoning her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Helt greit det. Bare man har sikret seg rettigheten til å være den eneste som sier dette så er det sikkert greit.

Han er bare en av mange som iser det samme, etter å ha sjekket for egen del .. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Når alt dette er sagt, hvorfor er det sånn at du hele tiden bare kobler inn "fault finding mind", jeg ser ikke ett eneste seriøst forsøk på å innrømme i hvert fall litt undring for egen del?

Du burde kanskje ha fått litt forståelse for at det ligger litt tanker og undring bak da jeg skrev om språk og oppfattelsen av verden og konsepter det kan påvirke. I dette påpekte jeg at det vil være en individuell oppfattelse hva som er "enkelt". Dette er et tema man kunne snakket om på flere plan som menneskelig, virkelighetsorientert, språkteknisk, tillærte normer gjennom oppvekst, osv.

Det er en hel masse ting som ligger i dette, og jeg må innrømme jeg ikke ser hvordan det ikke ligger undring bak dette.

Du hadde et ensetningsvar til dèt, som gir veldig lite spillerom for å fortsette gangen gjennom temaet.

Vi trenger ikke snakke om det, men jeg presenterte en tanke (undring, om du vil) rundt et syn og en metodikk for verdensanskuelse. Bunnen i denne tanken var at ingenting vil være universelt rett eller best. En forenkling, javel, men uansett ikke noen måte å finne feil. Det å presentere annen tankerekke enn din er ikke det samme som å forsøke og finne feil hos deg.

Greit nok - du sier du ikke ser ett eneste seriøst forsøk på å innrømme litt undring for egen del.

Det jeg skrev om var nettopp det. Jeg kan rett og slett ikke holdes ansvarlig for om du tar det som personlig kritikk på det som ikke samsvarer med dine tanker.

Vel, da kan det se ut som jeg var litt for snar i vendingen, som man håper ikke forvoldte stor frustrasjon. Kan si at jeg er nok av den typen som er direkte, og noen ganger direkte utålmodig i tillegg

Personlig syntes jeg dette med språk og hvilken kraft de(t) spiller inn på et individ er veldig interessant, og det opptar meg.

Etter min mening åpner det seg store områder for å sette spørsmålstegn ved menneskets psyke ved å gå via språket.

Helt enig, og har brukt en "stille"  metode de siste årene, og er helt forbløffet over hvor mye bedre det virker når man ikke "er her for å hjelpe" .. men bare er her fullt og helt

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det kan hende jeg virker "ovenpå", men det får jeg ikke gjort noe med, fordi den andre varianten er å holde på med å mate inn med de minste teskjeer, ikke fordi det er så vanskelig for den andre, men fordi han rett og slett ikke vil forstå, og heller ser etter en konkurranse å fordrive tiden med, og det gidder jeg ganske enkelt ikke mer av

Det å "gå høyt ut" betyr ikke at man er ovenpå, men at det er et stort tema for deg. Noe viktig. Noe man omtaler med stor selvsikkerhet og som forsvares ved enhver mulighet. I ditt tilfellet skrev jeg "går høyt ut" fordi det er dette (altså denne individualistiske filosofien) du alltid faller tilbake til å omtale. Ditt store tema hvor du absolutt ikke på noen måte har en eneste negativ innvending, om du vil.

jeg snakket altså om temaet du ofte benytter. Ikke om deg personlig eller din fremtoning her.

Det kan være fordi det er helt sant, og det er umulig å lyve seg bort fra ..

Hvis jeg ville være en kreativ løgner, ser jeg intet problem i å være veldig "over alt", og lage mye "god underholdning", sanke beundrende tilbakemeldinger, og oppnå en karslig epikk. Eller preke i vilden sky, med stort begjær etter å være en Lærer som sanker disipler anmass 

Forsvare og forsvare ... jeg er direkte, og ja, kanskje ganske så aggressiv i stilen til tider, men sånn er man som type, og jeg kan love at hver gang jeg ser noen snakke piss om ting de vet for lite om, skal jeg fortsette å spørre hva de holder på med, hvorfor ikke .. Jeg mener, hvis det ikke var sant, eller at jeg var useriøs, så hadde jeg neppe brydd meg om at noen snakke dritt om eks Buddhas lære, jeg hadde bare ventet til rette anledning, så hadde jeg gitt tilbake sånn øye for øye ... 

Lenke til kommentar

Helt greit det. Bare man har sikret seg rettigheten til å være den eneste som sier dette så er det sikkert greit.

Han er bare en av mange som iser det samme, etter å ha sjekket for egen del ..

