Nopros Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 (endret) hei sliter med låning av penger, er ikke mye det er snakk om men det er bare det at vis jeg f.eks ser noe i kantina som jeg har lyst på og jeg ikke har penger så må jeg bare låne. det blir my etter vært så når jeg først får måned(ukes lønn går allt bort i og betale det jeg skylder Noen Råd om hvordan jeg kan spare meg for fristelsene og låne penger/kjøpe ting jeg ikke trenger? Endret 21. september 2008 av Nopros Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Smør deg ei god matpakke. Ta med vatn på flaske og evt. litt frukt. Spør foreldrene dine om dei regelmessig kan kjøpe heim frukt. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 netopp det ja foreldrene mine blir bare mer og mer sure for at jeg ikke gidder og spise opp maten de sender med meg på skolen. vet ikke helt hvorfor jeg ikke gidder og spise den men kanskje litt lite variasjon i pålegget? sry skriveleif Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Sett opp et budsjett og planlegg utgiftene dine. Fordel det gjerne ned til daglige omkostninger og se om du har råd til dagens i kantina. Da blir det enklere å se om du har råd til å bruke like mye i morgen eller dagen etter.. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 høres komplisert ut men skal gi det en sjanse takk for svar Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 netopp det ja foreldrene mine blir bare mer og mer sure for at jeg ikke gidder og spise opp maten de sender med meg på skolen. vet ikke helt hvorfor jeg ikke gidder og spise den men kanskje litt lite variasjon i pålegget? sry skriveleif Hvis mamma fremdeles lager matpakken din har du vel egentlig ikke de helt store problemene vel? Lenke til kommentar
aspic Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja, det er uhyre viktig å variere matpakka, ellers vil det bli "den same gamle brødskiva". Prøv med litt salat, forskjellige typer pålegg, evt. toast ein dag. Å setje opp budsjett fordi du handlar for mykje i kantina kan bli litt overkill, men det er absolutt verdt å lære seg til framtidige situasjonar, som når du kanskje flytter på hybel. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 21. september 2008 Forfatter Del Skrevet 21. september 2008 netopp det ja foreldrene mine blir bare mer og mer sure for at jeg ikke gidder og spise opp maten de sender med meg på skolen. vet ikke helt hvorfor jeg ikke gidder og spise den men kanskje litt lite variasjon i pålegget? sry skriveleif Hvis mamma fremdeles lager matpakken din har du vel egentlig ikke de helt store problemene vel? nei det burde ikke være det men det er bare det at jeg ikke giddr og spise den Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja, det er uhyre viktig å variere matpakka, ellers vil det bli "den same gamle brødskiva". Prøv med litt salat, forskjellige typer pålegg, evt. toast ein dag. Å setje opp budsjett fordi du handlar for mykje i kantina kan bli litt overkill, men det er absolutt verdt å lære seg til framtidige situasjonar, som når du kanskje flytter på hybel. Trodde han var litt eldre og selv hadde styringen, men som du sier er det ikke lurt å venne seg til å låne på et så tidlig stadium om man har dårlig kontroll Lenke til kommentar
Xell Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Problemet er at du har kommet inn i vanen å låne penger,selom du har matpakke. Si til deg selv "nei, idag må jeg spise matpakka mi, for jeg har faktisk ikke penger til å kjøpe noe annet." For å ungå fristelsen så kan du alliere deg med de du pleier å låne av. Si til dem at neste gang du spørr om å låne, så skal de svare at du heller kan spise matpakka di. Og ikke bli sur for at de ikke vil låne penger til deg når du faktisk har avtalt med dem at de ikke skal gjøre det. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Bruker stort sett 1-200 kroner pr, dag på mat og drikke ol. på butikken når jeg er på jobb. Blir kun tid til fastfood ol, og da ruller pengene fort ut av lomma. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Nå vet jeg ikke hva du jobber med, men hva man har tid til av mat i løpet av en arbeidsdag handler mer om hva man har forberedt før man drar på jobb. Å stikke innom en besistasjon for "fastfood" tar ikke noe mindere tid en å spise noe man allerede har med seg. Men de fleste har mer lyst på pølse i brød enn grovbrød med gjetost. Selvom det tar leger tid å stå i kø for å få kjøpt den pølsa. Det at mange av oss tyr til dyr fastfood skyldes at vi ikke har brukt tid på å planlegge kostholdet på forhånd, og ikke hvor dårlig tid vi har akkurat der og da. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Takk for alle svar dere! får penger 360 kroner den 25. hvor lenge burde dette holde ?? Xell Foresten Jobber ikke Går på skola Lenke til kommentar
Xell Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Det med jobb var mer til Nidaroo. Hvor lenge burde 360kr holde? Antakelig til neste gang du får penger. Uansett når man bruker penger så kan man ikke bruke mer enn man får inn over en gitt tid. Det beste er da å komme inn i et mønster der man bruker det man har framfor å bruke det man kommer til å få. Slutt å bruke penger på forskudd. Du kan til nød låne penger dersom du vet du har de, men ikke nødvendigvis på deg akkurat nå. Feks hvis du har penger hjemme kan du låne penger og betale tilbake dagen etter. Ikke buk penger du ikke har før om en uke. Lenke til kommentar
Nopros Skrevet 22. september 2008 Forfatter Del Skrevet 22. september 2008 Får penger den 30. og fant jeg ut så da varer jo ikke det så lenge:D Lenke til kommentar
Xell Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Selvom det burde holde til neste gang du får penger, så er ikke det det samme som at man hele tiden burde bruke opp de pengene man har. Neste gang kan det hende det går lenger før du får mer penger så da kan det hende at det er greti å ha litt i bakhand. Gjør et overslag på hvor mye penger du pleier å få inn i løpet av en måned eller to. På den måten kan du finne ut ca hva "dagsbudsjettet" ditt er. Prøv å ikke bruke mer, så havner du ikke så lett inn i lengere perioder der du er blakk og "bare må låne". Det å være blakk betyr ikke at du må låne, det betyr at du ikke lenger kan kjøpe det du har lyst på. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Når det er snakk om så lite penger, er det vel ikke store verdiene det tilstrekker seg til. Men når du atpå bor hjemme og får både mat og tak over hodet, kan du vel igrunn ikke klage i bøtter og spann. Husker selv fra da jeg gikk på skole, og bodde hjemme var vel ikke alt man kunne peke og få i bøttevis. Hvis man virkelig vil ha noe, må man skrape og spare sammen. Vil tro når du engang får deg jobb, du vil få et løft -utenlike-. For da må du jobbe for pengene, samt når lønningen kommer får du et løft for all jobbingen. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Be kameratene dine om å ikke låne bort til deg, så er du kvitt problemet Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Be kameratene dine om å ikke låne bort til deg, så er du kvitt problemet Dette er jo noe som stort sett bruker å skje av seg selv til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå