Gå til innhold

Pink Floyd - Albumguide og diskusjon


The Grand Vizier

Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?  

262 stemmer

  1. 1. Hvilket er det beste albumet fra Pink Floyd?

    • Piper at the Gates of Dawn
      19
    • A Saucerful of Secrets
      11
    • More
      1
    • Ummagumma
      6
    • Atom Heart Mother
      17
    • Relics
      1
    • Meddle
      31
    • Obscured by Clouds
      3
    • Dark Side of the Moon
      101
    • Wish you Were Here
      80
    • Animals
      43
    • The Wall
      58
    • The Final Cut
      10
    • A Momentary Lapse of Reason
      6
    • The Division Bell
      34


Anbefalte innlegg

Me too ^^

 

Beste PF-låt? Atom Heart Mother, Echoes og Shine On You Crazy Diamond er vel de tre store for min del. Men jeg er også forelsket i The Great Gig In The Sky, beste vokal-soloen noen sinne. Veldig spesiell og majestetisk låt. Skal jeg velge én blir det Echoes, og den skal nytes sammen med Jupiter and Beyond The Infinite.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg må si noe så kjedelig som at det er et vanskelig valg. I tillegg må jeg si at jeg ikke kan nevne én spesiell som favoritt. Men føler det er tre sanger jeg kan nevne, det blir Dogs, Echoes og Brain Damage/Eclipse (selv om det er to spor, så er det en sang, føler jeg.)

 

Men som sikkert mange andre her skifter jeg gjerne favorittlåt av PF etter humøret mitt. Så her er låter som har vært favoritter, eller som ikke er langt fra å være det:

 

Learning to Fly

Shine on You crazy Diamond (Part 1-9)

The Gunner's Dream

Two Suns in the Sunset

Wish You Were Here

Have a Cigar

Hey You

Jugband Blues (Eneste Barrett-sang jeg VIRKELIG liker)

Let There Be More Light

Young Lust

Sheep

 

Alle fra den listen er sanger som har pirret meg til å høre mer av Pink Floyd, eller fra spesielle perioder som Pink Floyd var inne i. Når jeg først begynte å høre på dem, så gikk det mest i Hey You og Learning to Fly.

Lenke til kommentar

Jeg var på nippet til å skrive den i listen min. Men tenkte jeg skulle være litt selektiv med albumene. Kunne ikke ha alle sangene fra Wish You Were Here liksom. :p

 

Men er det noen her som faktisk forstår poenget med On The Run på Dark Side of the Moon? For meg er det en forferdelelig irriterende drittsang som er en torn i siden på et gjennomført kvalitetsalbum. Forstår jo at den har noe å si i selve summen av albumet, og kanskje er en del av konseptet. Men det er stygt å høre på. Neeeesten trance.

 

Så en liten notis angående albumguiden. Ser at jeg enda ikke har fått på sporlister, og at noen av albumbildene jeg har lagt ut ikke fungerer skikkelig. (at linkene til dem er nede i tide og utide) Det skal jeg selvsagt fikse ganske snart. (Er jo juleferie i morgen!)

Endret av The Grand Vizier
Lenke til kommentar
Jeg var på nippet til å skrive den i listen min. Men tenkte jeg skulle være litt selektiv med albumene. Kunne ikke ha alle sangene fra Wish You Were Here liksom. :p

 

Hvis du liker den såpass så burde du satt den der.

 

Men er det noen her som faktisk forstår poenget med On The Run på Dark Side of the Moon? For meg er det en forferdelelig irriterende drittsang som er en torn i siden på et gjennomført kvalitetsalbum. Forstår jo at den har noe å si i selve summen av albumet, og kanskje er en del av konseptet. Men det er stygt å høre på. Neeeesten trance.

 

On The Run er meget god, sammen med resten av albumet. Get used to it :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Siden denne albumguiden og dekker soloalbum, må eg berre sei at det klart beste er Roger Waters Amused To Death. Dei andre albumene hans er riktignok ganske dårlege, sjølv om deler av Pros and Cons of Hitch-Hiking er bra (men Radio kaos syg hardt). På ein andreplass kommer Gilmours On An Island. Kva tykkjer dykk?

Lenke til kommentar

The Tide is Turning redder Radio K.A.O.S, det er min mening. Amused to Death er min favoritt blant soloalbumene som jeg skrev i albumguiden. Synes generelt at Roger Waters har klart seg mye bedre enn Gilmour med soloalbumene. Teamet hans har minst like gode musikalske kvaliteter som Gilmours, i tillegg er Waters mer typen til å skrive egne album, han har noe i sangene som han har skrevet selv som Gilmour ikke har. Gilmour skriver vakker musikk, men mye av det blir kjedelig å høre på i lengden. (Har riktignok ikke hørt "About Face", kan jo hende det er bedre. AMLoR er vel også nesten for et soloalbum fra Gilmour å nevne. Der vil jeg si han klarte seg mye bedre enn på On an Island.

 

Skal jeg rangere må det vel bli slik.'

 

1. Amused to Death

2. Radio KAOS og The Pros and Cons of Hitchhiking

4. On an Island og Broken China

5. Wet Dream

 

Madcap Laughs og About Face har jeg dessverre aldri hørt, så de kan jeg dermed ikke ha med på listen.

Lenke til kommentar

Oi søren, eg gløymde heilt Syd. Korleis kunne eg gjere det? Andreplassen går til Syds The Madcap Laughs, On An Island havner dermed på tredjeplass. =)

 

Og amlor er definitivt det aller dårelgeste pink floyd-albumet. Hadde ikkje kommet godt ut på ei liste over soloalbum ein gong.

Endret av someOen
Lenke til kommentar

Det er sant at det tar seg dårlig ut blant Pink Floyds album. Men jeg klarer ikke å se bort fra at sangen Sorrow er så ekstremt mye bedre enn de største høydepunktene på On an Island. Ellers føler jeg albumene er jevnt over stereotype og kjedelige begge to. Tror nesten Gilmour trenger en Waters eller en Rick Wright til å medvirke i skrivingen for å gjøre et bra album...

Lenke til kommentar

Hva er dårlig med AMLoR?

Learning to Fly, Sorrow, Terminal Frost og New Machine (part 1 og 2) er jo rett og slett lovely!

Mye bedre enn f.eks. soundtracket til Zabriskie Point eller studio-delen av UmmaGumma - som bare hadde en brukbar sang, Grantchester Meadows ...

 

Snakker vi soloalbum, fyrer jeg nok av Syds The Madcap Laughs på førsteplass og Davids On an Island på andreplass og har ikke noe særlig formening om resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...