Jojo. Det sier seg jo selv.

Pluto ble jo demotert fra sin planetstatus. Mange var enige i den avgjørelsen. Men jeg er helt sikker på at det er kun ett navn som dukker opp når det nevnes.

Lenke til kommentar

Mye man ikke kan lyve seg bort fra. Det betyr ikke at det alltid er relevant.

jeg kan love at hver gang jeg ser noen snakke piss om ting de vet for lite om, skal jeg fortsette å spørre hva de holder på med

Med det sagt så vil jeg vende oppmerksomheten mot dette som du skrev til meg:

"Når alt dette er sagt, hvorfor er det sånn at du hele tiden bare kobler inn "fault finding mind"

Svaret mitt her er det samme du ga meg. Når folk baserer seg på en eller flere feil så vil jeg fortsette å opplyse om det der det interesserer meg. Jeg kunne jo på samme måte spurt deg hvorfor det er slik at du alltid kobler inn eksistensiell filosofi i alt som er. Gir ikke alltid mening i konteksten det heller.

Så - derfor finner man meg gjerne i tråder om religion eller liberalisme. En bedre kilde til folk som er på bærtur uten kart og kompass skal man lete lenge etter. Og de som mot all formodning har et eller annet kart med seg har sjelden det rette kartet, og jobber da hardt for at terrenget skal passe likevel.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hva er det som sier seg selv?

At det er flere som sier det samme som denne mannen vi snakket om.

Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Hvorfor det?

Det var da svært da...

Fordi jeg tar endel ting for gitt her. 1) Mange har hørt hans ord mange ganger. Han begynte tross alt tidlig og ble 91 år gammel. 2) Mange syntes det han sier er veldig riktig, fornuftig, eller lignende. 3) Det finnes mange andre i verden enn denne fyren som har talegaver og god hukommelse og/eller forståelse.

Disse tingene, som et minimum, garanterer at noen andre vil snakke om de samme tingene.

I tillegg til dette vil du få alle som har tilsvarende, om ikke helt like, tanker. Folk som også har talegaver og tid til overs, om du vil.

Derfor "Jojo. Det sier seg jo selv."

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor det?

Det var da svært da...

Fordi jeg tar endel ting for gitt her. 1) Mange har hørt hans ord mange ganger. Han begynte tross alt tidlig og ble 91 år gammel. 2) Mange syntes det han sier er veldig riktig, fornuftig, eller lignende. 3) Det finnes mange andre i verden enn denne fyren som har talegaver og god hukommelse og/eller forståelse.

Disse tingene, som et minimum, garanterer at noen andre vil snakke om de samme tingene.

I tillegg til dette vil du få alle som har tilsvarende, om ikke helt like, tanker. Folk som også har talegaver og tid til overs, om du vil.

Derfor "Jojo. Det sier seg jo selv."

Ok, det er ikke disipler jeg snakker om, men folk som har tatt med seg kartet og sjekket at terrenget faktisk korresponderer med kart, og endt opp med å "realisere" sannheten, og er dermed er verdt å lytte til. Disipler er ikke de man skal høre mest på. Hvis du ser endel av de offentlige møteene hans, kan du få med deg at han relativt ofte blir helt fortvilt fordi han ser at "disiplene" ikke skjønner poengene hans, men bare står der som spørsmålstegn. Jeg synes virkelig synd på den gamle vismannen, fordi han gjorde sitt beste, men selv om ordene er helt innenfor, klarer ikke en vanlig tenkende hjerne å få med seg annet enn sitt eget innhold

Sjekk de samtalene han har med de ypperste av datidens psykologer, vitenskaps menn og kvinner, filosofer osv, og se at selv de har tildels forbløffende stor vansker med å fatte hva han snakker om, selv om han bruker de minste teskjeene i skuffen sin. Du får med deg at de skjønner at dette er "dypt" og at det interessserer både faglig og menneskelig, men de er "ferdig utdannet", og ser bare sin egen hukommelse og kommer seg ikke "ut av seg selv", som er forutsetningen for å bli sensitiv og mottagelig nok for "alt"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mye man ikke kan lyve seg bort fra. Det betyr ikke at det alltid er relevant.

For meg er det alltid relevant

Med det sagt så vil jeg vende oppmerksomheten mot dette som du skrev til meg:

"Når alt dette er sagt, hvorfor er det sånn at du hele tiden bare kobler inn "fault finding mind"

Svaret mitt her er det samme du ga meg. Når folk baserer seg på en eller flere feil så vil jeg fortsette å opplyse om det der det interesserer meg. Jeg kunne jo på samme måte spurt deg hvorfor det er slik at du alltid kobler inn eksistensiell filosofi i alt som er. Gir ikke alltid mening i konteksten det heller.

Det er vel og bra dette, men det holder ikke fordi jeg har gått i terrenget med kompass og kart, og du har bare sett på kartet. Jeg kobler ikke eksistensiell filosofi inn i dette, jeg kobler inn egne erfaringer basert på en tur i terrenget med kart og kompass, og det er du som forstår dette som eksistensiell filosofering, fordi det er det enste du har, altså ordene dine

Så - derfor finner man meg gjerne i tråder om religion eller liberalisme. En bedre kilde til folk som er på bærtur uten kart og kompass skal man lete lenge etter. Og de som mot all formodning har et eller annet kart med seg har sjelden det rette kartet, og jobber da hardt for at terrenget skal passe likevel. 

Har du gått i noen av disse terrengene, eller er alt som overstående?

Jeg tror egentlig at du bare kjeder deg, og synes det er spennende og litt irriterende å snakke med "oss"

Lenke til kommentar

Ok, det er ikke disipler jeg snakker om, men (...)

Sjekk de samtalene han har med de ypperste av datidens psykologer, vitenskaps menn og kvinner, filosofer osv, og se at selv de har tildels forbløffende stor vansker med å fatte hva han snakker om (...)

Jeg snakker heller ikke om disipler. Du sa da det jo sågar selv at det finnes andre som har sagt de samme tingene som ham. Og så følger du opp med en nesegrus tekst som opphøyer personen til noe ingen andre kan klare å følge ham i. Det får jo være grenser på å snu kappen etter vinden.

For meg er det alltid relevant

For all del. Folk er forskjellige. Men for meg er det relevant med andre ting, og derfor tar jeg for meg andre ting - som du følte trengtes å klage på.

Det er vel og bra dette, men det holder ikke fordi jeg har gått i terrenget med kompass og kart, og du har bare sett på kartet. Jeg kobler ikke eksistensiell filosofi inn i dette, jeg kobler inn egne erfaringer basert på en tur i terrenget med kart og kompass, og det er du som forstår dette som eksistensiell filosofering, fordi det er det enste du har, altså ordene dine

Det er litt fasinerende hvor mye du mener du vet om meg.

Har du gått i noen av disse terrengene, eller er alt som overstående?

Fortalte ikke du meg nå nettopp at jeg kun har sett på kartet? Det er vel ingen grunn til å spørre om du allerede har bestemt deg.

Jeg tror egentlig at du bare kjeder deg, og synes det er spennende og litt irriterende å snakke med "oss"

Vel... Jeg sitter jo ikke her fordi det er jobben min eller fordi jeg tror noen av alle dere anonyme kommer til å lære noe av min visdom eller mangel av sådan. Jeg er ingen erfaringsløs tenåring som tror jeg kan endre verden via nettet, om det er det du forsøker å implisere.

Derimot liker jeg enkelte temaer, og en sjelden gang iblant finner jeg en og annen person som klarer å diskutere uten å ta alt som angrep på egen person eller trossystem eller filosofi eller politikk eller ju neim it. Og da blir det fort interessant, og av og til givende. Men, dessverre, vanligvis er folk nærtagne og tar alt i værste mening, og gode diskusjoner blir vanskeliggjort ved at folk vil angripe og beskytte seg hele tiden. "Sleggediskusjoner" om du vil. Men jeg smykker meg med å være relativt utholdende, og jeg tror godt om de fleste (ikke alle), og velger å holde ut for å se om man kan komme igjennom denne fasaden av misforståelser og negativitet da jeg tross alt vet at bak nettkrangler sitter vanlige mennesker med gode tanker og (for det meste) gjennomtenkte holdninger. Disse menneskene vil jeg gjerne snakke med.

Og atter andre ganger vil jeg gjerne snakke med protagonister for forskjellige ting. I dette tilfellet for en filosofi som jeg så langt ikke har fått lov til å utfordre, for da har jeg visst enten baktanker eller så er jeg kunnskapsløs om saken eller så ditt eller så datt annet som kan avvæpne før man starter. Det virker nesten som om det er et poeng å fortelle folk at de ikke er kapable til å diskutere det du - etter eget sigende - syntes alltid er relevant. Som da i min bok bringer oss tilbake til at man går høyt ut med ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det ikke enda litt mer irriterende når det ikke bryr meg i det hele tatt

kart og terreng, ikke bare kart og en spesielt langbeint hest

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...